UPDATE: Senatul a respins proiectul de lege care prevede plafonarea salariilor din sectorul public la nivelul salariului Presedintelui Romaniei. In acest moment, initiativa legislativa se afla la Camera Deputatilor, for decizional.
"Nu este nicio surpriza ca PSD si PNL protejeaza aristocratia bugetara a statului roman. Exact la fel cum fac si cu pensiile speciale. La TV, domnul Ciolacu se lauda ca vrea sa taie cheltuielile si sa plafoneze salariile si sporurile nesimtite, iar la votul in parlament respinge legea care ar plafona veniturile la nivelul presedintelui Romaniei. Oficial, Presedintele se afla in varful piramidei legii salarizarii „unice” in Romania. Neoficial, smecherii sistemului cumuleaza sporuri, sinecuri, CA-uri, tot felul de gaselnite prin care ajung la sume astronomice. Toate fiind platite din buzunarul contribuabililor, pentru care cresc acum taxele ca sa sustina in continuare acelasi sistem hotesc”, a declarat deputatul USR Claudiu Nasui, initiatorul proiectului de lege.
Initiativa legislativa de plafonare a salariilor din sectorul public la nivelul presedintelui tarii a fost respinsa cu 76 voturi pentru raportul de respingere, 31 de senatori au votat impotriva raportului de respingere si 8 s-au abtinut.
Senatul a fost prima camera sesizata, initiativa legislativa merge acum pentru dezbatere si vot final la Camera Deputatilor.
Potrivit proiectului de act normativ, in prezent, numeroase institutii ale statului profita de diverse portite sau de ambiguitati din lege pentru a-si creste nejustificat salariile, ajungandu-se, ca in cazul ASF, la venituri de 15.000 de euro net pe luna.
"Aceeasi este situatia si in institutele nationale de cercetare dezvoltare, unde venitul directorului general pentru INCD IFIN-HH a atins inclusiv un maxim de 17.300 EUR/luna in 2019, in timp ce directorul general pentru INCD Urban Incerc adus in pragul falimentului din cauza unui management defectuos a avut un venit din functie de pana la 13.000 EUR/luna, iar in INCD Geoecomar pana la 10.600 EUR/luna. La institutul in silvicultura ICAS, venitul lunar in 2019 a fost de 10 ori mai mare decat al Presedintelui Romaniei, si chiar mai mare decat al Presedintelui SUA, de 38.000 dolari/luna", se arata in expunerea de motive a proiectului de lege.
Potrivit initiatorilor proiectului de lege, plafonarea salariilor in sectorul public la nivelul salariului Presedintelui Romaniei va asigura o mai mare echitate si justitie sociala. Acest demers va contribui la diminuarea discrepantelor salariale intre functionarii publici, garantand astfel un tratament corect si echitabil pentru toti angajatii statului.
De asemenea, limitarea salariilor in sectorul public va contribui la echilibrarea bugetului public, deoarece cheltuielile cu salariile vor fi mentinute in limite rezonabile. Acest lucru va permite alocarea de resurse pentru alte investitii importante, cum ar fi infrastructura, sanatatea, educatia si protectia sociala.
LEGE privind plafonarea veniturilor din sectorul public la nivelul salariului Presedintelui Romaniei Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege:
Alt. 1. - Dispozitiile prezentei legi se aplica:
a) personalului din autoritati si institutii publice, respectiv Parlamentul, Administratia Prezidentiala, autoritatea judecatoreasca. Guvernul, ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, unitatile teritoriale, autoritati ale administratiei publice locale, alte autoritati publice, autoritati administrative autonome, precum si institutiile din subordinea acestora, finantate integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale;
b) personalului din autoritati si institutii publice finantate din venituri proprii si subventii acordate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale;
c) personalului din autoritatile si institutiile publice finantate integral din venituri proprii;
d) persoanelor care sunt conducatori ai unor institutii publice in temeiul unui contract, altul decat contractul individual de munca;
e) persoanelor care ocupa functii de demnitate publica;
f) personalului din societatile reglementate de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, aflate sub autoritatea sau, dupa caz, in coordonarea ori in subordinea unei autoritati publice centrale sau locale si la care statul roman sau, dupa caz, o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic ori majoritar, institutele nationale de cercetare-dezvoltare si regiile autonome;
g) personalului din alte autoritati sau institutii publice/administrative autonome, independente, finantate integral sau partial din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele fondurilor speciale, dupa caz, finantate integral din venituri proprii sau autofinantate, inclusiv Banca Nationala a Romaniei, Autoritatea de Supraveghere Financiara, Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei si Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii;
h) personalului din autoritatile si institutiile din sectorul public incadrat pe baza contractului individual de munca, personalului care ocupa functii de demnitate publica numite sau alese si personalului care ocupa functii asimilate functiilor de demnitate publica, magistratilor, precum si personalului care beneficiaza de statute speciale, inclusiv functionarii publici si functionarii publici cu statut special.
Art. 2. - Castigul salarial total lunar pentru persoanele incadrate in categoriile prevazute la art. 1 se plafoneaza la nivelul salariului de baza in plata al Presedintelui Romaniei.
Senatul a fost prima camera sesizata, initiativa legislativa merge acum pentru dezbatere si vot final la Camera Deputatilor.