Printre beneficiile extrasalariale de care se poate bucura un angajat se numara si pensia facultativa, respectiv asigurarea voluntara de sanatate.
Pentru a aduce lumina in privinta celor doua beneficii extrasalariale, ne propunem sa raspundem la urmatoarele intrebari:
1. Cum sunt reglementate in lege Pensia facultativa si Asigurarile voluntare de sanatate
2. Modalitatea de suportare de angajator
Pensiile facultative - ce trebuie sa stii
Conform art. 76 din Legea 204/2006 privind pensiile facultative:
(1) Contributiile la un fond de pensii facultative se stabilesc conform regulilor acelei scheme de pensii facultative, se retin si se vireaza de catre angajator, odata cu contributiile de asigurari sociale obligatorii, sau de catre participant, lunar, in contul fondului de pensii specificat in actul individual de aderare.
(2) Contributia la un fond de pensii facultative poate fi de pana la 15% din venitul salarial brut lunar sau din venitul asimilat acestuia al persoanei care adera la un fond de pensii facultative.
(3) Contributia prevazuta la alin. (2) poate fi impartita intre angajat si angajator potrivit prevederilor stabilite prin contractul colectiv de munca sau, in lipsa acestuia, pe baza unui protocol incheiat cu reprezentantii angajatilor.
(4) Angajatorul si sindicatul sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor, prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate, grup de unitati sau de ramura, ori angajatorul singur sau prin asociere cu alti angajatori si reprezentantii salariatilor, in lipsa unui contract colectiv de munca si/sau in lipsa sindicatului, pot propune participarea la un fond de pensii facultative.
(5) Angajatorul constituie si vireaza lunar contributia datorata de fiecare angajat care a aderat la un fond de pensii facultative, pe baza unui exemplar al actului individual de aderare la prospectul schemei de pensii facultative incheiat cu un administrator.
(6) Pentru nevirarea la termen a contributiilor, Comisia verifica modul de stabilire a dobanzilor si penalitatilor de intarziere calculate de administrator, in conformitate cu reglementarile in vigoare referitoare la sumele nevirate la termen pentru obligatii bugetare.
(7) Administratorul este obligat sa notifice angajatorului, Comisiei si participantului neindeplinirea obligatiei fata de fondul de pensii facultative.
Din prevederile legale mentionate rezulta ca, angajatorul constituie si vireaza lunar suma reprezentand contributia la fondul de pensii facultative pe baza actului individual de aderare. Prin urmare, trebuie sa existe un act individual de aderare al salariatului la fondul de pensii administrat privat, iar plata acestei contributii sa se faca de angajator.
Plata ar putea fi facuta de angajat doar in numele angajatorului.
Citeste si:
Schimbare majora la Pilonul II de pensii: Mostenitorii pot incasa toti banii cumulati dupa decesul celui care cotizeaza
Asigurarile voluntare de sanatate: cum se deconteaza de catre angajator
In ceea ce priveste asigurarile voluntare de sanatate, primele aferente pot fi platite de salariat si decontate de angajator pe baza de documente : contract si dovada platii.
Conform art. 351 din Legea 95/2006 a privind reforma in domeniul sanatatii:
(1) Angajatorii, persoane fizice sau juridice, pot sa incheie contracte de asigurare voluntara de sanatate pentru angajaA£ii lor, individual sau in grup, acordate ca beneficii adiA£ionale la drepturile salariale ale acestora, in scopul atragerii si stabilizarii personalului angajat.
(2) In cadrul asigurarilor voluntare de sanatate raporturile dintre asigurat si asigurator, precum si drepturile si obligatiile acestora se stabilesc prin vointa partilor, sub forma pachetelor de servicii, si sunt mentionate in contractul de asigurare voluntara de sanatate, in conditiile alin. (3).
(3) Pachetul de servicii medicale pentru asigurarile voluntare de sanatate, serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, precum si modalitatea si conditiile acordarii acestora se aproba prin hotarare a Guvernului.
Astfel, in privinta asigurarilor voluntare de sanatate textul prevede posibilitatea angajatorului de a incheia contracte si nu obligatia de a plati primele. Totodata, in Codul fiscal nu se prevede obligatia de plata a primei de asigurare voluntara de sanatate de angajator in baza unui contract incheiat cu societatea de asigurare.
Prin urmare, primele de asigurare voluntara de sanatate ar putea fi decontate salariatului pe baza de contract incheiat de salariat din care sa rezulte ca primele reprezinta prime de asigurare voluntara de sanatate si dovada platii. Recomandabil este insa incheierea contractului de asigurare voluntara tot de angajator.
Aceasta modalitate de suportare de angajator a primelor de asigurare voluntara de sanatate trebuie sa fie reglementata prin contractul individual de munca.
Raspuns oferit in luna ianuarie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulMuncii.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Muncii + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Un SRL platitor de impozit pe venit microintreprindere are 2 angajati, unul fiind asociat unic si administrator. Se doreste acordarea pensiei facultative de 400 eur/an la fiecare angajat. Cum se opereaza acest lucru in Saga? Cum apare in D112? ce trebuie sa stiu din punct de vedere fiscal? Pensia va fi platita de angajator, nu de salariat.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem un salariat care a avut o pensie facultativa incheiata de alt angajator, in care o parte era suportata de angajatorul respectiv si cealalta parte suportata de angajat. De curand ne-a anuntat ca a incheiat colaborarea cu angajatorul respectiv si lucreaza doar la noi cu functia de baza dar isi doreste in continuare sa contribuie catre fondul de pensii facultative suportand integral toata suma. Va rog sa ne ajutati sa clarificam cateva aspecte privind aceasta contributie la fondul de pensii...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Compania doreste ca pentru angajatii unui departament sa acorde lunar un bonus in functie de performanta individuala in urma evaluarii lunare pe anumiti indicatori de performanta si in functie de gradul de indeplinire a acestor indicatori. Avand in vedere ca bonusul este variabil, are valoare diferita de la luna la luna, deci nu are o valoare fixa sau nu este exprimat in procent, este suficienta doar intocmirea unei decizii de acordare a bonusului? Decizia poate fi intocmita doar la inceputul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<