Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lege privind cautarea persoanelor disparute

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat un proiect de lege privind cautarea persoanelor disparute, dupa ce cazul Caracal a socat o tara intreaga cu privire la modul in care fata a disparut fara urma si autoritatile au fost complet luate prin surprindere.

Prin proiectul initiat de Ministerul Afacerilor Interne se vor aduce o serie de modificari esentiale pentru a imbunatati modul in care sunt cautate personale disparute si felul in care se intervine pentru localizarea persoanelor, in special a celor despre care exista informatii ca sunt in pericol iminent.

Proiectul de lege prevede posibilitatea utilizarii unor mijloace si metode de localizare, specifice pana in prezent doar procesului penal, pentru gasirea unei persoane disparute aflate intr-o situatie de vulnerabilitate.

La acest moment nu exista posibilitatea legala de a gasi o persoana disparuta prin localizarea telefonului mobil pe care il are asupra sa, acest lucru fiind posibil doar atunci cand exista indicii ca este vorba de o infractiune si se deschide un dosar penal.

"Intr-un asemenea demers, trebuie pornit in special de la dreptul persoanei disparute de a fi gasita si reintoarsa intr-un mediu care sa ii ofere securitate. Statul are obligatia de a utiliza toate metodele si mijloacele disponibile pentru a da valoare dreptului fundamental la viata si la integritate fizica si psihica, prevazut de Constitutia Romaniei. 

1. Un prim pilon intr-un asemenea demers il constituie crearea unui mecanism administrativ care sa asigure o coordonare mai buna a actiunilor institutiilor publice, cu definirea clara a rolurilor, competentelor si responsabilitatilor in domeniu. 

2. Un alt pilon il reprezinta definirea drepturilor persoanei disparute, drepturi ce pot fi privite atat prin prisma reglementarii procedurilor obligatorii de urmat de catre autoritati cat si prin prisma unor servicii de sprijin si protectie, in conformitate cu nevoile lor specifice.

3. De asemenea, trebuie avut in vedere rolul important pe care familia persoanei disparute si comunitatea in care a avut loc evenimentul il au in activitatea de cautare. In acest sens, este necesar a fi valorificate resursele de care dispune populatia si dorinta acesteia de a se implica; sprijinul oferit de catre populatie in gasirea persoanei disparute este de foarte multe ori determinant. Colaborarea actuala dintre Politia Romana si reprezentantii societatii civile constituie elemente de bune practici care trebuie dezvoltate. 

4. Evolutia tehnologica in domeniu ofera noi mijloace si metode de identificare si localizare a unei persoane. Acesta poate constitui un alt pilon al sistemului de protectie a persoanei disparute. Intrucat mijloacele/metodele de localizare a persoanelor prin instrumente de tehnologie avansata au un caracter intruziv in drepturile si libertatile cetatenesti, utilizarea lor de catre organele de aplicare a legii este reglementata prin acte normative cu putere de lege. In general, ca exprimare a principiului proportionalitatii, se permite utilizarea metodelor de localizare a persoanelor prin astfel de metode/mijloace in cadrul procedurilor penale si a celor aflate in conexitate cu acest domeniu (proceduri de cautare a persoanelor in scopul aducerii acestora in fata organelor judiciare ori punerii in executare a anumitor hotarari judecatoresti). In prezent, in cazul in care sunt indicii ca persoana disparuta este victima a unei infractiuni, in cadrul dosarului penal deschis cu aceasta ocazie pot fi utilizate metodele speciale de supraveghere sau cercetare prevazute de art. 138 din Codul de procedura penala. Metodele respective si-au dovedit eficienta in sensul localizarii persoanei disparute cu celeritate, aspect care a permis, pe langa realizarea instructiei penale, si inlaturarea pericolului in care aceasta se afla. Insa, atunci cand datele si informatiile detinute de organele de aplicare a legii releva drept cauza a disparitiei actul volitiv al persoanei disparute sau interventia unor circumstante sau fenomene naturale, metodele specifice procesului penal nu pot fi utilizate. In principiu, activitatea de cautare a unei persoane disparute se aseamana cu cea privind cautarea unei persoane date in urmarire in scopul aducerii acesteia in fata organelor judiciare ori punerii in executare a anumitor hotarari judecatoresti. Elementele comune rezida din necesitatea obtinerii de catre organele de politie a unui set de date si informatii care sa conduca la localizarea persoanei in cauza. Din aceste considerente, metodele si mijloacele obtinerii acestor date si informatii sunt, in mare parte, aceleasi. Cu garantii corespunzatoare, utilizarea unor mijloace si metode de localizare a unei persoane, specifice pana in prezent procesului penal, poate fi permisa si pentru gasirea unei persoane disparute aflate intr-o situatie de vulnerabilitate.

5. Ca stat membru al Uniunii Europene, Romania a implementat in legislatia sa nationala noi norme de protectie a datelor cu caracter personal. Intrucat procesul de cautare a unei persoane disparute se bazeaza intr-un mod determinant pe date cu caracter personal, este necesar a fi adoptat un cadru specific privind prelucrarea acestora", sustine MAI in expunerea de motive.

lege privind cautarea persoanelor disparute

Redam in continuare proiectul de lege privind cautarea persoanelor disparute, asa cum a fost el publicat de catre institutie.

LEGE PRIVIND CAUTAREA PERSOANELOR DISPARUTE 

CAPITOLUL I
Dispozitii generale

Domeniul de aplicare
Art. 1. – (1) Prezenta lege reglementeaza cadrul legal privind cautarea persoanelor disparute, ca activitate specifica de prevenire a infractiunilor, precum si de mentinere si asigurare a ordinii si sigurantei publice, realizata in scopul gasirii acestor persoane si, dupa caz, prevenirii unui pericol asupra vietii, integritatii corporale sau sanatatii lor.
(2) Prezenta lege nu se aplica pentru:
a) identificarea, cautarea, localizarea si prinderea unei persoane date in urmarire, potrivit Codului de procedura penala, in scopul aducerii acesteia in fata organelor judiciare ori punerii in executare a anumitor hotarari judecatoresti; 
b) gasirea unei persoane pentru a participa la o procedura in fata unei autoritati sau pentru a-si indeplini obligatii civile.

Definirea unor termeni si expresii
Art. 2. – In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) persoana disparuta – persoana a carei locatie actuala nu este cunoscuta si care nu poate fi contactata de persoanele cu care, in mod obisnuit, tine legatura;
b) membru de familie – sotul/sotia, persoana care convietuieste cu persoana disparuta si care se gospodareste impreuna cu aceasta de o maniera stabila si continua, rudele in linie dreapta, pana la gradul II inclusiv, fratii si surorile, precum si persoanele aflate in intretinerea persoanei disparute;
c) reprezentant legal al minorului – parintele sau persoana desemnata, potrivit legii, sa exercite drepturile si sa indeplineasca obligatiile parintesti fata de minor, inclusiv persoana desemnata potrivit art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) locul disparitiei – locul in care persoana disparuta a fost vazuta ultima data sau despre care exista informatii ca a fost prezenta;
e) data disparitiei – data calendaristica si, atunci cand este posibil, ora sau intervalul de timp in care persoana disparuta a fost vazuta ultima data sau in care exista informatii ca a fost prezenta;
f) data confirmarii disparitiei – data calendaristica la care, pe baza datelor si informatiilor detinute, procurorul sau organul de politie competent confirma disparitia persoanei;
g) organ de politie competent - organul de politie ce are in lucru dosarul disparitiei;
h) organe de ordine publica – personal al Politiei Romane, Jandarmeriei Romane, Politiei de Frontiera Romane si Politiei locale cu atributii in domeniul ordinii publice;
i) mediu ostil - mediu care, prin caracteristicile sale, este nefavorabil vietii sau este greu accesibil, precum o zona muntoasa, mare, curs de apa, pestera, galerie miniera, tuneluri si alte asemenea;
j) gasirea persoanei disparute – obtinerea unor date si informatii certe cu privire la locatia actuala a unei persoane considerate ca fiind disparuta;
k) minor rapit – minorul cu privire la care autoritatile competente detin date si informatii din care reiese suspiciunea rezonabila ca acesta este victima infractiunii de lipsire de libertate in mod ilegal;
l) persoana partenera - persoana juridica ce si-a exprimat adeziunea la mecanismul ”Alerta rapire copil”.

Persoane disparute aflate intr-o situatie de vulnerabilitate
Art. 3. – (1) In intelesul prezentei legi, este considerat(a) ca se afla intr-o situatie de vulnerabilitate:
a) persoana cu privire la care exista date si informatii ca este victima unor infractiuni contra vietii, de lipsire de libertate in mod ilegal, de trafic si exploatare a persoanelor vulnerabile sau a unei infractiuni contra libertatii si integritatii sexuale;
b) minorul, indiferent de varsta, cu privire la care exista date si informatii ca se afla in compania unor persoane care ii pot pune in pericol integritatea corporala, sanatatea sau viata;
c) minorul care, la data disparitiei, nu a implinit varsta de 14 ani;
d) persoana cu privire la care exista date si informatii ca se afla in mediu ostil;
e) persoana cunoscuta cu un comportament suicidal sau cea cu privire la care exista date si informatii ca planifica sa se sinucida;
f) persoana cu o boala psihica, dizabilitate intelectuala ori handicap fizic grav, precum si cea care sufera de tulburari medicale privind orientarea temporo-spatiala;
g) persoana care, la data disparitiei, urma un tratament medical a carui intrerupere ii pune in pericol integritatea corporala, sanatatea sau viata;
h) persoana pusa sub interdictie judecatoreasca, potrivit art. 164 din Codul civil.
(2) In raport de circumstantele particulare ale persoanei disparute, in special a comportamentului sau obisnuit, ori ale contextului disparitiei, pot fi considerate ca fiind intro situatie de vulnerabilitate si alte persoane disparute decat cele aflate intr-una din categoriile prevazute la alin. (1).

Autoritati competente
Art. 4. – (1) Autoritatea competenta privind cautarea persoanelor disparute este Politia Romana.
(2) Activitatea de cautare a unei persoane disparute, desfasurata de organele de politie, este supravegheata de procurori anume desemnati din cadrul parchetului de pe langa tribunalul in a carui circumscriptie se afla organul de politie competent.
(3) Daca persoana disparuta este victima a unei infractiuni ce are legatura cu disparitia sa, iar cu privire la acest aspect a fost constituit un dosar penal, activitatea de cautare a persoanei disparute se realizeaza potrivit prevederilor prezentei legi, sub supravegherea procurorului care efectueaza sau supravegheaza activitatea de urmarire penala. 
(4) Atunci cand persoana disparuta se afla in mediu ostil, desfasurarea si coordonarea actiunilor pentru cautarea si salvarea acesteia in acel mediu se asigura de catre autoritatile responsabile, potrivit rolului stabilit acestora prin reglementarile privind managementul tipurilor de risc.

Protectia datelor cu caracter personal
Art. 5. – (1) Prelucrarile de date cu caracter personal efectuate in temeiul prezentei legi constituie prelucrari efectuate in scopul prevenirii infractiunilor, precum si realizarii activitatilor de mentinere si asigurare a ordinii si sigurantei publice. Prelucrarile se efectueaza cu respectarea prevederilor Legii nr. 363/2018 privind protectia persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de catre autoritatile competente in scopul prevenirii, descoperirii, cercetarii, urmaririi penale si combaterii infractiunilor sau al executarii pedepselor, masurilor educative si de siguranta, precum si privind libera circulatie a acestor date.
(2) Datele colectate in temeiul prezentei legi nu pot fi prelucrate in alte scopuri, cu exceptia situatiilor expres prevazute de lege si numai daca sunt asigurate garantiile necesare pentru protejarea drepturilor persoanelor vizate.

CAPITOLUL II
Cadrul organizatoric

Sectiunea 1 – Structuri specializate si pregatirea personalului acestora

Structuri specializate
Art. 6. – (1) Politia Romana isi constituie, in conditiile legii, structuri specializate pentru cautarea persoanelor disparute.
(2) In cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane se constituie o unitate centrala pentru coordonarea si sprijinirea activitatii de cautare a persoanelor disparute, denumita in continuare Unitatea centrala persoane disparute.
(3) La nivelul inspectoratelor judetene de politie, respectiv al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, se constituie structuri specializate pentru cautarea persoanelor disparute.
(4) La nivelul politiilor municipale si orasenesti se desemneaza politisti cu atributii de gestionare a cazurilor privind persoanele disparute.

Unitatea centrala persoane disparute
Art. 7. – (1) In structura organizatorica a Unitatii centrale persoane disparute se prevad inclusiv posturi ce urmeaza a fi incadrate cu psihologi si sociologi. 
(2) Unitatea centrala persoane disparute indeplineste, in principal, urmatoarele atributii:
a) elaboreaza ghiduri si manuale de bune practici privind procedura de cautare a persoanelor disparute, destinate a fi utilizate in activitatea specifica;
b) elaboreaza recomandari pentru populatie cu privire la modul de comportare in cazul constatarii disparitiei unei persoane;
c) elaboreaza formulare standardizate destinate a fi utilizate in activitatea Dispeceratului de urgenta ”Disparitie minor”, precum si in procedura de cautare a persoanelor disparute;
d) administreaza baza de date ”Persoane disparute”;
e) preia spre studiu, cu acordul procurorului competent, dosare ale disparitiei si formuleaza recomandari cu privire la solutionarea acestora;
f) asigura consultanta de specialitate grupului de coordonare central, precum si grupurilor de coordonare teritoriale;
g) desfasoara activitati de indrumare, sprijin si control la nivelul unitatilor teritoriale de politie sesizate cu disparitia unor persoane;
h) desfasoara activitati de cooperare cu structuri similare din strainatate.

Specializarea personalului
Art. 8. – Politia Romana asigura pregatirea si specializarea personalului care, in exercitarea atributiilor prevazute de lege, instrumenteaza dosarul disparitiei si stabileste legaturi directe cu membrii de familie ai persoanei disparute.

Sectiunea a 2 – a – Dispeceratul de urgenta ”Disparitie minor”

Constituirea Dispeceratului de urgenta ”Disparitie minor”
Art. 9. – (1) Dispeceratul de urgenta ”Disparitie minor” se constituie in scopul preluarii apelurilor de urgenta cu privire la disparitia minorilor, primite prin numarul de apel unic “112”, si declansarii cu celeritate a procedurilor de cautare, potrivit prezentei legi. 
(2) Dispeceratul de urgenta ”Disparitie minor” se constituie in cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane.
(3) Inspectoratul General al Politiei Romane centralizeaza, stocheaza si pune la dispozitia autoritatilor abilitate datele privind apelurile primite, in conditiile legii.

Cooperarea cu alte autoritati
Art. 10. - (1) Inspectoratul General al Politei Romane si Serviciul de Telecomunicatii Speciale coopereaza in vederea preluarii prin Dispeceratul de urgenta ”Disparitie minor” a unor apeluri in limbile minoritatilor nationale sau intr-o limba de circulatie internationala, a unor apeluri de la persoane cu dizabilitati prin intermediul terminalelor telematice utilizate in retelele publice, precum si preluarii unor mesaje asociate unui apel de urgenta din retelele publice de telefonie mobila, de la utilizatorii cu dizabilitati de auz si/sau vorbire. 
(2) Inspectoratul General al Politiei Romane si Departamentul Consular din cadrul Ministerului Afacerilor Externe coopereaza in vederea solutionarii cazurilor privind disparitiile minorilor cetateni romani in strainatate sau al sesizarilor formulate de catre persoane aflate in strainatate cu privire la disparitia unui minor pe teritoriul Romaniei.
(3) Modalitatea de cooperare potrivit alin. (1) si (2) se stabileste prin protocoale. 

Gestionarea apelurilor
Art. 11. – (1) Operatorii Dispeceratului de urgenta ”Disparitie minor” solicita persoanei care sesizeaza disparitia minorului urmatoarele date si informatii:
a) numele si prenumele acesteia, data si locul nasterii, codul numeric personal, domiciliul si adresa unde locuieste efectiv, precum si datele de contact;
b) datele prevazute la lit. a) referitoare la minorul considerat persoana disparuta, cunoscute de catre aceasta;
c) informatii privind gradul de rudenie, afinitate sau relatia cu minorul considerat persoana disparuta;
d) data disparitiei, precum si date si informatii privind circumstantele in care s-a produs disparitia;
e) date si informatii referitoare la descrierea minorului considerat persoana disparuta;
f) acordul privind localizarea sau urmarirea prin mijloace tehnice a minorului considerat persoana disparuta, precum si datele de identificare ale mijloacelor tehnice avute de minor asupra sa, la data disparitiei, atunci cand persoana care realizeaza apelul este reprezentantul legal al minorului.
(2) In raport de circumstantele cazului si de mijloacele de comunicare disponibile, operatorul sistemului poate solicita apelantului sa transmita fotografii recente si relevante ale minorului considerat persoana disparuta, imagini ale unor documente, precum si cat mai multe dintre datele prevazute la art. 24.
(3) Operatorii Dispeceratului de urgenta ”Disparitie minor” au dreptul, fara o notificare prealabila a apelantului, de a verifica identitatea si datele de localizare ale acestuia, precum si datele de identitate ale minorului considerat persoana disparuta.
(4) Comunicarile efectuate prin Dispeceratul de urgenta ”Disparitie minor” se inregistreaza, fara acordul apelantului si fara informarea acestuia.
(5) Sesizarea primita si datele colectate potrivit alin. (1) si (2) se consemneaza de catre operatorii Dispeceratului de urgenta ”Disparitie minor” in formulare standardizate. 

Sesizarea autoritatilor competente
Art. 12. – (1) Sesizarea privind disparitia unui minor primita prin intermediul Dispeceratului de urgenta ”Disparitie minor”, precum si datele colectate se transmit de indata organului de politie competent potrivit art. 18, prin intermediul centrului operational al inspectoratului judetean de politie, respectiv al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti.
(2) Organul de politie competent ia legatura, de indata, cu persoana care a sesizat disparitia in vederea realizarii activitatilor complementare primirii sesizarii prevazute la art.20.

Sectiunea a 3 – a – Comunicarea publica prin intermediul internetului

Continutul paginii de internet
Art. 13. – Inspectoratul General al Politiei Romane publica pe pagina proprie de internet:
a) sectiunea publica a semnalarilor privind persoane disparute, persoane cu identitate necunoscuta si cadavre cu identitate necunoscuta.
b) recomandari pentru populatie cu privire la modul de comportare in cazul unei disparitii;
c) sectiunea privind sesizarea on-line a disparitiei unei persoane;
d) lista persoanelor partenere;
e) datele de contact ale institutiilor publice, furnizorilor de servicii sociale acreditati si organizatiilor neguvernamentale care asigura consiliere psihologica sau orice alte forme de asistenta pentru familia persoanei disparute;
f) informari privind drepturile familiei disparutului.

Inregistrarea pe pagina de internet
Art. 14. - (1) Ministerul Muncii si Justitiei Sociale comunica Inspectoratului General al Politiei Romane datele de contact ale institutiilor publice si furnizorilor de servicii sociale acreditati, publici sau privati, care asigura consiliere psihologica sau orice alte forme de asistenta pentru familia persoanei disparute, precum si tipul de asistenta oferit, in scopul publicarii pe pagina proprie de internet.
(2) Publicarea datelor de contact ale organizatiilor neguvernamentale care asigura consiliere psihologica sau orice alte forme de asistenta pentru familia persoanei disparute se face la solicitarea reprezentantilor acestor organizatii.

CAPITOLUL III
Sesizarea disparitiei unei persoane si declansarea procedurilor de cautare

Sectiunea 1 – Sesizarea disparitiei unei persoane

Sesizarea disparitiei
Art. 15. – (1) Disparitia unei persoane poate fi sesizata autoritatilor competente de catre orice persoana.
(2) Sesizarea se realizeaza in orice modalitate ce permite identificarea persoanei care a formulat-o si a persoanei disparute.
(3) Autoritatile competente prevazute la art. 4 alin.(1)-(3) se pot sesiza si din oficiu, prin intocmirea unui proces-verbal, cu privire la disparitia unei persoane aflata in situatie de vulnerabilitate.

Sesizarea disparitiei unui minor
Art. 16. – In situatia sesizarii disparitiei unui minor prin apelarea numarului unic pentru apeluri de urgenta “112”, apelul se redirectioneaza catre Dispeceratul de urgenta ”Disparitie minor”.

Sesizarea disparitiei unei persoane aflata intr-un mediu ostil
Art. 17. – (1) Sesizarea disparitiei unei persoane aflata intr-un mediu ostil se adreseaza autoritatilor responsabile cu cautarea si salvarea persoanelor aflate in astfel de medii, potrivit rolului stabilit acestora prin reglementarile privind managementul tipurilor de risc.
(2) In cazul in care sesizarea este adresata organelor de politie sau unei alte autoritati decat cea prevazuta la alin. (1), acesta se remite, de indata, autoritatilor responsabile cu cautarea si salvarea persoanelor disparute aflate intr-un mediu ostil.
(3) La solicitare sau din oficiu, organul de politie competent desfasoara activitatile prevazute de prezenta lege pentru obtinerea si punerea la dispozitia autoritatii responsabile a unor date si informatii necesare localizarii cat mai exacte a persoanei in cauza.
(4) In situatia prevazuta la alin. (3) sau daca persoana disparuta nu a fost gasita in termen de 5 zile de la data disparitiei, organul de politie competent intocmeste dosarul disparitiei.

Competenta organelor de politie
Art. 18. – (1) Sesizarile privind disparitia unei persoane se adreseaza organelor de politie pe raza carora se afla locul disparitiei.
(2) Atunci cand locul disparitiei nu este cunoscut sau cand acesta este in strainatate, competenta este determinata, in ordine, de: locuinta efectiva a persoanei disparute, ultima resedinta sau domiciliul acesteia.
(3) Sesizarile privind disparitia unei persoane adresate altor organe de politie sau institutii publice se remit, de indata, organelor de politie competente potrivit alin. (1) sau (2).
(4) Prin exceptie de la alin. (3), in cazul in care persoana disparuta este victima a unei infractiuni ce are legatura cu disparitia sa, sesizarea privind disparitia urmeaza cursul sesizarii privind savarsirea infractiunii, potrivit Codului de procedura penala.
(5) In raport de circumstantele cazului si in scopul bunei desfasurari a activitatii de cautare, din oficiu sau la sesizarea organelor de politie, procurorul competent potrivit art. 4 poate dispune transferarea dosarului disparitiei catre un alt organ de politie.

Preluarea sesizarii
Art. 19. – (1) Orice sesizare privind disparitia unei persoane se preia de catre organele de politie cu celeritate.
(2) Organul de politie solicita persoanei care depune sesizarea urmatoarele:
a) numele si prenumele acesteia, data si locul nasterii, codul numeric personal, domiciliul si adresa unde locuieste efectiv, precum si datele de contact;
b) datele prevazute la lit. a) referitoare la persoana considerata disparuta, cunoscute de catre aceasta;
c) informatii privind gradul de rudenie, afinitate sau relatia cu persoana considerata disparuta;
d) data disparitiei, precum si date si informatii privind circumstantele in care s-a produs disparitia;
e) informatii care sa justifice incadrarea persoanei disparute in categoria celor aflate intr-o situatie de vulnerabilitate;
f) datele si informatiile prevazute la art. 24, cunoscute de catre aceasta;
g) orice alte date si informatii pe care le detine si pe care le apreciaza utile cauzei.
(3) Sesizarea disparitiei, precum si comunicarea datelor se consemneaza in scris de catre persoana care o depune sau, cu acordul acesteia, de catre organul de politie. Pentru consemnarea declaratiei pot fi utilizate formulare tipizate puse la dispozitie de catre organul de politie.
(4) In situatia in care exista mijloace tehnice, declaratia persoanei care depune sesizarea poate fi inregistrata cu mijloace tehnice audio sau audiovideo, cu acordul acesteia. 
(5) La solicitare, persoana poate primi o copie a sesizarii formulate. 
(6) Atunci cand este formulata telefonic, in alt mod decat prin numarul de apel unic de urgenta “112”, preluarea sesizarii de catre organele de politie se face prin completarea in mod corespunzator, de catre destinatarul apelului telefonic, a unor formulare tipizate destinate acestui scop sau prin intocmirea unor procese verbale.
(7) Daca exista mijloace tehnice, comunicarile efectuate prin telefon potrivit alin. (6) sunt inregistrate, fara acordul persoanelor. In acest caz, destinatarul apelului telefonic are obligatia de a informa apelantul cu privire la inregistrarea comunicarii. 

