Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea privind repatrierea aurului Romaniei, reexaminata

Presedintele Klaus Iohannis a intors in Parlament Legea privind repatrierea aurului Romaniei pentru a fi reexaminat, intrucat "modificarile lui Dragnea pot crea un precedent periculos".

Proiectul legislativ adoptat de Parlament care modifica Statutul BNR pentru a repatria 91,5% din aurul Romaniei a fost intors pentru reexaminare de catre seful statului, avand in vedere ca acesta nu este de acord cu modificarile aduse articolului 30 din Legea nr. 312/2004.

Art. 30 din Legea nr. 312/2004 stipuleaza urmatoarele lucruri in varianta aflata in vigoare acum:
Rezervele internationale
(1) Banca Nationala a Romaniei, respectand regulile generale privind lichiditatea si riscul specific activelor externe, stabileste si mentine rezerve internationale, in astfel de conditii incat sa poata determina periodic marimea lor exacta, rezerve alcatuite cumulativ ori selectiv din urmatoarele elemente:
a) aur detinut in tezaur in tara sau depozitat in strainatate;
b) active externe, sub forma de bancnote si monede sau disponibil in conturi la banci sau la alte institutii financiare in strainatate, exprimate in acele monede si detinute in acele tari, pe care le stabileste Banca Nationala a Romaniei;
c) orice alte active de rezerva, recunoscute pe plan international, inclusiv dreptul de a efectua cumparari de la Fondul Monetar International in cadrul transei de rezerva, precum si detinerile de drepturi speciale de tragere;
d) cambii, cecuri, bilete la ordin, precum si obligatiuni si alte valori mobiliare, negociabile sau nu, emise sau garantate de persoane juridice nerezidente, clasificate in primele categorii de catre agentiile de apreciere a riscurilor, recunoscute pe plan international, exprimate si platibile in valuta in locuri acceptabile pentru Banca Nationala a Romaniei;
e) bonuri de tezaur, obligatiuni si alte titluri de stat, emise sau garantate de guverne straine sau de institutii financiare interguvernamentale, negociabile sau nu, exprimate si platibile in valuta in locuri acceptabile pentru Banca Nationala a Romaniei.


(2) Banca Nationala a Romaniei urmareste mentinerea rezervelor internationale la un nivel adecvat tranzactiilor externe ale Romaniei.
(3) Daca exista pericolul diminuarii rezervelor internationale, pana la un nivel care ar periclita tranzactiile internationale ale statului, precum si in cazul in care diminuarea s-a produs, Banca Nationala a Romaniei va prezenta Guvernului si Parlamentului un raport privind situatia rezervelor internationale si cauzele care au condus sau care pot conduce la o astfel de reducere. Raportul va contine recomandarile Bancii Nationale a Romaniei privind politicile guvernamentale macroeconomice necesare pentru preintampinarea sau remedierea situatiei.

In varianta modificata si adoptata de Parlament, art. 30 arata asa:
Rezervele internationale
(1) Banca Nationala a Romaniei, respectand regulile generale privind lichiditatea si riscul specific activelor externe, stabileste si mentine rezerve internationale, in astfel de conditii incat sa poata determina periodic marimea lor exacta, rezerve alcatuite cumulativ ori selectiv din urmatoarele elemente:
a) aur detinut in tezaur in tara;
b) active externe, sub forma de bancnote si monede sau disponibil in conturi la banci sau la alte institutii financiare in strainatate, exprimate in acele monede si detinute in acele tari, pe care le stabileste Banca Nationala a Romaniei;
c) orice alte active de rezerva, recunoscute pe plan international, inclusiv dreptul de a efectua cumparari de la Fondul Monetar International in cadrul transei de rezerva, precum si detinerile de drepturi speciale de tragere;
d) cambii, cecuri, bilete la ordin, precum si obligatiuni si alte valori mobiliare, negociabile sau nu, emise sau garantate de persoane juridice nerezidente, clasificate in primele categorii de catre agentiile de apreciere a riscurilor, recunoscute pe plan international, exprimate si platibile in valuta in locuri acceptabile pentru Banca Nationala a Romaniei;
e) bonuri de tezaur, obligatiuni si alte titluri de stat, emise sau garantate de guverne straine sau de institutii financiare interguvernamentale, negociabile sau nu, exprimate si platibile in valuta in locuri acceptabile pentru Banca Nationala a Romaniei.
(2) Banca Nationala a Romaniei urmareste mentinerea rezervelor internationale la un nivel adecvat tranzactiilor externe ale Romaniei.
(3) Daca exista pericolul diminuarii rezervelor internationale, pana la un nivel care ar periclita tranzactiile internationale ale statului, precum si in cazul in care diminuarea s-a produs, Banca Nationala a Romaniei prezinta Parlamentului si Guvernului, de indata, dar nu mai tarziu de 20 de zile, un raport privind situatia rezervelor internationale si cauzele care au condus sau care pot conduce la o astfel de reducere. Raportul va contine recomandarile Bancii Nationale a Romaniei privind politicile guvernamentale macroeconomice necesare pentru preintampinarea sau remedierea situatiei.

