Printre beneficiile extrasalariale de care se poate bucura un angajat se numara si pensia facultativa, respectiv asigurarea voluntara de sanatate.
Pentru a aduce lumina in privinta celor doua beneficii extrasalariale, ne propunem sa raspundem la urmatoarele intrebari:
1. Cum sunt reglementate in lege Pensia facultativa si Asigurarile voluntare de sanatate
2. Modalitatea de suportare de angajator
Pensiile facultative - ce trebuie sa stii
Conform art. 76 din Legea 204/2006 privind pensiile facultative:
(1) Contributiile la un fond de pensii facultative se stabilesc conform regulilor acelei scheme de pensii facultative, se retin si se vireaza de catre angajator, odata cu contributiile de asigurari sociale obligatorii, sau de catre participant, lunar, in contul fondului de pensii specificat in actul individual de aderare.
(2) Contributia la un fond de pensii facultative poate fi de pana la 15% din venitul salarial brut lunar sau din venitul asimilat acestuia al persoanei care adera la un fond de pensii facultative.
(3) Contributia prevazuta la alin. (2) poate fi impartita intre angajat si angajator potrivit prevederilor stabilite prin contractul colectiv de munca sau, in lipsa acestuia, pe baza unui protocol incheiat cu reprezentantii angajatilor.
(4) Angajatorul si sindicatul sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor, prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate, grup de unitati sau de ramura, ori angajatorul singur sau prin asociere cu alti angajatori si reprezentantii salariatilor, in lipsa unui contract colectiv de munca si/sau in lipsa sindicatului, pot propune participarea la un fond de pensii facultative.
(5) Angajatorul constituie si vireaza lunar contributia datorata de fiecare angajat care a aderat la un fond de pensii facultative, pe baza unui exemplar al actului individual de aderare la prospectul schemei de pensii facultative incheiat cu un administrator.
(6) Pentru nevirarea la termen a contributiilor, Comisia verifica modul de stabilire a dobanzilor si penalitatilor de intarziere calculate de administrator, in conformitate cu reglementarile in vigoare referitoare la sumele nevirate la termen pentru obligatii bugetare.
(7) Administratorul este obligat sa notifice angajatorului, Comisiei si participantului neindeplinirea obligatiei fata de fondul de pensii facultative.
Din prevederile legale mentionate rezulta ca, angajatorul constituie si vireaza lunar suma reprezentand contributia la fondul de pensii facultative pe baza actului individual de aderare. Prin urmare, trebuie sa existe un act individual de aderare al salariatului la fondul de pensii administrat privat, iar plata acestei contributii sa se faca de angajator.
Plata ar putea fi facuta de angajat doar in numele angajatorului.
Citeste si:
Schimbare majora la Pilonul II de pensii: Mostenitorii pot incasa toti banii cumulati dupa decesul celui care cotizeaza
Asigurarile voluntare de sanatate: cum se deconteaza de catre angajator
In ceea ce priveste asigurarile voluntare de sanatate, primele aferente pot fi platite de salariat si decontate de angajator pe baza de documente : contract si dovada platii.
Conform art. 351 din Legea 95/2006 a privind reforma in domeniul sanatatii:
(1) Angajatorii, persoane fizice sau juridice, pot sa incheie contracte de asigurare voluntara de sanatate pentru angajaA£ii lor, individual sau in grup, acordate ca beneficii adiA£ionale la drepturile salariale ale acestora, in scopul atragerii si stabilizarii personalului angajat.
(2) In cadrul asigurarilor voluntare de sanatate raporturile dintre asigurat si asigurator, precum si drepturile si obligatiile acestora se stabilesc prin vointa partilor, sub forma pachetelor de servicii, si sunt mentionate in contractul de asigurare voluntara de sanatate, in conditiile alin. (3).
(3) Pachetul de servicii medicale pentru asigurarile voluntare de sanatate, serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, precum si modalitatea si conditiile acordarii acestora se aproba prin hotarare a Guvernului.
Astfel, in privinta asigurarilor voluntare de sanatate textul prevede posibilitatea angajatorului de a incheia contracte si nu obligatia de a plati primele. Totodata, in Codul fiscal nu se prevede obligatia de plata a primei de asigurare voluntara de sanatate de angajator in baza unui contract incheiat cu societatea de asigurare.
Prin urmare, primele de asigurare voluntara de sanatate ar putea fi decontate salariatului pe baza de contract incheiat de salariat din care sa rezulte ca primele reprezinta prime de asigurare voluntara de sanatate si dovada platii. Recomandabil este insa incheierea contractului de asigurare voluntara tot de angajator.
Aceasta modalitate de suportare de angajator a primelor de asigurare voluntara de sanatate trebuie sa fie reglementata prin contractul individual de munca.
Raspuns oferit in luna ianuarie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulMuncii.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Muncii + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal in zile lucratoare pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am o angajata cu care am incheiat si este in desfasurare un contract de munca la domiciliu, cu urmatoarele date: norma partiala de lucru pentru desfasurarea unor lucrari, proiecte, norma de lucru este ore/luna fiind platita in functie de orele lucrate in cadrul proiectului, functia ei de baza NU este la compania noastra ci este la un alt angajator la care are alt contract de munca cu norma intreaga, 8ore/zi. Ne-a informat ca ea isi va lua concediu de risc maternal, are sarcina cu risc si nu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<