Activitati complementare primirii sesizarii
Art. 20. – (1) Organul de politie poate solicita persoanei care formuleaza sesizarea: 
a) punerea la dispozitia sa a unor fotografii si/sau imagini video recente si relevante, a unor bunuri, obiecte si inscrisuri utilizate de persoana disparuta, utile procesului de cautare a persoanei disparute;
b) acordul privind efectuarea in domiciliul sau, resedinta sau locul unde locuieste efectiv a unei cercetari criminalistice;
c) acordul privind localizarea sau urmarirea prin mijloace tehnice a persoanei disparute, in cazul in care aceasta este minora sau pusa sub interdictie judecatoreasca, iar persoana care formuleaza sesizarea este reprezentantul legal.
(2) Cu privire la rezultatul activitatilor prevazute la alin.(1) se face mentiune in documentul prevazut la art. 19 alin. (3) sau intr-un proces-verbal incheiat in acest scop. 

Sectiunea a 2-a - Declansarea procedurilor de cautare

Verificari preliminare
Art. 21. – (1) Dupa primirea sesizarii privind disparitia unei persoane, organele de politie efectueaza primele verificari in vederea:
a) confirmarii disparitiei;
b) informatii care sa justifice incadrarea persoanei disparute in categoria celor aflate intr-o situatie de vulnerabilitate.
(2) Verificarile realizate potrivit alin. (1) constau in coroborarea datelor si informatiilor comunicate de persoana care a sesizat disparitia cu cele obtinute de catre organele de politie prin consultarea:
a) Registrului national de evidenta a persoanelor, Registrului national de evidenta a pasapoartelor simple, precum si a Registrului national de evidenta a permiselor de conducere si a vehiculelor inmatriculate;
b) bazelor de date privind evidenta cazierului judiciar, evidenta persoanelor date in urmarire, a persoanelor private de libertate aflate in executarea unor pedepse sau a unor masuri privative de libertate, precum si a bazelor de date privind persoanele ce fac obiectul unor pedepse, masuri educative sau alte masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare in cursul procesului penal;
c) bazelor de date ale politiei constituite in scopul prevenirii infractiunilor, precum si realizarii activitatilor de mentinere si asigurare a ordinii si sigurantei publice. 
(3) Atunci cand primele verificari nu sunt de natura sa infirme disparitia ori sa permita stabilirea situatiei de vulnerabilitate a persoanei disparute, organele de politie desfasoara activitati suplimentare de verificare, dupa caz, la:
a) locul disparitiei;
b) domiciliul, resedinta sau imobilul unde locuieste efectiv persoana considerata disparuta ori la locul unde aceasta isi desfasoara in mod obisnuit activitatea.
(4) In vederea incadrarii in categoria persoana disparuta aflata intr-o situatie de vulnerabilitate, organele de politie pot solicita sprijin Unitatii centrale persoane disparute.

Confirmarea disparitiei si incadrarea intr-o situatie de vulnerabilitate
Art. 22 - (1) Daca potrivit datelor si informatiilor obtinute din verificarile preliminare exista suspiciunea rezonabila ca persoana este disparuta si, dupa caz, se afla intr-o situatie de vulnerabilitate, organele de politie procedeaza la declansarea procedurii de cautare.
(2) Cu privire la confirmarea disparitiei si, dupa caz, incadrarea in categoria persoana disparuta aflata intr-o situatie de vulnerabilitate, organul de politie intocmeste un procesverbal.
(3) Procurorul competent, din oficiu sau la sesizarea oricarei persoane, se poate pronunta oricand cu privire la confirmarea disparitiei sau incadrarea persoanei disparute intro situatie de vulnerabilitate, decizia acestuia fiind obligatorie pentru organele de politie.

CAPITOLUL IV
Metode si mijloace de cautare a unei persoane disparute

Sectiunea 1 – Dispozitii comune

Tipuri de activitati
Art. 23. - (1) In vederea gasirii unei persoane disparute, pot fi desfasurate, in conditiile prezentei legi, urmatoarele tipuri de activitati:
a) activitatii investigative si de cercetare pentru obtinerea de date si informatii;
b) cautarea persoanei in teren;
c) utilizarea unor metode speciale de cautare a unei persoane disparute;
d) declansarea mecanismului ”Alerta rapire copil”;
e) activitati de cooperare politieneasca internationala.
(2) Activitatile prevazute la alin. (1) se desfasoara in raport de circumstantele specifice fiecarui caz in parte, evaluate de catre organele de politie competente in baza datelor si informatiilor detinute.
(3) In cazul in care persoana disparuta nu este incadrata ca fiind intr-o situatie de vulnerabilitate, organele de politie procedeaza la cautarea acesteia prin introducerea de semnalari si verificari in baze de date, potrivit art. 25, respectiv prin desfasurarea unor activitati investigative in teren, potrivit art. 26.
(4) Atunci cand persoana disparuta este incadrata ca fiind intr-o situatie de vulnerabilitate, organele de politie au obligatia de a declansa, de indata, procedurile de cautare a acesteia.

Categorii de date si informatii necesare gasirii persoanei disparute
Art. 24. – (1) Organele de politie sesizate cu disparitia unei persoane au dreptul de a prelucra datele rezultate din utilizarea metodelor speciale de cautare a unei persoane disparute prevazute de prezenta lege, precum si date referitoare la: 
a) identitatea persoanei disparute: numele si prenumele, numele anterioare, orice pseudonime, codul numeric personal, data si locul nasterii, sexul, numele si prenumele parintilor, cetatenia, fotografii, imagini faciale cu date biometrice, date dactiloscopice si profilul ADN;
b) locuinta persoanei disparute: adresa de domiciliu, resedinta si, dupa caz, adresa imobilului unde locuieste efectiv;
c) documentele utilizate de persoana disparuta sau avute asupra sa la data disparitiei: seria si numarul actului de identitate, a documentelor de trecere a frontierei de stat, a permisului de conducere ori a unor documente de acces sau de plata electronica; 
d) descrierea persoanei disparute: semnele fizice particulare, obiective si inalterabile, imbracamintea la data disparitiei, bunurile si bagajele, concordanta intre aspectul persoanei si varsta acesteia;
e) mijloacele de transport utilizate de persoana disparuta: tip, marca, culoare, numar de inmatriculare sau inregistrare, elemente de caroserie distinctive si fotografia; 
f) mijloacele de comunicatii sau de tehnologia informatiei utilizate de persoana disparuta: tip, numar de telefon, codul IMEI sau alt identificator;
g) starea de sanatate a persoanei disparute: boli, infirmitati, informatii privind consumul de alcool, droguri sau alte substante stupefiante;
h) comportamentul obisnuit al persoanei disparute: temperamentul, caracterul, aptitudinile speciale, locuri frecventate, atitudinea fata de normele legale, probleme familiale sau de serviciu, tendinte suicidale, comportamentul acesteia in caz de rapire, cunoasterea datelor de contact ale reprezentantilor legali, limba cunoscuta, alimentatia preferata, traseul obisnuit de deplasare si obiceiuri de calatorie;
i) comportamentul diferit al persoanei inaintea disparitiei: dispute sau dezacorduri cu familia sau cercul de cunoscuti, consumul anumitor alimente sau bauturi, participarea la anumite evenimente;
j) disparitii anterioare: daca acestea au fost sesizate sau nu organelor de politie, frecventa acestora, locurile in care s-a deplasat in aceste situatii;
k) contextul disparitiei: data si locul disparitiei, descrierea locului disparitiei, starea meteo, posibilitatile de transport existente la data si in locul disparitiei; 
l) date privind posibili martori: persoanele care insoteau persoana disparuta sau cu care aceasta a avut contact in ultima perioada, persoanele in compania carora s-ar putea afla, precum si persoane din anturajul acesteia;
m) verificari efectuate anterior: informatii privind verificarile efectuate, anterior sesizarii organelor de politie, de catre persoana care reclama disparitia sau alte persoane, precum si rezultatul acestora.
(2) In situatia in care sunt relevante in cauza, organele de politie pot prelucra si date cu caracter personal care dezvaluie originea rasiala sau etnica, opiniile politice, confesiunea religioasa sau convingerile filozofice, apartenenta la sindicate, precum si date privind viata sexuala sau orientarea sexuala a persoanei disparute.

Sectiunea a 2-a - Activitatii investigative si de cercetare pentru obtinerea de date si informatii

Introducerea de semnalari in baze de date
Art. 25. – (1) Organele de politie sesizate cu disparitia unei persoane implementeaza semnalari cu privire la aceasta in baza de date privind persoane disparute si, dupa caz, in bazele de date prevazute la art. 72.
(2) Semnalarea privind persoana disparuta se comunica Directiei pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date pentru a fi introdusa in Registrul national de evidenta a persoanelor.
(3) Activitatile prevazute la alin. (1) si (2) se declanseaza:
a) de indata, in cazul persoanei disparute aflata intr-o situatie de vulnerabilitate;
b) in termen de maximum 24 de ore de la data confirmarii disparitiei, in cazul persoanei disparute ce nu se afla intr-o situatie de vulnerabilitate.

Activitati investigative in teren
Art. 26. – (1) Organele de politie sesizate cu disparitia unei persoane au obligatia de a efectua activitati investigative in teren:
a) la domiciliul, resedinta sau imobilul unde locuieste efectiv persoana disparuta ori la locul unde aceasta isi desfasoara in mod obisnuit activitatea;
b) la unitatile de primire a urgentelor, compartimentele de primire a urgentelor, unitatile medicale, centrele care asigura detinerea, custodierea sau internarea unor persoane sau alte asemenea unitati, aflate pe raza localitatii unde a avut loc disparitia si, dupa caz, a celor limitrofe.
(2) Atunci cand in urma activitatilor prevazute la alin. (1) sunt obtinute date si informatii de interes operativ, organele de politie continua si extind verificarile in vederea exploatarii acestora.
(3) Activitatile investigative in teren se declanseaza:
a) de indata, in cazul persoanei disparute aflate in situatie de vulnerabilitate;
b) in termen de maximum 48 de ore de la data confirmarii disparitiei, in cazul persoanei disparute ce nu se afla in situatie de vulnerabilitate.

Solicitarea si valorificarea sprijinului populatiei
Art. 27. – (1) In scopul obtinerii sprijinului populatiei pentru gasirea persoanelor disparute, organele de politie au dreptul de a face publice informatiile prevazute in sectiunea publica a bazei de date privind persoane disparute prin urmatoarele mijloace:
a) site-ul propriu de internet sau alte forme de comunicare on-line;
b) mass-media centrala si locala, audio-video sau scrisa;
c) campanii de informare;
d) diseminarea catre persoanele partenere.
(2) Activitatile prevazute la alin. (1) se desfasoara:
a) fara acord, in cazul persoanei disparute aflata intr-o situatie de vulnerabilitate;
b) cu acordul unui membru al familiei sau cu acordul procurorului, in cazul persoanei disparute ce nu se afla in situatie de vulnerabilitate.
(3) Informatiile furnizate de populatie se pun de indata la dispozitia procurorului sau organului de politie competent.
(4) La cererea procurorului sau a organului de politie competent, organele de ordine publica efectueaza, in termenul solicitat, verificari pe raza de competenta cu privire la informatiile primite. Rezultatul verificarilor se consemneaza intr-un proces-verbal care se comunica solicitantilor.

Dreptul organelor de politie de a obtine date si informatii de la persoane sau din surse accesibile publicului
Art. 28. - (1) Organele de politie au dreptul de a solicita oricarei persoane comunicarea unor date si informatii necesare gasirii persoanei disparute, precum si de a colecta astfel de date din surse accesibile publicului.
(2) Cu exceptia cazurilor in care le este interzis prin lege, persoanele solicitate de organele de politie pentru a da relatii cu privire la disparitia unei persoane au obligatia de a comunica datele si informatiile pe care le detin in legatura cu aceasta.

Consultarea si ridicarea de obiecte si inscrisuri
Art. 29. - (1) Organele de politie au dreptul de a solicita oricarei persoane fizice sau juridice sa prezinte sau sa predea un obiect sau inscris atunci cand sunt temeiuri a se crede ca acesta poate servi la gasirea persoanei disparute. 
(2) Cu exceptia situatiei in care sunt necesare cauzei in continuare, dupa examinare si, daca este cazul, dupa colectarea datelor si informatiilor necesare, obiectele si inscrisurile se restituie persoanelor in posesia carora se afla.
(3) Organele de politie emit o dovada cu privire la ridicarea unor obiecte sau inscrisuri.
(4) In conditiile alin. (1), organele de politie pot solicita:
a) oricarei persoane fizice sau juridice de pe teritoriul Romaniei, sa comunice anumite date informatice aflate in posesia sau sub controlul sau, care sunt stocate intr-un sistem informatic ori pe un suport de stocare a datelor informatice, inclusiv imaginile surprinse de camerele video de supraveghere;
b) oricarui furnizor de retele publice de comunicatii electronice sau furnizor de servicii de comunicatii electronice destinate publicului, sa comunice anumite date referitoare la abonati, utilizatori si la serviciile prestate, aflate in posesia sau sub controlul sau, altele decat continutul comunicatiilor si decat cele de trafic si de localizare.
(5) Daca obiectul sau inscrisul cerut nu este predat de bunavoie, procurorul sau organulde politie competent, poate dispune, prin ordonanta, ridicarea silita.
(6) Prevederile art. 170 alin. (21) – (25) si ale art. 171 alin. (3) – (5) din Codul de procedura penala se aplica in mod corespunzator.

Cercetarea criminalistica
Art. 30. – (1) Cercetarea criminalistica a locului disparitiei sau in domiciliul, resedinta sau sediul unor persoane se realizeaza de catre politisti specializati din cadrul Politiei Romane, atunci cand activitatea ar putea conduce la descoperirea unor date si informatii de natura sa contribuie la gasirea persoanei disparute aflata intr-o situatie de vulnerabilitate. 
(2) Organele de politie au dreptul de a restrictiona temporar accesul in locurile prevazute la alin. (1), in vederea efectuarii cercetarii criminalistice si, dupa caz, utilizarii animalelor de serviciu specializate in gasirea persoanelor.
(3) In situatia in care este necesar ca cercetarea criminalistica sa se realizeze in domiciliul, resedinta sau sediul unor persoane, activitatea se poate realiza: 
a) cu acordul scris al acestor persoane fizice ori a reprezentantului legal al persoanei juridice, ori
b) in baza autorizatiei emisa de instanta competenta sau, dupa caz, de catre procuror, potrivit prezentei legi.
(4) In cazul disparutului minor sau a persoanei pusa sub interdictie judecatoreasca, acordul cu privire la efectuarea cercetarii criminalistice in domiciliul sau resedinta persoanei disparute se exprima de catre reprezentantul legal al acesteia.
(5) Cercetarea criminalistica, prelevarea si prelucrarea urmelor ridicate se realizeaza utilizand procedeele de lucru si infrastructura existente la nivelul Politiei Romane, specifice activitatilor de cercetare a locului faptei in cauze penale.

Efectuarea unor expertize sau constatari
Art. 31. – (1) In vederea lamuririi unor fapte sau imprejurari ale disparitiei, procurorul sau organul de politie competent poate dispune, prin ordonanta motivata, efectuarea unor expertize sau constatari.
(2) Autopsia medico-legala si, dupa caz, exhumarea se realizeaza in scopul identificarii cadavrului, atunci cand sunt date si indicii ca acesta ar putea apartine unei persoane disparute.
(3) Prevederile art. 172 – 181, art. 185 si art. 186 din Codul de procedura penala se aplica in mod corespunzator. Organele de politie care dispun efectuarea expertizei sau a constatarii au aceleasi drepturi si obligatii ca si cele prevazute de Codul de procedura penala pentru organele de urmarire penala.

Sectiunea a 3-a – Cautarea persoanei in teren

Activitati de cautare in teren
Art. 32. – Cautarea persoanei disparute in teren se realizeaza:
a) in cadrul activitatilor curente realizate de catre organele de ordine publica;
b) prin cautarea sistematica.

Activitati de cautare desfasurate de catre organele de ordine publica
Art. 33. – (1) Efectivele angrenate in activitatile de ordine publica apartinand Politiei Romane si, dupa caz, Jandarmeriei Romane, Politiei de Frontiera Romane si structurilor de Politie locala, pe langa executarea sarcinilor curente de serviciu, au obligatia de a cauta pe raza de competenta persoana disparuta.
(2) La solicitarea organelor prevazute la alin. (1), personalul cu atributii de paza are obligatia de a desfasura pe raza obiectivului pazit activitati de cautare a persoanei disparute. 

Dispunerea activitatii de cautare sistematica in teren
Art. 34. – (1) Cautarea sistematica in teren presupune efectuarea in sistem integrat, cu resurse sporite si pe o perioada de timp determinata, a unor activitati de cautare a persoanei disparute.
(2) Activitatile prevazute la alin. (1) se dispun de catre seful inspectoratului de politie judetean, respectiv al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, la propunerea organului de politie care are in lucru dosarul disparitiei, sau din dispozitia procurorului competent, atunci cand sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) persoana disparuta se afla intr-o situatie de vulnerabilitate;
b) potrivit datelor si informatiilor detinute, exista posibilitatea ca persoana disparuta sa se afle intr-un areal determinat;
c) raportat la circumstantele concrete ale cazului, cautarea sistematica in teren ar putea conduce la gasirea persoanei disparute.
(3) Cautarea – salvarea unei persoane disparute aflata intr-un mediu ostil se realizeaza potrivit procedurilor aplicabile in astfel de situatii. In acest caz, activitatea de cautare sistematica in teren potrivit prezentei legi se va efectua atunci cand, din datele si informatiile detinute, exista posibilitatea ca persoana disparuta sa se afle in afara zonei de cautare a autoritatilor responsabile cu cautarea – salvarea in astfel de medii.

Coordonarea activitatii de cautare sistematica
Art. 35. - (1) Coordonarea activitatii de cautare sistematica in teren se asigura de catre grupul de coordonare teritorial si, dupa caz, grupul de coordonare central. 
(2) Grupul de coordonare teritorial se constituie la nivelul inspectoratului de politie judetean, respectiv al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, pe raza caruia urmeaza a fi derulate procedurile de cautare sistematica in teren. Grupul de coordonare teritorial este condus de un adjunct al sefului inspectoratului de politie judetean, respectiv al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti.
(3) In cazul in care activitatea de cautare sistematica in teren se realizeaza pe raza teritoriala a mai multor judete, sau a unui judet si a municipiului Bucuresti, grupurile de coordonare teritoriala constituite potrivit alin. (2) sunt coordonate de un politist desemnat de inspectorul general al Politiei Romane.
(4) Grupul de coordonare central se constituie la nivelul Inspectoratului General al Politiei Romane, atunci cand a fost declansat mecanismul ”Alerta rapire copil”. Grupul de coordonare central este condus de un adjunct al inspectorului general al Politiei Romane. 
(5) Grupurile de coordonare au in componenta personal cu functii de conducere din cadrul unitatilor competente ale Politiei Romane, Jandarmeriei Romane, Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta si, dupa caz, Politiei de Frontiera Romane. Din componenta grupului de coordonare central pot face parte si reprezentanti ai altor structuri ale Ministerului Afacerilor Interne sau ai altor institutii publice. 
(6) Grupurile de coordonare exercita atributii privind coordonarea activitatii de cautare a persoanelor disparute precum si alocarea resurselor necesare, in vederea asigurarii unui raspuns integrat al autoritatilor implicate.
(7) Regulamentul privind organizarea si functionarea grupurilor de coordonare, componenta acestora, precum si modalitatea de colaborare cu procurorul competent se aproba prin ordin comun al ministrului afacerilor interne si procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. 

Desfasurarea activitatii de cautare sistematica in teren
Art. 36. – (1) In cadrul activitatii de cautare sistematica in teren, personalul Politiei Romane, Jandarmeriei Romane, Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, Politiei de Frontiera Romane si al Politiei Locale are dreptul de a efectua, potrivit legii, verificari in imobile, spatii inchise sau deschise, vehicule ori alte asemenea locuri in care ar putea fi persoana disparuta aflata intr-o situatie de vulnerabilitate sau cadavrul acesteia. 
(2) La solicitarea grupurilor de coordonare, Politia Romana, Jandarmeria Romana, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, precum si, dupa caz, Politia de Frontiera Romana, Inspectoratul General pentru Aviatie si Politia Locala au obligatia de a aloca resursele umane si logistice disponibile, in vederea derularii, cu operativitate si eficienta, a procedurilor de cautare sistematica in teren. 
(3) Personalul avut la dispozitie se organizeaza in echipe de cautare. Instruirea, conducerea si coordonarea in teren a echipelor de cautare se asigura de catre persoanele desemnate in acest sens de catre conducatorul grupului de coordonare teritorial, denumite in continuare sefi ai echipelor de cautare. 
(4) Atunci cand conditiile de mediu permit, in activitatea de cautare pot fi folosite animale de serviciu specializate in gasirea persoanelor.
(5) Grupurile de coordonare pot solicita sau accepta sprijinul altor institutii publice, a unor persoane juridice de drept public sau privat in vederea punerii la dispozitie, in mod voluntar si gratuit, a unor resurse umane si logistice in scopul prevazut la alin. (2).
(6) Grupurile de coordonare sau sefii echipelor de cautare pot solicita sau accepta sprijinul unor persoane fizice care, in mod voluntar si gratuit, consimt sa participe la activitatea de cautare sistematica in teren. 
(7) Din ratiuni ce tin de securitatea publica sau a persoanelor, ori de buna desfasurarea a activitatii de cautare, seful echipei de cautare are dreptul sa interzica oricarei persoane participarea la activitatea de cautare sistematica in teren. 
(8) Datele si informatiile privind activitatile desfasurate, rezultatul acestora si participantii la activitatea de cautare sistematica in teren se consemneaza in proces-verbal de catre seful echipei de cautare. 

