Angajatorii au obligatia sa elibereze la incetarea activitatii salariatului o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata in companie.
Recent, prin OUG 70/2023, Guvernul a reintrodus obligativitatea stampilarii si semnarii olografe a documentelor eliberate de angajator, insa doar in cazul celor necesare stabilirii si/sau recalcularii drepturilor de pensie.
Situatie: Incepand cu data de 01.09.2023, s-a reintrodus obligativitatea de a stampila adeverintele de vechime eliberate de catre angajator la incetare CIM?
Raspuns: Prin art.I pct.3 din OUG nr.70/2023 s-au adus modificari Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul completarii dispozitiilor acesteia cu un nou articol, art.165^1 care stabileste ca „Adeverintele eliberate de angajatori sau de catre detinatorii legali de arhive, precum si documentele necesare stabilirii si/sau recalcularii drepturilor de pensie emise potrivit dispozitiilor legale in vigoare se certifica prin stampila si semnatura olografa a conducatorului entitatii sau a persoanei delegate in acest sens.”
Astfel, prin actul normativ sus-mentionat s-a dispus completarea Legii nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare cu reglementari potrivit carora, adeverintele eliberate de angajatori sau de catre detinatorii legali de arhive precum si documentele necesare stabilirii si/sau recalcularii drepturilor de pensie emise potrivit dispozitiilor legale in vigoare, se certifica prin stampila si semnatura olografa a conducatorului entitatii sau a persoanei delegate in acest sens.
Acest lucru a fost considerat necesar potrivit Notei de fundamentare averenta OUG nr.70/2023, avand in vedere ca „documentele prezentate de catre solicitantii unui drept acordat in sistemul public de pensii, trebuie sa indeplineasca nevoile si cerintele de legalitate si regularitate, intrucat stau la baza angajarii de cheltuieli pe seama bugetului general consolidat al statului”.
Prin urmare, avand in vedere ca reglementarile in discutie sunt cuprinse in cadrul legislatiei in domeniul pensiilor si reglementeaza modul in care trebuie sa fie prezentate documentele pe baza carora casele de pensii verifica si stabilesc sau, dupa caz, recalculeaza drepturile de pensie,
apreciem ca obligativitatea de certificare prin stampila si semnatura olografa a conducatorului entitatii sau a persoanei delegate in acest sens se refera doar la acele adeverinte eliberate de angajator/detinatorii legali de arhive, inclusiv adeverintele de vechime, sau alte documente emise de acesta, care fac obiectul analizei casei de pensii si stau la baza stabilirii drepturilor de pensie ce urmeaza sa fie platite din bugetul general consolidat al statului.
Asadar, prin raportare la aceste noi dispozitii legale in domeniul pensiilor publice, opinam ca obligativitatea certificarii adeverintelor de vechime prin stampila unitatii si semnatura olografa a conducatorului acesteia trebuie analizata si dispusa doar in functie de scopul in care a fost solicitata eliberarea acesteia, respectiv dupa cum acestea sunt solicitate pentru stabilirea drepturilor de pensie, in celelalte cazuri (atestare vechime in munca sau in specialitate, s.a.) legiuitorul neinstituind o astfel de obligatie.
Raspuns oferit in luna octombrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulMuncii.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Muncii + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.