Presedintele Iohannis reclama faptul ca Pl-x nr. 212/2019 "este de natura sa afecteze atributiile legale ale BNR si sa creeze premisele indepartarii de la compatibilizarea legislatiei BNR cu tratatele europene, cu Statutul Sistemului European de Banci Centrale (SEBC) si cu cel al Bancii Centrale Europene (BCE) si sa genereze dificultati in aplicare, motiv pentru care se impune a fi reanalizata de catre Parlament".

In plus, "solutia legislativa preconizata nu tine cont de actualul context intern si international, de rolul rezervelor internationale si nici de consecintele ce ar surveni in urma deciziei referitoare la depozitarea intregii rezerve de aur in tara. In acest context semnalam ca initiatorii legii reexaminate nu au avut in vedere eliminarea posibilitatii stabilirii si mentinerii de rezerve in aur depozitat in strainatate, ci doar limitarea cantitatii de aur depozitata in strainatate. Astfel, una dintre ratiunile stabilirii si mentinerii rezervelor internationale (inclusiv cele alcatuite din aur) este aceea de a crea si de a spori gradul de incredere intr-o tara si de a permite negocierea unor costuri mai mici la imprumuturi sau alte tranzactii internationale. Or, interventia legislativa supusa reexaminarii ar putea avea drept consecinta limitarea dreptului de a utiliza rezervele de aur in realizarea atributiilor legale ale BNR, ceea ce ar putea crea premisele cresterii costurilor de finantare. Acest aspect ar putea interfera cu realizarea obiectivelor ce deriva din statutul BNR si, implicit, cu independenta bancii centrale. Subsecvent, consecinta urmatoare ar putea fi afectarea credibilitatii cu privire la capacitatea Bancii Nationale a Romaniei de a-si indeplini, pe termen mediu si lung, obiectivul sau fundamental de asigurare si mentinere a stabilitatii preturilor".

Seful statului mai arata in cererea de reexaminare ca "repatrierea aurului sau pastrarea acestuia in depozite in strainatate reprezinta optiuni strict legate de politica monetara - politica pe care, potrivit legii, doar banca centrala are atributia de a o implementa - iar decizia trebuie sa derive din obiectivele BNR ce rezulta din statutul sau, iar nu din interventii de ordin legislativ, nesustinute de fundamente de ordin tehnic sau economic".

Actualul ministru de Finante, Florin Citu, spunea despre acest proiect de lege ca este "o ineptie" si ca "incalca TFUE".

Va reamintim ca guvernatorul BNR a spus inainte de adoptarea proiectului de act normativ ca "nu este nevoie de lege pentru aducerea aurului in tara".

In plus, PNL si USR au depus la CCR o sesizare de neconstitutionalitate a acestui act, dar in iunie institutia a decis ca proiectul este in regula din punct de vedere neconstitutional.

Acum ramane de vazut ce va decide Parlamentul la reexaminare.


Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Legea privind repatrierea aurului Romaniei, reexaminata":
Rating:

Nota: 4.67 din 5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016