Marti, 24 august 2010, Senatul Romaniei, intrunit in sesiune extraordinara, a adoptat proiectul de lege privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat.
OUG nr. 159/2008 a adus modificari de substanta Legii nr. 51/1995, inclusiv cu privire la aspecte precum asistenta judiciara, combaterea avocaturii clandestine, accesul in profesia de avocat si formele de exercitare a profesiei dupa ce, prin decizia nr. 109/09.02.2010, Curtea Constitutionala a declarat dispozitiile OUG nr. 159/2008 ca fiind neconstitutionale.
Unele dintre aspectele reglementate sunt
• Asistenta judiciara – modificarea Legii nr. 51/1995 a fost necesara, intrucat OUG nr. 51/2008 reglementeaza conditiile de acordare a ajutorului public judiciar, ca forma a asistentei acordate de stat care are ca scop asigurarea dreptului la un proces echitabil si garantarea accesului la actul de justitie, pentru realizarea unor drepturi sau interese legitime, transpunand Directiva Consiliului Uniunii Europene 2003/8/CE privind imbunatatirea accesului la justitie in cazul litigiilor transfrontaliere.
Astfel, pe de o parte sunt reglementate cazurile care, potrivit legii, reprezinta modalitati de acordare a asistentei judiciare, iar pe de alta parte este precizata procedura in urma careia, in cadrul barourilor se realizeaza desemnarea avocatilor care urmeaza a acorda asistenta judiciara.
In expunerea de motive, se atentioneaza asupra consecintelor grave pe care le poate atrage intarzierea in organizarea acestui sistem cu privire la eficienta si operativitatea acordarii asistentei juridice, atat pentru cetatenii romani, cat si pentru cetatenii din celelalte state membre ale Uniunii Europene.
• Formele de exercitare a profesiei - prin OUG nr. 159/2008 s-a reglementat in detaliu regimul aplicabil societatilor profesionale cu raspundere limitata, forma de organizare a profesiei care a fost adoptata atat de tineri practicieni, cat si de societati de avocati cu o reputatie deja consolidata.
Ca urmare a deciziei Curtii Constitutionale, societatea profesionala cu raspundere limitata (ca entitate juridica) nu va mai fi reglementata in mod corespunzator, acest lucru avand urmatoarele consecinte: pe de-o parte, activitatea societatilor de acest tip deja infiintate va fi periclitata, iar modul lor de functionare va fi incert, iar pe de alta parte accesul altor avocati la aceasta forma de organizare a profesiei va fi impiedicat.
• Largirea accesului in profesia de avocat prin eliminarea conditiei cetateniei romane – reglementarile europene in materia organizarii si exercitarii profesiei de avocat fac referire la eliminarea conditiilor de cetatenie privind accesul la aceasta profesie, ceea ce ar duce la stimularea concurentei intre avocati si la crearea unei piete cat mai extinse a serviciilor juridice, obiectivul final fiind crearea de beneficii pentru clienti, in calitate de consumatori ai acestor servicii.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Teste REZOLVATE pentru examenul de titularizare Limba si Literatura engleza
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
• Crearea cadrului pentru organizarea in mod unitar a accesului in profesia de avocat – modalitatile de acces la profesia de avocat trebuie sa asigure indeplinirea celor mai inalte standarde profesionale, criteriile de acces in profesie (atat pentru tinerii absolventi, cat si pentru juristii cu experienta) trebuind sa fie clar determinate. In lipsa unei reglementari a acestui aspect, se incurajeaza
intrarea in profesia de avocat a unor persoane care nu indeplinesc standardele minimale de profesionalism si probitate ce trebuie sa caracterizeze aceasta profesie.
• Folosirea, in afara cadrului legal, a denumirilor specifice profesiei de avocat, organelor reprezentative ale acestuia, precum si a calitatii de avocat insasi – avocatura clandestina este o activitate ilegala practicata pe scara din ce in ce mai larga in Romania, ale carei principale victime sunt clientii. In consecinta, se impune interzicerea stricta si de urgenta a folosirii denumirilor specifice profesiei de avocat, a organelor reprezentative ale acestuia, precum si a calitatii de avocat insasi.
• Procedura de alegere a organelor reprezentative ale profesiei – pentru indeplinirea standardelor profesionale si morale la care sunt indreptatiti clientii oricarui avocat, este necesar ca profesia de avocat insasi sa fie corect reglementata si supravegheata de organele sale de reprezentare.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri