Ministerul Justitiei (MJ) a lansat recent in dezbatere publica proiectul de modificare a legii privind cooperarea judiciara internationala in materie penala, aratand ca, pe fondul atentatelor din 2015-2016 care au avut loc in Franta si Belgia, dar si luand in considerare semnalele potrivit carora refugiatii ar putea tranzita Romania, s-a pus problema unei securizari suplimentare a teritoriului national, inclusiv prin instrumente de cooperare judiciara.
"Pe fondul atentatelor din Republica Franceza din anii 2015 - 2016 si din Regatul Belgiei din anul 2016, al fenomenului imigrationist din Asia, Africa de Nord si Orientul Mijlociu care a afectat Europa in ultimii ani si luand in considerare semnale privind posibilitatea schimbarii rutelor migratorii ale refugiatilor cu posibila tranzitare a teritoriului Romaniei, la nivelul autoritatilor romane s-a pus problema unei securizari suplimentare a teritoriului national, inclusiv prin instrumente de cooperare judiciara. (...) Astfel, s-a luat in considerare necesitatea modificarii unor dispozitii ale Legii 302/2004 privind cooperarea judiciara internationala in materie penala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in vederea identificarii unei solutii pentru combaterea unor forme grave ale criminalitatii, astfel incat lipsa reciprocitatii sa nu impiedice autoritatile judiciare competente sa dea curs unei cereri de cooperare judiciara internationala in materie penala", se arata in expunerea de motive a proiectului de lege, potrivit Agerpres.
Aceeasi sursa informeaza ca in proiect se aminteste ca lipsa reciprocitatii nu impiedica sa se dea curs unei cereri de cooperare judiciara internationala in materie penala, daca aceasta se dovedeste necesara datorita naturii faptei sau nevoii de a lupta impotriva anumitor forme grave ale criminalitatii, daca poate contribui la imbunatatirea situatiei suspectului, inculpatului ori condamnatului sau la reintegrarea sa sociala si daca poate servi la clarificarea situatiei judiciare a unui cetatean roman.
Se prevede totodata, informeaza Agerpres, ca notita rosie sau difuziunea de urmarire internationala prin canalele Interpol echivaleaza cu o cerere de arestare provizorie in vederea extradarii daca se prevede expres in tratatul aplicabil ori exista reciprocitate.
Culegere pentru invatarea limbii engleze - Fise de lucru practice Clasele 0-IV
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Portal Codul Muncii
De asemenea, daca persoana solicitata, aflata in stare de arest in statul de executare, isi exercita dreptul de a-si desemna un avocat in Romania, instanta romana emitenta a mandatului european de arestare transmite la cerere autoritatii de executare informatiile privind tabloul avocatilor cu drept de a profesa inscrisi in unul dintre barourile membre ale Uniunii Nationale a Barourilor din Romania.
"Rolul avocatului din statul membru emitent, desemnat conform alin. (3), este de a oferi asistenta avocatului din statul membru de executare, furnizandu-i informatii si consultanta pentru a permite persoanei cautate sa isi formuleze apararile in procedura de executare a mandatului european de arestare", se arata in acelasi proiect, citat de Agerpres.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri