Avem o salariata care si-a depus demisia, dupa intocmirea documentelor necesare incheierii contractului individual de munca am trimis ulterior prin plic (intrucat refuza sa vina sa semneze nota de lichidare si restul documentelor) dar refuza si primirea plicului.
In ce fel ne poate afecta pe noi ca societate sau cum sa procedam?
Raspuns:
Art. 81 din Codul muncii , republicat, reglementeaza demisia, stabilind si trei temeiuri de drept diferite pentru incetarea CIM prin demisie, respectiv art. 81 alin. (1) – demisia cu efectuarea preavizului, art. 81 alin. (7) – demisia cu renuntarea din partea angajatorului (total sau partial) la termenul de preaviz si art. 81 alin. (8) – demisia fara preaviz cand angajatorul nu isi indeplineste obligatiile asumate prin CIM.
Angajatorul, luand la cunostinta de demisia salariatului va emite decizia de incetare a CIM.
Desi legislatia actuala nu instituie o obligatie pentru toti angajatorii de a intocmi fise de lichidare, in practica note/fise de lichidare se emit de catre o mare parte din angajatori, inclusiv institutii de stat, ca documente eliberate la incetarea CIM a salariatului. Mai mult, unii angajatori au solicitat o astfel de fisa de lichidare la angajare.
In nota/fisa de lichidare se consemneaza in principal daca salariatul are sau nu datorii fata de societate la momentul incetarii contractului individual de munca. Insa, chiar in existenta unui debit trecut in nota de lichidare, recuperarea sumei se face tot pe cale judecatoreasca. In lipsa unei prevederi legale nu putem retine obligatia privind intocmirea unui asemenea document.
Totusi, potrivit art. 34 alin. (5) din Codul muncii , la solicitarea salariatului angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, vechimea in munca, in meserie si in specialitate. Iar nerespectarea de catre angajator a acestei obligatii constituie contraventie si se santioneaza cu amenda de la 300 lei la 1.000 lei. Totodata, art. 40 alin. (2) lit. h) prevede ca angajatorului ii revine obligatia sa elibereze, la cerere, toate documentele care atesta calitatea de salariat a solicitantului.
Astfel, in lipsa altor prevederi retinem ca aceste documente se intocmesc de catre angajator nefiind necesar acordul salariatului.
Avand in vedere ca sanctiunea mai sus mentionata se poate aplica numai in situatia in care angajatorul nu da curs solicitarii salariatului de a elibera un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, vechimea in munca, in meserie si in specialitate, in speta nefiind vorba despre o astfel situatie si in lipsa altor prevederi apreciem ca angajatorul nu poate fi sanctionat pentru necomunicarea acestor documente.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O persoana angajata a iesit la pensie de limita de varsta la 63 ani. A facut 2 cereri, fiecare de cate un an, de prelungire contract individual de munca, a doua cerere fiind pana la varsta de 65 ani. Mai are dreptul la a 3-a cerere de prelungire a contractului inidividual de munca pana la varsta de 66 ani sau pana la ce varsta se mai poate prelungi contractul individual de munca?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: A. Sa presupunem ca angajatul lipseste nemotivat incepand cu data de 15. Pe data de 18 inregistrez suspendarea, pana la data de 31 stiindu-l neserios. Se intampla ca vine la serviciu pe data de 27. Inregistrez in Revisal: 1. data inceput suspendare 15 2. data sfarsit suspendare 31 Aici este intrebarea, cand el vine la munca pe 27, modific aceasta inregistrare din 31 in 26? 3. data incetare suspendare 27. B. Daca avem CIM pe perioada determinata 01.05 - 31.05, se doreste prelungire, data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un salariat angajat cu CIM din anul 2006 cu 21 zile concediu odihna conform CIM, solicita mai multe zile de concediu. Cate zile de concediu de odihna suplimentar anual trebuie sa-i acorde societatea? Ce documente suplimentare in afara de CIM sunt necesare? Care e articolul normativ aplicabil?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<