Guvernul va constitui un fond de investitii, alimentat de Fondul National de Garantare a Creditelor IMM, Fondul Roman de Contragarantare si Eximbank, pentru finantarea IMM-urilor profitabile, dar temporar in criza de lichiditati, si va promova un sistem de finantare a firmelor mici necotate la Bursa.
Masurile pregatite cu scopul imbunatatirii mediului de afaceri au fost incluse de Guvern in Programul National de Reforma pentru perioada 2011-2013, document citat de Mediafax. "In conformitate cu strategiile de dezvoltare a Fondului National de Garantare a Creditelor pentru IMM si Fondului Roman de Contragarantare, se va infiinta un fond de investitii cu capital de risc, constituit prin participarea la formarea capitalului social a acestor doua institutii si a Eximbank, dar deschis si altor banci/institutii financiare interesate. Scopul acestui fond este operationalizarea capitalului de risc pentru start-up-uri si pentru finantarea IMM-urilor profitabile aflate in criza de lichiditate conjuncturala", se arata in document.
O alta masura avuta in vedere de Guvern este atragerea de micro-capital non-bancar (operatiune denumita "Angel capital" in Marea Britanie) catre afacerile de mica dimensiune. Denumita in document retea de tip "business angels" sub forma unui ONG-asociatie, viitorul sistem de finantare este prezentat drept o alternativa, la nivel micro, a Bursei de Valori, care sa atraga capital dinspre investitorii individuali sau retele ale acestora inspre firme mici, necotate pe piata de capital. "In Romania nu exista si nu a existat o masura care sa stimuleze atragerea de micro-capital non-bancar (Angel capital) catre afacerile de mica dimensiune. Actiunea se constituie ca o alternativa, la nivel micro, a Bursei de Valori, atragand capital dinspre investitorii individuali sau retele ale acestora inspre firme mici, necotate pe piata de capital.
Masura contribuie la rezolvarea problemelor accesului la finantare pentru IMM-uri, precum si la intarirea capacitatii de management a acestora prin transferul de know-how din partea unor investitori cu experienta ce deja au avut succes in afacerile lor", se arata in document.
Registrul taxelor parafiscale va fi revizuit cu scopul reducerii pana in 2012 cu 25% a "poverii administrative", Guvernul aratand ca, in ciuda reformei din 2009, in Romania exista un numar important de astfel de taxe care trebuie suportate de intreprinzatori si ca majoritatea sunt "jenante" nu neaparat prin sumele de achitat, ci prin resursele de timp aditionale pe care le cheltuiesc firmele pentru a achita respectivele taxe.
Guvernul intentioneaza sa introduca si vouchere destinate proiectelor mici inovative, care sa fie oferite la cerere catre intreprinderi mici si mijlocii pentru achizitionarea libera de pe piata de servicii de cercetare/dezvoltare/consultanta inovativa. Executivul apreciaza ca introducerea unor astfel de vouchere va avea un impact pozitiv asupra mediului de afaceri, deoarece rezolva accesul companiilor mici la finantare pentru activitati reduse de cercetare/consultanta care sunt necesare pe termen scurt (cand se sesizeaza oportunitatea de afaceri) si pentru care nu este rentabil sa fie pregatit un proiect stufos pentru aplicarea la fondurile europene sau nationale. In prezent, arata Executivul, schema actuala de parteneriate intre firme si institutii de cercetare este prea rigida pentru proiecte de valoare mica, costurile administrative fiind semnificative.
Va fi infiintat si un organism care sa coordoneze politicile guvernamentale de dezvoltare a economiei, denumit "Consiliul National de Competitivitate", urmand sa fie numit si un ministru-delegat pe probleme de competitivitate care sa puna in aplicare hotararile Consiliului, argumentul Guvernului pentru o astfel de institutie cu rol strategic fiind ca in prezent "exista o problema acuta de coordonare la nivelul Executivului in ceea ce priveste dezvoltarea competitiva a economiei, iar interventiile publice, din fonduri nationale sau europene, sunt disparate, lipsind viziunea de ansamblu".
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societate cu domeniu de activitate in constructii acorda salariatiilor indemnizatie de mobilitate de 50 lei/zi, cand durata deplasarii este mai mare de 12 ore si santierul se afla la o distanta mai mare de 5 km. Indemnizatia este specificata in CIM si declarata lunar in D112 ca si venit neimpozabil deoarece se incadreaza in limitele specificate la art.76 alin 4,1 din Codul fiscal. In Revisal s-a inregistrat o suma fixa de 1000 lei, ceea ce nu este corect in cazul in care numarul zilelor in care...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societate comerciala "A" din Romania, platitoare de TVA si impozit pe profit, achita pentru salariatii sai o contributie lunara de 160 lei / salariat la BT Pensii, reprezentand pensie facultativa pilonul 3, deductibil in limita a 400 euro / an / salariat. Sumele sunt cuprinse la venituri neimpozabile pe statul de plata si apar in D112 pentru fiecare salariat care beneficiaza de aceasta facilitate. Unul dintre salariati intra in concediu medical de sarcina si lauzie iar ulterior va...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem un angajator fara punct de lucru ce are salariati care lucreaza la sediul clientului sau la mai multu clienti diferiti pe parcursul unei luni. In cazul acesta, toti salariatii ce nu lucreaza la sediul angajatorului trebuie sa beneficieze de spor de mobilitate sau doar cei ce lucreaza la clienti clienti diferiti? Asteptam raspunssul dumneavoastra.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<