Curtea de Apel Bucuresti obliga Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) sa dispuna o hotarare prin care taxa de acces in statiunea Mamaia sa fie declarata discriminatorie.
Concret, asa cum se arata pe site-ul Ministerului Justitiei, Curtea de Apel Bucuresti a dispus, la data de 13 ianuarie 2010, anularea hotararii 528/15.10.2008 emisa de CNCD, prin care institutia constata caracterul nediscriminatoriu al taxei instituite de Consiliul Local Municipal Constanta, prin care autoturismele care nu sunt inmatriculate in judetul Constanta sunt obligate sa plateasca o taxa speciala pentru accesul in statiunea Mamaia. Astfel, instanta „anuleaza hotararea 528/2008 emisa de parat (n.r. - CNCD)” si obliga Consiliul pentru Combaterea Discriminarii „sa emita o hotarare prin care sa constate si sa solutioneze fapta de discriminare prevazuta de art. 10, litera h din OG nr. 137/2000”.
Procedurile juridice in acest caz au fost demarate in urma cu aproximativ doi ani, de catre avocatul Laurentiu Veteleanu, din Bucuresti. Initial, acesta a depus, pe 8 august 2007, la registratura Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii, sesizarea cu numarul 8087, prin care isi exprima „nemultumirea cu privire la intrarea in statiunea Mamaia pe baza unui permis de acces auto prin care se achita o taxa aleatorie, aducandu-se astfel atingere dreptului la libera circulatie pe criteriu de zona geografica si, totodata, incalcandu-se principiul egalitatii intre cetateni”, asa cum prevad articolele din Constitutie.
Ulterior, avocatul Laurentiu Veteleanu devine reclamant, iar CNCD-ul parat. Reclamantul incearca sa dovedeasca faptul ca, prin Hotararea 528, pronuntata in dosarul 557/2008, ca urmare a petitiei nr. 10.020 din 24 aprilie 2008, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii face posibila situatia in care, „in fiecare an, cetatenii romani sunt discriminati” prin emiterea anuala a unei hotarari a CLM Constanta, care se refera expres la taxa de acces in Mamaia, taxa aplicabila exclusiv autovehiculelor inmatriculate oriunde altundeva decat in judetul Constanta.
Invocand motivarea membrilor semnatari ai Hotararii pe care o contesta, care si-au argumentat decizia prin faptul ca „«Permisul Acces Statiune Mamaia» - seria E nr. 0005338 eliberat la data de 03.07.2008 nu reprezinta decat o taxa speciala si legala instituita de Consiliul Local Constanta”, reclamantul subliniaza ca institutia Consiliului pentru Combaterea Discriminarii nu a avut in vedere, atunci cand a emis hotararea, legislatia fiscala in materie. Mai exact, avocatul Laurentiu Veteleanu precizeaza: „Aceasta motivatie puerila si absurda este atat neintemeiata, cat si nelegala, in conditiile in care orice taxa se percepe si se incaseaza in baza unor documente fiscale”. In continuare, el atrage atentia asupra faptului ca CNCD-ul ar fi emis o alta hotarare daca ar fi avut la baza „o minima verificare a legislatiei in materie” si asta deoarece, sustine reclamantul, „membrii semnatari ai Hotararii contestate puteau constata ca acest permis de acces nu reprezinta nicidecum un document fiscal legal”, el nefiind nicidecum o chitanta sau un bon fiscal”.
In opinia avocatului, taxa de acces in statiu-nea Mamaia are un dublu caracter discriminatoriu deoarece, „pe de o parte, limiteaza libertatea de circulatie a persoanelor care poseda autoturisme inmatriculate in alt judet decat Constanta, chiar daca aceste persoane contribuie prin alte taxe si accize la intretinerea arterelor rutiere”, iar pe de alta parte ar constitui un tratament diferentiat fata de acesti posesori ai masinilor.
Interesant este, insa, asa cum remarca reclamantul, ca aceeasi institutie, respectiv Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, constata prin Hotararea nr. 383 din 4 decembrie 2003 ca aceeasi taxa de acces in statiunea Mamaia este discriminatorie. „Colegiul constata ca introducerea taxei de acces in statiunea Mamaia pentru autoturismele care nu au numar de inmatriculare in judetul Constanta este o masura discriminatorie care afecteaza ca efect restrangerea exercitarii dreptului la libera circulatie in conditii de egalitate potrivit art.2 din Protocolul nr. 4 la Conventia pentru apararea Drepturilor Omului si a Libertatilor Fundamentale”, citeaza reclamantul din fila 2, alineatul 2 din dispozitivul hotararii. Cu alte cuvinte, o decizie a CLM Constanta care prevede, practic, aceeasi masura, anume instituirea unei taxe, este considerata de una si aceeasi institutie, respectiv de CNDC, odata discriminatorie, altadata, nediscriminatorie.
Cartea verde a contabilitatii
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Teste rezolvate la limba si literatura romana clasa a VIII-a
Revenind, insa, in dosarul cu numarul 1575/2/2009, Curtea de Apel Bucuresti da dreptate reclamantului, admitand astfel cererea prin care Laurentiu Veteleanu solicita anularea hotararii 528/15.10.2008 emise de CNCD si obligarea acestuia la constatarea si stoparea faptelor discriminatorii aparute ca urmare a Hotararii 500/2006 a Consiliului Local Municipal Constanta, care prevede plata unei taxe auto pentru accesul in statiunea Mamaia. Decizia instantei nu este, insa, definitiva si irevocabila, Consiliul pentru Combaterea Discriminarii putand face recurs.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE