La acest Fond special pentru autostrazi creat de Parlament vor putea contribui persoanel fizice si juridice, pe langa alte alocari.
Inainte de a analiza acest fond special pentru autostrazi, va reamintim ca spre finalul lui 2018 si la inceput de 2019 mai multe formatiuni politice s-au intrecut in a promova proiecte de legi pentru construirea de autostrazi. Putem, oare, presupune ca acest fond care se bazeaza pe donatii si "alte alocari" este creat doar pentru a si finanta acele proiecte pe care Ministerul Transporturilor nici nu le ia in vedere? Exista o sansa serioasa ca Parlamentul Romaniei sa se transforme in administrator de infrastructura...
Revenind la proiectul de lege si prevederile acestuia, intelegem ca banii ar urma sa fie cheltuiti transparent si directionati doar pentru anumite sectoare de drum. Avantajul celor vor alege sa contribuie la acest fond pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere a tarii este ca vor putea obtine deduceri in baza Codului fiscal. Asadar, firmele vor putea obtine o deducere de 20% din impozitul pe venit datorat intr-un trimestru, iar persoanele fizice vor putea scadea 3,5% din impozitul datorat.
Nota: In momentul de fata, statul roman, prin autoritatile sale, obtine de pe urma unui singur sofer: rovinieta, taxe si accize din carburant, impozit pe masina si taxa de trecere pentru anumite drumuri. In iulie 2018 erau peste 8 milioane de masini inmatriculate in Romania.
Puteti consulta prevederile initiativei legislative mai jos.
Art. 1
Pentru completarea surselor de finantare necesare constructiei, modernizarii, administrarii, intretinerii si repararii drumurilor autostrazilor se infiinteaza Fondul special al autostrazilor.
Art. 2
Autostrada este un drum proiectat si construit in mod special pentru circulatia automobilelor, care nu deserveste proprietatile alaturte si care:
i) cu exceptia unor locuri speciale sau cu caracter temporar, are, pentru cele dousa sensuri de circulatie, parti carosabile distincte, separate una de alta printr-o banda de teren care nu este destinata circulatiei sau, in mod exceptional, prin alte mijloace;
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII
Agenda Cadrului Didactic 2024-2025
Teste rezolvate la limba si literatura romana clasa a VIII-a
Art. 3
Sursele fondului se constituie dupa cum urmeaza:
Art. 4
Lucrarile ce pot fi finantate din Fond sunt cele cuprinse in Master Planul General de Transport si cele stabilite prin lege. Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere constituie si gestioneaza Fondul, in limitele legii, si este responsabila de buna executare a lucrarilor.
Art. 5
In momentul redirectionarii sau donarii unor sume catre Fond, contribuabilii, reprezentantii legali ai micro-intreprinderilor sau ai institutiilor publice vor putea mentiona pentru ce lucrare anume sunt destinati banii. Sumele incasate pentru Fond vor fi folosite in exclusivitate in scopul pentru care au fost constituite.
Art. 6
Disponibilul existent la finele anului in contul Fondului special al autostrazilor se raporteaza cu aceeasi destinatie pentru anul urmator. Prin exceptie, fondurile ramase la incheiereaa unei lucrari vor fi utilizate la finantarea cheltuielilor de intretinere a acelei investitii.
Art. 7
(1) Controlul respectarii prevederilor prezentei legi se exercita de catre organele de specialitate a Ministerului Transporturilor.
(2) Ministerul Transporturilor are obligatia ca, o data la 6 luni, sa publice veniturile si cheltuielile Fondului special al autostrazilor.
Art. 8 si art. 9 din proiectul de lege modifica Codul fiscal pentru a introduce prevederile privind avantajele deductibile obtinute in urma finantarii acordate acestui fond de catre firme si persoane fizice.
Momentan, proiectul se afla in Senat. Camera Deputatilor va avea rol decizional.
O astfel de initiativa a mai existat si in 1996, cand s-a creat Fondul special al drumurilor publice. La acea vreme, conducatorii camerelor Parlamentului erau Adrian Nastase si Oliviu Gherman.
"Sursele Fondului special al drumurilor publice se constituie dupa cum urmeaza:
1. prin aplicarea unei cote de 25% asupra:
a) pretului cu ridicata, exclusiv accizele, pentru carburantii auto livrati la intern de catre producatori;
b) valorii in vama, stabilita potrivit legii, pentru carburantii auto importati;
2. prin aplicarea unei cote de 10% asupra:
a) pretului cu ridicata, exclusiv accizele, pentru autovehiculele si remorcile livrate de catre producatorii din tara si destinate vanzarii pe piata interna, cu exceptia tractoarelor si masinilor agricole, pentru care se va aplica o cota de 5% incepand cu data de 1 ianuarie 1998;
b) valorii in vama a autovehiculelor si remorcilor importate.
Aplicarea cotelor prevazute la alin. 1 se va reflecta la nivelul preturilor cu ridicata si al preturilor cu amanuntul, fara sa afecteze volumul veniturilor bugetare", era prevazut in Legea publicata in Monitorul Oficial nr. 261/25 din 1996.
Pentru autostrazi ideea este aproximativ aceeasi, insa difera modul prin care se strang banii.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE
ARTICOLE SIMILARE