Guvernul va constitui un fond de investitii, alimentat de Fondul National de Garantare a Creditelor IMM, Fondul Roman de Contragarantare si Eximbank, pentru finantarea IMM-urilor profitabile, dar temporar in criza de lichiditati, si va promova un sistem de finantare a firmelor mici necotate la Bursa.
Masurile pregatite cu scopul imbunatatirii mediului de afaceri au fost incluse de Guvern in Programul National de Reforma pentru perioada 2011-2013, document citat de Mediafax. "In conformitate cu strategiile de dezvoltare a Fondului National de Garantare a Creditelor pentru IMM si Fondului Roman de Contragarantare, se va infiinta un fond de investitii cu capital de risc, constituit prin participarea la formarea capitalului social a acestor doua institutii si a Eximbank, dar deschis si altor banci/institutii financiare interesate. Scopul acestui fond este operationalizarea capitalului de risc pentru start-up-uri si pentru finantarea IMM-urilor profitabile aflate in criza de lichiditate conjuncturala", se arata in document.
O alta masura avuta in vedere de Guvern este atragerea de micro-capital non-bancar (operatiune denumita "Angel capital" in Marea Britanie) catre afacerile de mica dimensiune. Denumita in document retea de tip "business angels" sub forma unui ONG-asociatie, viitorul sistem de finantare este prezentat drept o alternativa, la nivel micro, a Bursei de Valori, care sa atraga capital dinspre investitorii individuali sau retele ale acestora inspre firme mici, necotate pe piata de capital. "In Romania nu exista si nu a existat o masura care sa stimuleze atragerea de micro-capital non-bancar (Angel capital) catre afacerile de mica dimensiune. Actiunea se constituie ca o alternativa, la nivel micro, a Bursei de Valori, atragand capital dinspre investitorii individuali sau retele ale acestora inspre firme mici, necotate pe piata de capital.
Masura contribuie la rezolvarea problemelor accesului la finantare pentru IMM-uri, precum si la intarirea capacitatii de management a acestora prin transferul de know-how din partea unor investitori cu experienta ce deja au avut succes in afacerile lor", se arata in document.
Registrul taxelor parafiscale va fi revizuit cu scopul reducerii pana in 2012 cu 25% a "poverii administrative", Guvernul aratand ca, in ciuda reformei din 2009, in Romania exista un numar important de astfel de taxe care trebuie suportate de intreprinzatori si ca majoritatea sunt "jenante" nu neaparat prin sumele de achitat, ci prin resursele de timp aditionale pe care le cheltuiesc firmele pentru a achita respectivele taxe.
Guvernul intentioneaza sa introduca si vouchere destinate proiectelor mici inovative, care sa fie oferite la cerere catre intreprinderi mici si mijlocii pentru achizitionarea libera de pe piata de servicii de cercetare/dezvoltare/consultanta inovativa. Executivul apreciaza ca introducerea unor astfel de vouchere va avea un impact pozitiv asupra mediului de afaceri, deoarece rezolva accesul companiilor mici la finantare pentru activitati reduse de cercetare/consultanta care sunt necesare pe termen scurt (cand se sesizeaza oportunitatea de afaceri) si pentru care nu este rentabil sa fie pregatit un proiect stufos pentru aplicarea la fondurile europene sau nationale. In prezent, arata Executivul, schema actuala de parteneriate intre firme si institutii de cercetare este prea rigida pentru proiecte de valoare mica, costurile administrative fiind semnificative.
Va fi infiintat si un organism care sa coordoneze politicile guvernamentale de dezvoltare a economiei, denumit "Consiliul National de Competitivitate", urmand sa fie numit si un ministru-delegat pe probleme de competitivitate care sa puna in aplicare hotararile Consiliului, argumentul Guvernului pentru o astfel de institutie cu rol strategic fiind ca in prezent "exista o problema acuta de coordonare la nivelul Executivului in ceea ce priveste dezvoltarea competitiva a economiei, iar interventiile publice, din fonduri nationale sau europene, sunt disparate, lipsind viziunea de ansamblu".
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca un salariat are 2 contracte de munca, la 2 angajatori diferiti, concediul de odihna il primeste de la fiecare conform contractului individual de munca, corect ? Concediul de odihna se acorda fractionat daca la unul din angajatori este angajat cu jumatate de norma?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea a primit in luna noiembrie 2024 de la Casa de pensii decizia de pensionare partial anticipata pe Legea 263- dosarul fiind depus de salariat in august 2024 pentru un salariat. Salariatul nu doreste punerea in practica a deciziei, drept pentru care l-am trimis la Casa de pensii sa anuleze decizia, ca sa nu ii incetez contractul cf. art. 56, lit. c - Codul muncii. Cei de la Casa de pensii i-au spus ca nu este cazul atata vreme cat nu depune decizia de incetare a contractului, nu i se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate presteaza lucrari de dragaj. O parte din salariati isi vor desfasura activitatea pe o platforma gabara maritima dotata cu containere tip dormitor, bucatarie, grup sanitar. In acest context se pot acorda cumulat zilele de repaus saptamanal astfel incat 2 salariati sa lucreze in perioada 1-15 ale lunii si alti 2 salariati in perioada 16-31 a lunii? Se poate considera situatie de exceptie astfel incat sa obtina autorizarea de la ITM pentru acordarea cumulata a zilelor de repaus...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<