Patrunderea in domiciliul sau sediul unei persoane
Art. 37. – (1) Cautarea unei persoane disparute aflata intr-o situatie de vulnerabilitate intr-o locuinta sau orice spatiu delimitat in orice mod, ce apartine ori este folosit de o persoana fizica sau juridica, se face cu acordul acesteia sau al reprezentatului legal. 
(2) Prin exceptie de la alin. (1), nu este necesar acordul atunci cand exista indicii ca viata sau integritatea corporala a persoanei disparute aflata in spatiul respectiv este in pericol. 
(3) La solicitarea expresa a organelor de ordine publica, persoana aratata la alin. (1) are urmatoarele obligatii:
a) de a da declaratii prin care sa confirme sau sa infirme prezenta persoanei disparute in locuinta acestora;
b) de a preda in custodia reprezentantului legal sau a reprezentantului structurii de asistenta sociala competenta persoana disparuta minor sau pe cea pusa sub interdictie judecatoreasca, cu exceptia situatiei in care exercita cu privire la acestea drepturi de reprezentare legala.
(4) Atunci cand persoana nu indeplineste de buna voie obligatia prevazuta la alin. (3) lit. b), organele de ordine publica pot patrunde in spatiul respectiv, fara niciun acord, pentru a facilita luarea in custodie a persoanei disparute de catre reprezentantului legal sau reprezentantul structurii de asistenta sociala competenta.
(5) Organele de ordine publica pot folosi forta si mijloacele din dotare, in mod adecvat si proportional, pentru a patrunde fara acord in spatiile prevazute la alin. (1). 
(6) Inainte de a patrunde in spatiul privat, organul de ordine publica are obligatia de a raporta verbal despre aceasta, ierarhic, cu exceptia situatiei in care nu este posibil. In acest caz, raportarea se face in cel mai scurt timp posibil. 
(7) Dupa inlaturarea pericolului si, dupa caz, luarea in custodie a persoanei disparute, organul de ordine publica are obligatia de a parasi spatiul respectiv, cu exceptia situatiei in care obtine consimtamantul de a ramane.
(8) In situatia in care este necesara luarea unor masuri de conservare a locului savarsirii infractiunii si de ridicare sau conservare a mijloacelor materiale de proba, organul de ordine publica are dreptul sa indeparteze temporar persoanele din spatiul respectiv sau sa solicite acestora sa ramana pe loc pana la identificarea lor. 
(9) Cu privire la indeplinirea obligatiilor prevazute la alin. (2), respectiv patrunderea in spatiul privat si masurile adoptate, organul de ordine publica intocmeste un proces-verbal. La solicitare, o copie a procesului-verbal se preda persoanelor carora le apartine sau care folosesc spatiul in care a patruns organul de ordine publica. 
(10) Interventia realizata in conditiile prezentului articol poate fi inregistrata cu mijloacele foto-audio-video din dotare, fara consimtamantul persoanelor.

Sectiunea a 3 –a - Utilizarea unor metode speciale de cautare a unei persoane disparute

Metode speciale de cautare a unei persoane disparute
Art. 38. – (1) Activitatile specifice de obtinere de date si informatii prin metode care presupun restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale ale omului, denumite in continuare metode speciale de cautare a unei persoane disparute, constau in:
a) localizarea sau urmarirea prin mijloace tehnice;
b) interceptarea comunicatiilor ori a oricarui tip de comunicare la distanta;
c) accesul la un sistem informatic;
d) obtinerea datelor de trafic si de localizare prelucrate de catre furnizorii de retele publice de comunicatii electronice ori furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului;
e) retinerea, predarea sau perchezitionarea trimiterilor postale;
f) obtinerea datelor privind tranzactiile financiare ale unei persoane;
g) cercetarea criminalistica in domiciliul, resedinta sau sediul unor persoane, fara acordul acestora;
h) obtinerea datelor privind situatia medicala a unei persoane.
(2) Termenii prevazuti la lit. a) – f) au intelesul prevazut in art. 138 din Codul de procedura penala.
(3) Activitatile prevazute la alin. (1) se efectueaza numai in situatia in care:
a) persoana disparuta se afla intr-o situatie de vulnerabilitate;
b) datele si informatiile necesare gasirii persoanei disparute nu ar putea fi obtinute in alt mod sau starea de pericol actual in care se afla persoana nu permite obtinerea acestora in alt mod;
c) masura este proportionala cu restrangerea drepturilor si libertatilor fundamentale, date fiind particularitatile cauzei, importanta datelor si informatiilor ce urmeaza a fi obtinute sau pericolul in care se poate afla persoana disparuta; 
d) a fost obtinuta autorizatia prevazuta de prezenta lege.
(4) Atunci cand persoana disparuta aflata in situatie de vulnerabilitate este un minor sau o persoana pusa sub interdictie judecatoreasca, activitatile prevazute la alin. (1) pot fi realizate fara indeplinirea conditiilor prevazute la alin.(3), daca reprezentantul legal si-a exprimat, in scris, acordul cu privire la acestea. In acest caz, activitatile vizeaza exclusiv mijloacele tehnice si sistemele informatice apartinand persoanei disparute ori corespondenta, actele medicale sau tranzactiile financiare privind persoana disparuta. 
(5) Activitatile prevazute la alin.(1) lit.a)-d) pot fi realizate fara indeplinirea conditiilor prevazute la alin.(3), in situatia in care persoana disparuta aflata in situatie de vulnerabilitate contacteaza autoritatile competente prin mijloace de comunicatie electronica.

Procedura autorizarii utilizarii unor metode speciale de cautare a unei persoane disparute
Art. 39. - (1) Autorizarea utilizarii unor metode speciale de cautare a unei persoane disparute poate fi dispusa, pe o durata de cel mult 30 de zile, de catre judecatorul desemnat din cadrul tribunalului in a carei circumscriptie a fost sesizata disparitia, atunci cand sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 38 alin. (3) lit.a) – c). 
(2) Cererea pentru obtinerea autorizarii prevazuta la alin.(1) se formuleaza de catre procurorul competent potrivit art. 4, din oficiu sau la sesizarea organului de politie competent. 
(3) Cererea formulata de procuror trebuie sa cuprinda:
a) indicarea metodelor speciale de cautare a unei persoane disparute care se solicita a fi autorizate;
b) numele, prenumele si alte date de identificare a persoanei disparute;
c) indicarea datelor si informatiilor care confirma disparitia, precum si a celor din care rezulta suspiciunea rezonabila ca persoana disparuta se afla intr-o situatie de vulnerabilitate;
d) argumentarea faptului ca datele si informatiile necesare gasirii persoanei disparute nu ar putea fi obtinute in alt mod sau ca starea de pericol actual in care se afla persoana nu permite obtinerea acestora in alt mod.
(4) Cererea procurorului se solutioneaza in termen de maximum 24 de ore, in camera de consiliu, fara citarea unor parti. Participarea procurorului este obligatorie.
(5) In cazul in care apreciaza ca cererea este intemeiata, judecatorul desemnat dispune, prin incheiere, admiterea cererii procurorului si emite de indata autorizatia privind utilizarea unor metode speciale de cautare a unei persoane disparute.
(6) Incheierea judecatorului desemnat si autorizatia trebuie sa cuprinda:
a) denumirea instantei;
b) data, ora si locul emiterii;
c) numele, prenumele si calitatea persoanei care a dat incheierea si a emis autorizatia;
d) indicarea masurii/masurilor concrete incuviintate, dintre cele prevazute la art. 38 alin. (1);
e) perioada si scopul pentru care s-a autorizat fiecare masura;
f) identitatea persoanei disparute cu privire la care vor fi utilizate metodele speciale de cautare si/sau, dupa caz, identitatea persoanei care este afectata de activitatile specifice, prin restrangerea drepturilor si libertatilor fundamentale, daca aceasta este cunoscuta;
g) indicarea, in cazul in care este necesar fata de natura masurii incuviintate, a elementelor de identificare a fiecarui telefon, a punctului de acces la un sistem informatic, a oricaror date cunoscute pentru identificarea caii de comunicare sau a numarului de cont;
h) numele sau denumirea persoanei la domiciliul, resedinta ori sediul careia se efectueaza cercetarea criminalistica, daca este cunoscuta;
i) durata de valabilitate a autorizatiei.
j) semnatura judecatorului si stampila instantei.
(7) In cazul in care judecatorul desemnat apreciaza ca nu sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (1), dispune, prin incheiere, respingerea cererii formulate de procuror.
(8) Incheierea prin care judecatorul desemnat se pronunta asupra utilizarii unor metode speciale de cautare a unei persoane disparute nu este supusa cailor de atac.
(9) O noua cerere de incuviintare a aceleiasi masuri poate fi formulata numai daca au aparut ori s-au descoperit fapte sau imprejurari noi, necunoscute la momentul solutionarii cererii anterioare de catre judecatorul desemnat.
(10) Autorizarea utilizarii unor metode speciale de cautare a unei persoane disparute aflata intr-o situatie de vulnerabilitate poate fi prelungita cu aplicarea procedurii prevazute de prezentul articol, fara ca prin aceste prelungiri sa fie depasita o durata totala maxima de 180 de zile.

Procedura in caz de pericol grav
Art. 40. - (1) Atunci cand intarzierea obtinerii autorizarii potrivit procedurii prevazute la art.39 ar pune in pericol grav sanatatea, integritatea corporala sau viata persoanei disparute, metodele speciale de cautare a unei persoane disparute se pot realiza cu autorizarea procurorului, pe o durata de maximum 48 de ore, urmand ca autorizarea judecatorului sa fie solicitata pana la expirarea acestui termen. Judecatorul se pronunta asupra cererii de indata. 
(2) In cazul in care judecatorul apreciaza ca se impune continuarea activitatilor prevazute la alin. (1), dispozitiile art. 39 se aplica in mod corespunzator. 
(3) Daca judecatorul apreciaza ca nu se mai impune continuarea activitatilor prevazute la alin. (1), confirma efectuarea acestora si pastrarea materialelor obtinute sau, dupa caz, dispune incetarea de indata a acestora si distrugerea materialelor obtinute, in termen de maximum 7 zile. O copie a procesului-verbal privind distrugerea se transmite judecatorului. 

Punerea in executare a autorizatiei
Art. 41. - (1) Autorizatia privind utilizarea metodelor speciale prevazute la art. 38 alin. (1) lit. a) – d) se pune in executare de catre lucratori specializati din cadrul Politiei Romane, care folosesc nemijlocit sisteme tehnice si proceduri adecvate, de natura sa asigure integritatea si confidentialitatea datelor si informatiilor colectate. 
(2) Pentru punerea in executare a autorizatiei prevazuta la alin. (1), Politia Romana poate utiliza inclusiv lucratorii specializati si infrastructura tehnica detinuta de catre aceasta institutie in scopul punerii in executare a mandatelor de supraveghere tehnica in cauze penale.
(3) Furnizorii de retele publice de comunicatii electronice sau furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului sunt obligati sa colaboreze cu procurorul sau lucratorii specializati din cadrul Politiei Romane, in limitele competentelor acestora, pentru punerea in executare a autorizatiei privind utilizarea metodelor speciale de cautare a unei persoane disparute.
(4) Institutiile de credit sau entitatile financiare care efectueaza tranzactiile financiare sunt obligate sa predea procurorului sau organului de politie competent inscrisurile sau informatiile la care se face referire in autorizatie.
(5) Unitatile postale sau de transport si orice alte persoane fizice sau juridice care efectueaza activitati de transport sau transfer de informatii sunt obligate sa retina si sa predea procurorului sau organului de politie competent scrisorile, trimiterile postale ori obiectele la care se face referire in autorizatie.
(6) Aplicarea autorizatiei privind utilizarea metodelor speciale de cautare inceteaza atunci cand persoana disparuta a fost gasita. Procurorul are obligatia de a informa, de indata, despre aceasta judecatorul care a emis autorizatia.

Consemnarea activitatilor
Art. 42. - (1) Procurorul sau organele de politie, din dispozitia acestuia, intocmesc un proces-verbal pentru fiecare activitate autorizata realizata, in care sunt consemnate: 
a) datele de identificare a persoanei disparute si ale autorizatiei privind utilizarea metodelor speciale de cautare a unei persoane disparute;
b) numerele posturilor telefonice, datele de identificare ale sistemelor informatice ori ale punctelor de acces, numele persoanelor ce au efectuat comunicarile, daca sunt cunoscute, data si ora fiecarei convorbiri sau comunicari;
c) datele si informatiile obtinute care contribuie la gasirea persoanei disparute;
d) datele de identificare ale suportului care contine rezultatul activitatilor autorizate;
e) data si ora la care a inceput activitatea autorizata si data si ora la care s-a incheiat.
(2) La procesul-verbal se ataseaza, in plic sigilat, o copie a suportului care contine rezultatul activitatilor autorizate. Suportul sau o copie certificata a acestuia se pastreaza la sediul parchetului, in locuri speciale, in plic sigilat si poate fi pus la dispozitia instantei, la solicitarea acesteia.
(3) Datele rezultate din punerea in aplicare a autorizatiei privind utilizarea metodelor speciale de cautare a unei persoane disparute pot fi folosite exclusiv pentru gasirea persoanei disparute.
(4) Prin exceptie de la alin. (3), datele pot fi folosite intr-o cauza penala daca din cuprinsul acestora rezulta date sau informatii concludente si utile privitoare la pregatirea ori savarsirea unei infractiuni dintre cele prevazute la art. 139 alin. (2) din Codul de procedura penala.
(5) Dupa gasirea persoanei disparute, datele rezultate din punerea in aplicare a autorizatiei privind utilizarea metodelor speciale de cautare a unei persoane disparute, daca nu sunt folosite intr-o cauza penala potrivit alin. (4), sunt distruse de catre procuror, care intocmeste un proces-verbal in acest sens.
(6) Prevederile art. 1421 si art. 143 alin. (21) si (3) din Codul de procedura penala se aplica in mod corespunzator.

Sectiunea a 4 – a – Mecanismul ”Alerta rapire copil”

Declansarea mecanismului ”Alerta rapire copil”
Art. 43. - (1) Mecanismul ”Alerta rapire copil” are ca scop derularea unor proceduri de cautare a unor minori, in regim de urgenta si cu resurse sporite, la nivel local sau national. 
(2) Mecanismul ”Alerta rapire copil” poate fi declansat atunci cand din datele si informatiile detinute reiese suspiciunea rezonabila ca minorul este victima infractiunii de lipsire de libertate in mod ilegal.
(3) Declansarea mecanismul ”Alerta rapire copil” se dispune de catre seful Unitatii centrale persoane disparute, la solicitarea organului de urmarire penala sesizat cu savarsirea infractiunii de lipsire de libertate in mod ilegal.

Adeziunea la mecanismul ”Alerta rapire copil”
Art. 44. – (1) Prin adeziunea la mecanismul ”Alerta rapire copil”, orice persoana juridica interesata declara disponibilitatea de a sprijini, in mod voluntar si gratuit, efortul autoritatilor competente in gasirea minorului rapit.
(2) Sprijinul acordat de persoana partenera poate consta in desfasurarea uneia sau mai multor activitati, precum:
a) mediatizarea alertei prin intermediul resurselor disponibile;
b) participarea in teren la cautarea minorului;
c) informarea publica cu privire la mecanismul ”Alerta rapire copil”;
d) elaborarea unor postere, pliante, clipuri sau alte asemenea mijloace de informare privind minorul rapit.
(3) Cu exceptia institutiilor publice ce au obligatii privind cautarea persoanelor disparute, prevazute la art. 33 alin.(1), autoritatile si organismele publice pot deveni persoane partenere, prin adeziunea conducatorului acestora.
(4) Modelul de adeziune la mecanismul ”Alerta rapire copil” se aproba prin dispozitie comuna a inspectorului general al Inspectoratului General al Politiei Romane si procurorului general al Parchetului de pe langa inalta Curte de Casatie si Justitie. 

Gestionarea adeziunilor la mecanismul ”Alerta rapire copil” 
Art. 45. – (1) Adeziunea se depune la Inspectoratul General al Politiei Romane, care asigura gestionarea si actualizarea, la nivel national, a bazei de date privind coordonatele de contact si capabilitatile de sprijin ale persoanelor partenere. 
(2) Adeziunea poate fi depusa si in format electronic prin intermediul unui formular disponibil pe pagina de internet a Inspectoratului General al Politiei Romane. 
(3) In cazul in care o persoana partenera nu detine capabilitatile de sprijin necesare sau nu ofera sprijinul asumat, Inspectoratul General al Politiei Romane poate decide neincluderea sau, dupa caz, eliminarea acesteia in/din baza de date prevazuta la alin. (1).

Continutul mesajului de alerta
Art. 46. - (1) Mesajul de alerta se redacteaza succint si contine cel putin urmatoarele: 
a) data, ora si locul unde s-a produs rapirea;
b) prenumele minorului si/sau pseudonimul la care acesta raspunde;
c) fotografia minorului si/sau a unui element distinctiv detinut de acesta;
d) descrierea pieselor de imbracaminte purtate de minor la data evenimentului, precum si a semnalmentelor sau a semnelor particulare vizibile apartinand acestuia;
e) datele si informatiile prevazute la lit. b) - d) privind persoana/persoanele cu care se presupune ca se afla minorul rapit;
f) descrierea mijlocului de transport folosit de persoana care insoteste minorul rapit: tip, marca, culoare, numar de inmatriculare sau inregistrare;
g) directia de deplasare;
h) numarul de apel unic de urgenta “112”, la care populatia poate comunica informatii utile pentru localizarea minorului si, dupa caz, a persoanei care insoteste minorul;
i) emitentul mesajului.
(2) Unitatea centrala persoane disparute stabileste continutul mesajului de alerta, durata alertei, periodicitatea difuzarii mesajului, precum si regulile de diseminare teritoriala.
(3) In raport de evolutia cazului, mesajul de alerta poate fi modificat si/sau completat in mod corespunzator.
(4) Continutul mesajului de alerta se adapteaza la formatul specific canalului de comunicare utilizat, caz in care din cuprinsul acestuia pot lipsi unul sau mai multe elemente dintre cele prevazute la alin. (1).

Transmiterea mesajului de alerta
Art. 47. - (1) Mesajul de alerta se creeaza prin intermediul unei aplicatii informatice dedicate si se transmite:
a) unitatilor centrale si teritoriale ale Politiei Romane, Jandarmeriei Romane, Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta si Politiei de Frontiera Romane; 
b) structurilor de Politie locala, in unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale in care acestea sunt constituite;
c) Departamentului pentru Situatii de Urgenta, in vederea diseminarii catre populatie prin canale specifice situatiilor de urgenta;
d) persoanelor partenere, semnatare ale adeziunilor la mecanismul ”Alerta rapire copil”;
(2) Alerta se transmite potrivit celor stabilite de Unitatea centrala persoane disparute, conform art. 46 alin. (2) si (3).
(3) Personalul unitatilor prevazute la alin. (1) lit. a) si b) care isi desfasoara activitatea in teren are obligatia de a cauta, pe raza de competenta minorul rapit.

Transmiterea mesajului de alerta prin sistemul „RO-ALERT”
Art. 48. – (1) Prin derogare de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.46/2019 privind operarea Sistemului de avertizare a populatiei in situatii de urgenta „ROALERT”, sistemul „RO-ALERT” poate fi utilizat si pentru transmiterea catre populatie a mesajului de alerta in cazul rapirii unui minor.
(2) Alerta se transmite potrivit regulilor de diseminare teritoriala, adaptate la caracteristicile specifice sistemului „RO-ALERT”.
(3) Modalitatea si conditiile de conectare, precum si mecanismul de comunicare a alertei intre sistemele Politiei Romane si sistemul „RO-ALERT” se stabilesc prin protocol incheiat intre Inspectoratul General al Politiei Romane, Departamentul pentru Situatii de Urgenta, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si Serviciul de Telecomunicatii Speciale.

Incetarea alertei
Art. 49. – (1) Incetarea alertei are loc:
a) la expirarea termenului stabilit initial, chiar daca minorul rapit nu a fost gasit;
b) din dispozitia organului de urmarire penala sesizat cu savarsirea infractiunii de lipsire de libertate in mod ilegal, atunci cand, potrivit datelor si informatiilor detinute, constata ca operatiunea in cauza implica un risc pentru sanatatea, integritatea corporala sau viata minorului sau este de natura sa afecteze procesul de cautare ori ancheta penala;
c) in situatia in care minorul rapit a fost gasit.
(2) Daca dupa incetarea alertei potrivit alin. (1) lit. a) si b) apar elemente noi privind minorul rapit sau persoana care il insoteste, se poate dispune reactualizarea alertei folosind aceleasi canale de comunicare.
(3) Cu privire la incetarea alertei se transmite un mesaj de informare catre destinatarii initiali prevazuti la art.47 alin.(1). In situatia prevazuta la alin. (1) lit. c), mesajul va cuprinde si o informare cu privire la gasirea minorului rapit. 

Competenta procurorului privind mecanismul ”Alerta rapire copil”
Art. 50. - Procurorul competent, din oficiu sau la sesizare, poate exercita atributiile referitoare la mecanismul ”Alerta rapire copil” stabilite de prezenta lege pentru Unitatea centrala persoane disparute.

Sectiunea a 5 – a – Dosarul disparitiei
Constituirea dosarului disparitiei
Art. 51. – (1) Organul de politie competent, intocmeste pentru fiecare persoana disparuta in parte, un dosar al cauzei, denumit in continuare dosarul disparitiei. Dosarul poate fi constituit pe suport de hartie si/sau in format electronic. 
(2) Atunci cand in cauza este sesizata disparitia mai multor persoane se poate constitui un singur dosar.
(3) Dosarul disparitiei se pune la dispozitia procurorului competent: 
a) pentru derularea procedurilor prevazute la art. 38;
b) daca au trecut 30 de zile de la data confirmarii disparitiei persoanei, in vederea informarii cu privire la caz si dispunerii unor eventuale masuri; in cazul unei persoane disparute aflata in situatie de vulnerabilitate termenul este de 15 zile. 
c) oricand, la solicitarea acestuia.

Reevaluarea periodica si trecerea dosarului disparitiei in evidenta pasiva
Art. 52. – (1) In cazul in care persoana nu a fost gasita, procurorul si organul de politie competent, au obligatia de a reevalua periodic, cel putin o data la 3 luni, datele si informatiile din dosarul disparitiei si de a stabili activitatile ce urmeaza a fi desfasurate in continuare. 
(2) Daca persoana nu a fost gasita in termen de 5 ani de la data disparitiei, iar activitatile investigative si de cautare au fost epuizate, dosarul disparitiei se trece in evidenta pasiva. In cazul in care persoana disparuta este minor, trecerea in evidenta pasiva, in conditiile prezentului alineat, se face doar dupa trecerea unui termen de 5 ani de la implinirea de catre aceasta a varstei de 18 ani.
(3) In situatia trecerii dosarului in evidenta pasiva, semnalarile din bazele de date create in scopul gasirii persoanei disparute raman active.
(4) Redeschiderea dosarului se face atunci cand sunt obtinute noi date si informatii care pot conduce la gasirea persoanei disparute.
(5) Trecerea in evidenta pasiva si redeschiderea dosarului se dispun sau, dupa caz, se aproba la solicitarea organelor de politie de catre procurorul competent. Cu privire la aceasta va fi informata persoana care a semnalat disparitia sau dupa caz, familia persoanei disparute. 

Clasarea dosarului disparitiei
Art. 53. – (1) Dosarul disparitiei se claseaza atunci cand:
a) a fost gasita persoana disparuta;
b) a fost gasit cadavrul persoanei disparute sau ramasite ale acestuia;
c) a ramas definitiva hotararea judecatoreasca de declarare a mortii persoanei disparute;
d) persoana a fost data in urmarire potrivit Codului de procedura penala;
e) exista o cerere sau o informare transmisa de autoritatile competente ale unui stat strain, in cazul in care dosarul disparitiei a fost deschis la solicitarea acestora;
f) au trecut 20 de ani de la trecerea dosarului in evidenta pasiva.
(2) Masura clasarii dosarului disparitiei se comunica Directiei pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date pentru a fi introdusa in Registrul national de evidenta a persoanelor.

Sectiunea a 6-a – Plangerea impotriva masurilor luate sau dispuse in temeiul prezentei legi

Dreptul de a face plangere
Art. 54. – (1) Orice persoana interesata poate face plangere impotriva masurilor luate sau dispuse de organele de politie sau de procuror, in baza prezentei legi, daca prin acestea s-a adus o vatamare intereselor sale legitime sau ale persoanei disparute. 
(2) Introducerea plangerii nu suspenda aducerea la indeplinire a masurii sau a actului care formeaza obiectul plangerii.
(3) Prevederile prezentului articol nu se aplica atunci cand organul de politie sau procurorul au luat sau dispus o masura potrivit normelor de procedura penala, situatie in care se aplica, dupa caz, prevederile Codului de procedura penala sau a altor legi speciale.

Plangerea impotriva masurilor organelor de politie
Art. 55. – (1) Plangerea impotriva masurilor organelor de politie se adreseaza procurorului competent potrivit art. 4 si se depune, fie direct la acesta, fie la organul de politie.
(2) Cand plangerea a fost depusa la organul de politie, acesta este obligat ca, in termen de 48 de ore de la primire, sa o inainteze procurorului impreuna cu explicatiile sale exprimate in scris, atunci cand acestea sunt necesare.
(3) Procurorul se pronunta cu privire la plangere prin ordonanta, in termen de cel mult 20 de zile de la primire. Un exemplar al ordonantei se comunica de indata persoanei care a facut plangerea.

Plangerea impotriva masurilor procurorului
Art. 56. – (1) Plangerea impotriva masurilor procurorului se adreseaza conducatorului unitatii de parchet din care acesta face parte si se depune, fie direct la acesta, fie la procurorul in cauza.
(2) Cand plangerea a fost depusa la procurorul de caz, acesta este obligat ca, in termen de 48 de ore de la primire, sa o inainteze conducatorului unitatii de parchet impreuna cu explicatiile sale exprimate in scris, atunci cand acestea sunt necesare.
(3) Conducatorul unitatii de parchet se pronunta cu privire la plangere prin ordonanta, in termen de cel mult 20 de zile de la primire. Un exemplar al ordonantei se comunica de indata persoanei care a facut plangerea.

Sectiunea a 7 – a – Drepturile membrilor de familie ai persoanei disparute

Prezentarea drepturilor
Art. 57. – In conditiile prezentei legi, membrii de familie ai persoanei disparute au urmatoarele drepturi:
a) dreptul de fi informati cu privire la stadiul procedurilor de cautare;
b) dreptul de a participa la activitatile de cautare a persoanei disparute impreuna cu autoritatile competente;
c) dreptul de a derula, independent, activitati de cautare a persoanei disparute;
d) dreptul la consiliere psihologica si asistenta juridica gratuita;
e) dreptul de a fi indrumati, la cerere, catre institutiile si organizatiile neguvernamentale care asigura consiliere psihologica sau orice alte forme de asistenta de specialitate;
f) dreptul de a face plangere impotriva masurilor luate sau dispuse in temeiul prezentei legi.

Dreptul la consiliere psihologica si asistenta juridica gratuita
Art. 58. – (1) In situatia in care persoana disparuta este minor aflat intr-o situatie de vulnerabilitate, parintii, fratii si surorile acestuia, au dreptul la consiliere psihologica si asistenta juridica gratuita, in aceleasi conditii si potrivit acelorasi proceduri ca cele prevazute pentru victimele infractiunilor de Legea nr. 211/2004 privind unele masuri pentru asigurarea protectiei victimelor infractiunilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Dupa ce a fost gasit, de dreptul la consiliere psihologica si asistenta juridica gratuita beneficiaza si minorul disparut, indiferent de varsta avuta la data solicitarii exercitarii acestui drept, precum si persoana pusa sub interdictie judecatoreasca. Dreptul poate fi exercitat in termen de maxim 6 luni de la data la care persoana disparuta a fost gasita.
(3) Procurorul sau organul de politie competent pun la dispozitia persoanelor prevazute la alin. (1) si (2), la cerere, dovada deschiderii unui dosar de disparitie pe numele minorului sau a persoanei pusa sub interdictie judecatoreasca. 

Dreptul de a fi informati cu privire la stadiul activitatilor de cautare, precum si de a participa la aceste activitati
Art. 59. – (1) La solicitare, organele de politie informeaza membrii de familie ai persoanei disparute, prin corespondenta sau in cadrul unor intalniri, cu privire la stadiul activitatii de cautare.
(2) Persoanele prevazute la alin. (1), au dreptul de a participa, alaturi de organele de politie sau reprezentantii celorlalte entitati publice sau private implicate, la activitatile de cautare sistematica in teren a persoanei disparute.

Dreptul de a derula, independent, activitati de cautare a persoanei disparute
Art. 60. – (1) Membrii de familie ai persoanei disparute, in mod individual sau cu sprijinul altor persoane fizice sau juridice, pot derula activitati de cautare a acesteia. 
(2) Persoanele prevazute la alin. (1) au obligatia de a comunica de indata organelor de politie competente datele si informatiile relevante obtinute care pot conduce la gasirea persoanei disparute.

Aducerea la cunostinta a drepturilor
Art. 61. – (1) Organul de politie competent aduce, pe parcursul procedurilor de cautare, la cunostinta sotului/sotiei, ascendentilor sau descendentilor ori reprezentantului legal al persoanei disparute, cu care intra in contact, drepturile pe care acestea le au potrivit art. 57.
(2) In situatia in care doreste, persoana va fi indrumata catre institutiile si organizatiile neguvernamentale care asigura consiliere psihologica sau orice alte forme de asistenta de specialitate.

CAPITOLUL V
Masurile ce trebuie luate in cazul gasirii persoanelor disparute

Persoane disparute care trebuie doar localizate
Art. 62. - (1) In cazul gasirii unei persoane majore semnalata ca fiind disparuta, aceasta este informata despre existenta sesizarii si i se solicita consimtamantul cu privire la transmiterea informatiilor privind adresa la care locuieste catre persoana care a sesizat disparitia.
(2) Organul de politie competent informeaza persoana care a sesizat disparitia cu privire la locul unde se afla persoana in cauza numai daca aceasta isi da consimtamantul.
(3) In lipsa consimtamantului, persoana care a sesizat disparitia este informata doar cu privire la faptul ca sesizarea a fost clasata, deoarece persoana disparuta a fost localizata.
(4) In cazul gasirii unei persoane majore semnalata ca fiind disparuta, cu privire la care exista o semnalare in Sistemul de Informatii Schengen se procedeaza potrivit reglementarilor specifice.

Persoane disparute care, dupa localizare, trebuie internate in institutii sau unitati sanitare
Art. 63. - (1) In cazul identificarii unei persoane disparute care, dupa localizare, trebuie internata in institutii sau unitati sanitare, sunt informate institutiile sau unitatile sanitare ce au solicitat cautarea acesteia, solicitandu-se si preluarea persoanei in cauza. 
(2) In cazul in care nu poate fi preluata imediat, persoana este internata, la recomandarea directiei de sanatate publica judetene sau a municipiului Bucuresti, in cea mai apropiata institutie ori unitate sanitara ce are capacitatea de a-i acorda un tratament adecvat, pana la preluarea sa.
(3) Reprezentantii institutiilor ori unitatilor sanitare au obligatia de a se prezenta, cu celeritate, la locul unde persoana disparuta a fost gasita sau unde se afla aceasta in vederea preluarii sale.

Minori sau persoane puse sub interdictie care, dupa localizare, trebuie reintoarse alaturi de reprezentantii lor legali
Art. 64. - (1) In cazul identificarii unui minor sau a unei persoane pusa sub interdictie judecatoreasca care, dupa localizare, trebuie preluat(a) de reprezentantul legal, se informeaza reprezentantul legal, solicitandu-i-se si preluarea acesteia.
(2) In cazul in care nu a fost identificat reprezentantul legal sau persoana nu poate fi preluata imediat de catre reprezentantul legal, aceasta este plasata intr-o institutie sau unitate sanitara ori intr-un serviciu de protectie in conditiile legii, dupa caz, pana la preluarea sa. 
(3) Reprezentantii institutiilor, unitatilor sanitare ori a serviciului de protectie au obligatia de a se prezenta, cu celeritate, la locul unde persoana disparuta a fost gasita sau unde se afla aceasta in vederea preluarii sale.

CAPITOLUL VI
Baze de date privind persoane disparute si evidente specifice

Prevederi generale
Art. 65. – (1) In scopul identificarii persoanelor disparute, a persoanelor cu identitate necunoscuta, precum si a ramasitelor umane neidentificate, Inspectoratul General al Politiei Romane administreaza baze electronice de date ce cuprind date cu caracter personal, inregistrari criminalistice si alte informatii operative. 
(2) Bazele de date prevazute la alin. (1) cuprind semnalari referitoare la:
a) persoane disparute;
b) persoane cu identitate necunoscuta;
c) ramasite umane neidentificate.
(3) Bazele de date prevazute la alin. (1) pot fi interoperabilizate intre ele sau cu alte baze de date ori sisteme informatice apartinand Politiei Romane ori ale altor institutii in scopul gasirii persoanelor disparute, mentinerii si asigurari ordinii si sigurantei publice, prevenirii, depistarii, investigarii sau urmaririi penale a infractiunilor sau al executarii pedepselor.
(4) Bazele de date prevazute la alin. (1) se dezvolta tinand cont de asigurarea compatibilitatii acestora cu Sistemul de Informatii Schengen.

Semnalarile privind persoanele disparute
Art. 66. – (1) Semnalarile privind persoanele disparute cuprind urmatoarele elemente:
a) datele prevazute la art. 24, cu exceptia datelor dactiloscopice si a profilului ADN, obtinute de organele de politie competente;
b) fotografii ale persoanei/persoanelor impreuna cu care se presupune ca se afla minorul rapit, ale semnelor fizice particulare, ale bunurilor, obiectelor sau vehiculelor folosite de aceasta/acestea, daca au fost obtinute de organul de politie competent;
c) legaturi cu inregistrari dactiloscopice sau profil ADN apartinand persoanei disparute sau persoanelor prevazute la lit. b), stocate in baze de date dedicate;
d) datele de contact ale organului de politie care are in lucru dosarul disparitiei sau, dupa caz, ale organului de urmarire penala care are in lucru dosarul penal;
e) masurile ce trebuie luate in cazul gasirii persoanei disparute;
f) legatura cu alte semnalari.
(2) Semnalarile prevazute la alin. (1) se refera la:
a) persoanele sesizate pe teritoriul Romaniei ca fiind disparute;
b) persoanele sesizate pe teritoriul altor state ca fiind disparute, dar cu privire la care sunt date si informatii ca se afla pe teritoriul Romaniei;
c) persoanele care insotesc minorul rapit;
d) persoanele care insotesc minorul disparut sau persoana aflata sub interdictie judecatoreasca.
(3) Termenul de stocare a semnalarilor prevazute la alin. (1) este de 5 ani de la data clasarii dosarului disparitiei, cu exceptia cazurilor in care datele sunt utilizate in cadrul unor proceduri judiciare, situatie in care urmeaza regimul probelor.
(4) Sectiunea publica referitoare la semnalari privind persoane disparute cuprinde urmatoarele elemente:
a) identitatea persoanei disparute: fotografia, numele si prenumele, numele dat la nastere si numele anterior, orice pseudonime, data si locul nasterii, cetatenia si sexul;
b) descrierea persoanei disparute: semnele fizice particulare, obiective si inalterabile, imbracamintea la data disparitiei, bunurile, bagajele si documentele avute asupra sa la data disparitiei, concordanta intre aspectul persoanei si varsta acesteia;
c) mijloacele de transport utilizate de persoana disparuta: tip, marca, culoare, numar de inmatriculare sau inregistrare, elemente de caroserie distinctive si fotografia;
d) momentul disparitiei: data, ora si locul disparitiei sau perioada de timp; 
e) locul disparitiei: adresa exacta sau descrierea acestuia, elemente de mediu, mijloace apropiate de transport;
f) fotografii ale persoanei/persoanelor impreuna cu care se presupune ca se afla minorul rapit, ale semnelor fizice particulare, ale bunurilor, obiectelor sau vehiculelor folositede aceasta/acestea, daca au fost obtinute de organul de politie competent.
(5) Dupa gasirea persoanei, semnalarea privind disparitia acesteia se sterge din sectiunea publica.
(6) In scopul verificarii dovezii prevazute la art. 30 alin. (2) din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, cu modificarile si completarile ulterioare, organele politiei de frontiera au acces la baza de date privind persoanele disparute.

Semnalarile din baza de date privind persoanele cu identitate necunoscuta
Art. 67. – (1) Semnalarile privind persoanele cu identitate necunoscuta cuprind urmatoarele elemente:
a) numele si prenumele, precum si orice pseudonime, data si locul nasterii, numele si prenumele parintilor, cetatenia astfel cum acestea sunt declarate de persoana cu identitate necunoscuta;
b) sexul;
c) adresa de domiciliu, resedinta si, dupa caz, adresa imobilului unde locuieste efectiv astfel cum acestea sunt declarate de persoana cu identitate necunoscuta;
d) semnele fizice particulare, obiective si inalterabile;
e) descrierea pieselor de imbracaminte purtate de persoana cu identitate necunoscuta, a bunurilor, bagajelor sau a mijloacelor de comunicatii;
f) fotografii ale persoanei cu identitate necunoscuta, ale semnelor fizice particulare, precum si ale bunurilor, obiectelor sau vehiculelor folosite de acestea;
g) legaturi cu inregistrari dactiloscopice sau profil ADN apartinand persoanei cu identitate necunoscuta, stocate in baze de date dedicate;
h) date privind comiterea de infractiuni sau contraventii;
i) mentiunea ca persoanele in cauza au fost inarmate sau violente;
j) informatii privind imobilul in care locuieste persoana cu identitate necunoscuta sau a institutiei publice sau private in care aceasta este detinuta, custodiata sau internata;
k) informatii privind data si locul in care persoana cu identitate necunoscuta a fost gasita;
l) datele de contact ale organului de politie care are in lucru dosarul privind identificarea persoanei cu identitate necunoscuta;
m) legatura cu alte semnalari.
(2) Semnalarile prevazute la alin. (1) se refera la:
a) persoanele cu identitate necunoscuta aflate pe teritoriul Romaniei;
b) persoanele cu identitate necunoscuta aflate pe teritoriul altor state, cu privire la care sunt date si informatii ca sau nascut sau au locuit in Romania.
(3) Termenul de stocare a datelor prevazute la alin. (1) este de 5 ani de la data identificarii persoanei, cu exceptia cazurilor in care datele sunt utilizate in cadrul unor proceduri judiciare, situatie in care urmeaza regimul probelor.
(4) Sectiunea publica referitoare la semnalari privind persoane disparute cuprinde elementele prevazute la alin. (1) lit. a) – f).
(5) Dupa identificarea persoanei, semnalarea privind aceasta se sterge din sectiunea publica.

Semnalarile privind ramasite umane neidentificate
Art. 68. – (1) Semnalarile privind ramasitele umane neidentificate cuprind urmatoarele elemente:
a) sexul;
b) semnele fizice particulare, obiective si inalterabile;
c) descrierea pieselor de imbracaminte, a bunurilor, bagajelor sau a mijloacelor de comunicatii gasite asupra cadavrului sau in apropierea sa;
d) fotografii ale ramasitelor umane neidentificate;
e) fotografii ale elementelor prevazute la lit. c);
f) legaturi cu inregistrari dactiloscopice sau profil ADN apartinand ramasitelor umane neidentificate, stocate in baze de date dedicate;
g) informatii privind data si locul unde au fost gasite ramasitele umane neidentificate;
h) datele de contact ale organului de politie care are in lucru dosarul privind identificarea ramasitelor umane neidentificate;
i) legatura cu alte semnalari.
(2) Semnalarile prevazute la alin. (1) se refera la ramasitele umane neidentificate gasite:
a) pe teritoriul Romaniei;
b) pe teritoriul altor state, cu privire la care sunt date si informatii ca apartin unor persoane care s-au nascut sau au locuit in Romania.
(3) Termenul de stocare a datelor prevazute la alin. (1) este de 5 ani de la data identificarii persoanei careia ii apartin ramasitele umane neidentificate, cu exceptia cazurilor in care datele sunt utilizate in cadrul unor proceduri judiciare, situatie in care urmeaza regimul probelor.
(4) Sectiunea publica referitoare la semnalari privind ramasite umane neidentificate cuprinde elementele prevazute la alin. (1) lit. a) – e). Fotografiile destinate publicitatii trebuie sa asigure respectul datorat persoanei decedate.
(5) Dupa identificarea persoanei careia ii apartin ramasitele umane neidentificate, semnalarea privind acesta se sterge din sectiunea publica.

Dosarul persoanei expusa riscului de disparitie
Art. 69. – (1) In scopul gasirii si identificarii cu celeritate a unor persoane expuse riscului de disparitie, autoritatile competente au obligatia de a constitui un dosar in cuprinsul caruia vor fi stocate date si informatii utile procesului de cautare.
(2) In intelesul prezentului articol, sunt considerate persoane expuse riscului de disparitie:
a) copilul care beneficiaza de protectia speciala prevazuta de Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) persoana internata medical, potrivit Legii sanatatii mintale si a protectiei persoanelor cu tulburari psihice nr. 487/2002, republicata.
(3) Dosarul persoanei expusa riscului de disparitie se constituie si se pastreaza, in conditii de securitate si confidentialitate, de catre:
a) serviciile publice de asistenta sociala care au in evidenta copilul prevazut la alin. (2) lit. a);
b) institutia ce detine dosarul pacientului, in cazul persoanei prevazuta la alin. (2) lit. b).
(4) Dosarul persoanei expusa riscului de disparitie cuprinde:
a) formularul standard privind colectarea datelor prevazute la art. 24;
b) fisa impresiunilor decadactilare ale persoanelor care au implinit 12 ani;
c) fotografia recenta a persoanei; fotografia trebuie corelata cu schimbarile fizionomice ale persoanei, fara ca vechimea acesteia sa depaseasca un an.
(5) Organele de politie acorda sprijin de specialitate institutiilor prevazute la alin. (3) in vederea constituirii dosarului persoanei expusa riscului de disparitie, fara ca datele din dosar sa fie stocate de catre unitatile de politie.
(6) Prin ordin comun al ministrului afacerilor interne, ministrului muncii si justitiei sociale si ministrului sanatatii se stabilesc aspecte administrative si procedurale privind cooperarea intre organele de politie si institutiile prevazute la alin. (3), constituirea dosarului persoanei expuse riscului de disparitie, precum si masurile de confidentialitate si securitate a datelor si informatiilor din cuprinsul dosarului.
(7) In cazul confirmarii disparitiei persoanelor prevazute la alin. (2), procurorul si organul de politie competent au acces la dosarul persoanei expusa riscului de disparitie si dreptul de a prelucra datele din cuprinsul acestuia. 

CAPITOLUL VII
Cooperarea internationala

Primirea unor cereri de asistenta
Art. 70. – (1) Politia Romana raspunde cererilor de asistenta formulate de catre autoritati competente din alte state, referitoare la cautarea pe teritoriul Romanei a unor persoane disparute, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 103/2006 privind unele masuri pentru facilitarea cooperarii politienesti internationale, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Cu exceptia cazurilor in care prin acorduri, conventii sau tratate internationale la care Romania este parte sau a instrumentelor juridice ale Uniunii Europene relevante nu se stabileste altfel, cautarea persoanelor disparute la solicitarea altor state se realizeaza potrivit procedurilor prevazute de prezenta lege. 

Formularea unor cereri de asistenta
Art. 71. – (1) In cazul in care sunt date si informatii cu privire la prezenta persoanei disparute pe teritoriul altui stat, Politia Romana poate solicita sprijin autoritatilor competentedin statul respectiv in vederea gasirii persoanei in cauza, comunicand acestora datele si informatiile necesare in acest sens.
(2) Daca cererea se adreseaza unor autoritati competente din state cu care Romania nu a incheiat tratate sau acorduri privind cooperarea politieneasca internationala, Politia Romana coopereaza cu Departamentul Consular din cadrul Ministerului Afacerilor Externe pentru transmiterea acestora cu celeritate.

Transmiterea semnalarilor in baze de date internationale
Art. 72. - Semnalarile privind persoanele disparute se transmit in Sistemul de Informatii Schengen sau in bazele de date ale Organizatiei Internationale de Politie Criminala – Interpol, potrivit regimului juridic aplicabil acestor sisteme informatice / baze de date. 

CAPITOLUL VIII
Sanctiuni

Sesizarea nejustificata a disparitiei unei persoane
Art. 73. – (1) Sesizarea organelor de politie cu privire la disparitia unei persoane, cunoscand ca aceasta situatie este nereala, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda.
(2) Producerea sau ticluirea de dovezi nereale, in scopul de a dovedi disparitia unei persoane sau pentru a determina incadrarea unei persoane disparute ca fiind intr-o situatie de vulnerabilitate, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani.
(3) Nu se pedepseste persoana care a savarsit inducerea in eroare a organelor de politie, daca declara, inainte de declansarea procedurilor de cautare a persoanei disparute, ca sesizarea sau dovezile sunt nereale.

Obstructionarea procedurilor de cautare
Art. 74. – Fapta persoanei care, dupa ce a fost avertizata asupra consecintelor legale la care se expune:
a) impiedica, fara drept, organul de politie sa efectueze, in conditiile prezentei legi, un act de cautare a persoanei disparute aflata intr-o situatie de vulnerabilitate; 
b) refuza sa puna la dispozitia organului de politie, in tot sau in parte, datele, informatiile, inscrisurile sau bunurile detinute, care i-au fost solicitate in mod explicit, in conditiile legii, in vederea gasirii unei persoane disparute aflata intr-o situatie de vulnerabilitate, 
c) furnizeaza date si informatii nereale ori nu spune tot ce stie in legatura cu faptele sau imprejurarile esentiale cu privire la care este intrebat in legatura cu o persoana disparuta aflata intr-o situatie de vulnerabilitate constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la un an sau cu amenda, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava.

CAPITOLUL IX
Dispozitii finale

Operationalizarea Dispeceratului de urgenta ”Disparitie minor”
Art. 75. – (1) Inspectoratul General al Politiei Romane operationalizeaza Dispeceratul de urgenta ”Disparitie minor” in termen de maximum 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(2) Pana la operationalizare, sumele necesare pentru dezvoltarea, administrarea, functionarea, mentenanta si operarea Dispeceratului de urgenta „Disparitie minor”, inclusiv pentru achizitia unor componente ale sistemului tehnic, se aloca cu aceasta destinatie Ministerului Afacerilor Interne, pentru Inspectoratul General al Politiei Romane, prin derogare de la prevederile art.30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, din fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului.

Termen pentru adoptarea unor norme subsecvente
Art. 76. – (1) In termen de 4 luni de la data intrarii in vigoare a prezentului articol, se adopta actele normative subsecvente prevazute la art. 35 alin. (7), art. 44 alin. (4) si art. 69 alin. (6).
(2) Protocolul prevazut la art. 48 alin. (3) se incheie in termen de 4 luni de la data intrarii in vigoare a prezentului articol.

Situatia cauzelor privind persoanele disparute aflate in lucru
Art. 77. – In termen de maximum 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi, organele de politie, sub coordonarea procurorului competent, procedeaza la evaluarea tuturor cauzelor privind persoanele disparute aflate in lucru, si, dupa caz, la constituirea dosarului disparitiei sau clasarea acestora.

Constituirea structurilor specializate privind cautarea persoanelor disparute
Art. 78. – Structurile prevazute la art. 6 alin. (2) si (3) se constituie prin suplimentarea, in conditiile legii, a efectivelor Politiei Romane cu functiile corespunzatoare de politisti.

Intrarea in vigoare a legii
Art. 79. – Cu exceptia art.6, art.9, art.35 alin. (7), art.44 alin. (4), art.48 alin.(3), art.69 alin.(6), art.76 si art.78, prezenta lege intra in vigoare in termen de 4 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.


Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 02 August 2019
Votati articolul "Lege privind cautarea persoanelor disparute":
Rating:

Nota: 3.5 din 5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016