Registrul Auto Roman (RAR) explica romanilor ca nu trebuie sa se prezinte la institutie cu toate trotinetele electrice importate in tara noastra.
RAR arata ca trotineta electrica este vehiculul cu doua sau trei roti si ghidon, utilizat pentru transportul unei singure persoane, care nu este prevazut cu loc sezand sau care este echipat cu un loc sezand pentru conducator, al carui punct de sedere de referinta se afla la o inaltime mai mica sau egala cu 540 mm in cazul celor cu doua roti, respectiv la o inaltime mai mica sau egala cu 400 mm in cazul celor cu trei roti, a carui viteza maxima prin constructie este mai mare de 6 km/h, dar nu depaseste 25 km/h si care este echipat cu motor electric. Definitia este inclusa in
OUG nr. 195/2002, adica noul
Cod rutier.
Conform institutiei, trotineta electrica NU se supune omologarii, conform prevederilor art. 6, alin (1), (2) din O.G. 78/2000 cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare si a Art. (2) alin. (2) lit. j) si k) din Regulamentul (UE) nr. 168/2013, intrucat fie vehiculele nu sunt prevazute cu cel putin un loc sezand fie sunt echipate cu un loc sezand pentru conducator al carui punct R se afla la o inaltime ≤ 540 mm, in cazul categoriilor L1e, L3e si L4e, sau la o inaltime ≤ 400 mm, in cazul categoriilor L2e, L5e, L6e si L7e.
Mai mult, aceasta nu se inmatriculeaza si nu se inregistreaza nicaieri. Articolul 12 din OUG nr. 195/2002, cu modificarile, completarile si aprobarile ulterioare prevede ca vehiculele trase sau impinse cu mana, bicicletele si trotinetele electrice fac pare din categoria celor exceptate de la obligatia de a fi inmatriculare sau inregistrare in vederea circulatiei pe drumurile publice. Totusi, acestea pot circula pe drumurile publice numai in conditiile prevazute prin regulament.
Asa cum stabileste in prezent Codul rutier, vehiculul nu trebuie sa depaseasca viteza maxima constructiva de 25 km/h (NU limitata la 25 km/h)!
"In cazul in care identificati vehicule care constructiv pot fi asimilate unor trotinete electrice, dar conform specificatiilor acestea au viteza constructiva mai mare de 25 km/h, va recomandam sa va informati temeinic asupra obligativitatii de a omologa, inregistra sau inmatricula vehiculul in vederea circulatiei pe drumurile publice, intrucat acesta corespunde unei alte categorii de vehicul", recomanda RAR.
In cazul vehiculelor care se supun omologarii, viteza maxima constructiva este indicata in CIV. Orice modificare asupra parametrilor face obiectul unei modificari individuale/modificari CIV.
In cazul in care se intervine asupra vehiculelor exceptate de la procedura de omologare (cum ar fi trotinetele electrice), in urma modificarii vitezei maxime constructive vehiculul rezultat poate sa nu corespunda definitiilor categoriilor exceptate, iar utilizarea acestuia pe drumurile publice atrage raspunderea contraventionala sau penala, dupa caz.
In concluzie RAR le recomanda utilizatorilor de trotinete electrice sa poarte casca de protectie, sa dea dovada de disciplina pe drumurile publice si sa respecte regulile de circulatie.