Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Au sanse reale cei care se lupta cu bancile in 2011?

Joi, 14 aprilie 2011, incepand cu ora 11, a avut loc conferinta de presa cu tema "Disputa bancilor in 2011. Care este realitatea?" la care au fost invitati, pe langa jurnalisti, si clienti ai bancilor implicati in procese colective impotriva acestora. Subiectele abordate de catre reprezentantii Casei de avocatura Coltuc, organizatorii conferintei, au fost strans legate de procesele colective cu bancile si situatia acestora in 2011, nu doar din perspectiva obiectului acestor procese, ci si din perspectiva problemelor cu care se poate confrunta clientul in relatia cu banca pe timpul proceselor.

Discutia a inceput cu o clarificare a obiectului pe care il au procesele colective intentate impotriva bancilor. Astfel, analizand cererile de chemare in judecata, se poate observa ca sunt doua lucruri care ii intereseaza pe clientii bancilor: respectarea de catre banca a nivelului de dobanda stabilit in conventia de credit, avand in vedere ca in conventie se arata ca este fixa, si inlaturarea clauzelor abuzive existente in conventia de credit.

Cum se apara bancile impotriva acestor cereri?

In Conditiile speciale ale conventiei contractuale se prevede «Banca isi rezerva dreptul de a revizui rata dobanzii curente in cazul intervenirii unor schimbarii semnificative pe piata monetara, comunicand Imprumutatului noua rata a dobanzii. Rata dobanzii astfel modificata se va aplica de la data comunicarii». Problema este ca motivul invocat de catre banca pentru revizuirea ratei dobanzii, si anume „ intervenirea unor schimbari semnificative pe piata monetara", nu este definit concret in cadrul contractului, astfel incat asupra acestei expresii planeaza o ambiguitate interpretabila de parti in functie de propriul beneficiu.

„Aceasta clauza pune problema sub aspectul echilibrului contractual, in sensul ca ofera Bancii dreptul de a revizui rata dobanzii curente, fara ca noua rata sa fie negociata cu clientul, acesta trebuind doar sa fie instiintat. Conform articolului 1 lit. a) din Anexa Legii 193/2000, in principiu, o clauza care da dreptul furnizorului de servicii financiare de a modifica rata dobanzii in mod unilateral nu este abuziva, cu conditia ca acest lucru sa se faca in baza unui motiv intemeiat, prevazut si in contract si, totodata, cu conditia informarii grabnice a clientului, care sa aiba, de asemenea, libertatea de a rezilia imediat contractul", mentioneaza avocat Coltuc Marius.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Consilier Ghid complet pentru Departamentul HR abonament 12 actualizari


Inlaturati obstacolele cotidiene cu cel mai eficient instrument din domeniul HR  Consilier Ghid complet pentru Departamentul HR TOTUL despre Recrutare Angajare Motivare Evaluare Formare Profesionala Documentatie obligatorie Mediere Lucrarea contine inclusiv modele de formulare obligatorii intocmite in concordanta cu prevederile GDPR...

Oferta Speciala
valabila 48h


In ceea ce priveste inlaturarea clauzelor abuzive regasim, pe langa clauza cu privire la posibilitatea bancii de revizuire a dobanzii, inca doua comisioane care incalca in mod flagrant drepturile clientilor: comisionul de risc si comisionul de rezerva. Bancile se apara spunand ca aceste comisoane reprezinta modalitatea de a obtine profit, comisionul de rezerva fiind introdus sub scuza ca ar fi perceput de catre BNR, iar comisionul de risc cu scopul de a asigura banca impotriva riscului dat de portofoliul sau de credite neperformante.

Care a fost atitudinea instantelor fata de cererile in cauza?

De cele mai multe ori instantele au solutionat in mod favorabil cererile clientilor, retinand caracterul ilegal si abuziv al clauzelor din conventia de credit a partilor. Reprezentantii casei de avocatura ne informeaza ca instanta arata ca o clauza este abuziva daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:

- nu este negociata cu consumatorul;

- prin ea insasi sau impreuna cu altele clauza creeaza in detrimentul consumatorului si contrar bunei credinte un dezechilibru intre drepturi si obligatii.

O solutie pentru rezolvarea acestor probleme, ar putea fi medierea, insa acest lucru presupune existenta unui acord intre parti in vederea solutionarii problemei. Cu toate acestea, bancile, chiar daca sunt invitate la conciliere, nu raspund pozitiv invitatiilor.

"Daca vom avea in vedere litigiile care s-au desfasurat pana acum, majoritatea bancilor nu au fost deschise dialogului, motiv pentru care au fost sanctionate atat de ANPC, de catre BNR, de catre instantele judecatoresti nationale, avem si destule cauze care s-au aflat in fata Curtii de Justitie a Uniunii Europene. Singura solutie pe care bancile o ofera este de accepta doar ceea ce vor ele, fara a face niciun compromis"., afirma av. Coltuc Marius.

Ce sanse reale au cei care se lupta cu bancile in 2011? Au fost castigate procese?

Avand in vedere faptul ca intreaga discutie din cadrul conferintei s-a purtat pe baza deciziilor pozitive obtinute impotriva bancilor, este clar ca procese impotriva bancilor au fost castigate.

In ceea ce priveste sansele de castig in 2011, acestea sunt reale, confirmate de catre instante prin hotararile date in cele mai multe cauze. Sanse mai mari de castig au insa clientii care au ales sa mearga in instanta individual.

Au fost cazuri in care ANPC a constatat fapta contraventionala a bancii, iar acestea au efectuat plangere contraventionala impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei. Instanta a respins cererea acestora, dovedindu-se ca, de fapt, masura luata de catre parata este legala si se impune in aceasta cauza. Ceea ce inseamna ca orice client al bancii are posibilitatea de a cere instantei sa se constate nulitatea clauzelor introduse de catre parti in contract si de a fi inlocuite cu altele, clientul avand in acest caz posibilitatea de a alege.

In ceea ce priveste problemele pe care clientii le au cu plata ratelor si executarea silita de catre banca, reprezentantii Casei de avocatura Coltuc i-au indemnat pe clientii bancilor sa nu incalce obligatia de a-si plati ratele, deoarece acest lucru nu le va fi favorabil pe viitor. Daca se afla in imposibilitatea de a achita ratele, exista cateva modalitati prin care isi pot indeplini obligatia asumata: reesalonarea ratelor (in acest caz ar trebui sa se aiba in vedere o revenire din punct de vedere financiar pe viitor), vinderea bunului achizitionat pentru achitarea imprumutului, renegocierea contractului.

In general, bancherii sunt interesati sa-si recupereze banii prin rate si nu prin vanzarea creantelor catre recuperatori sau executare silita. In ultimele doua scenarii banca se vede nevoita sa investeasca timp si resurse pentru valorificarea bunurilor sechestrate, pierzand astfel din dobanzile si comisioanele creditului respectiv. In plus, exista posibilitatea ca pretul de vanzare sa nu acopere nici macar datoria ramasa.

De retinut din aceasta experienta neplacuta cu bancile este faptul ca, ori de cate ori exista un contract de semnat, este bine sa il cititi cu atentie, iar daca ceva vi se pare in neregula, sa discutati cu persoane in masura sa va ofere clarificarile de care aveti nevoie pentru a continua demersurile. Este foarte important ca relatia cu institutia bancara sa fie echilibrata din punct de vedere contractual. De asemenea, daca doriti sa incepeti un proces impotriva unei banci este bine sa porniti individual, deoarece, chiar daca speta in general este asemenatoare cu a celorlalti clienti nemultumiti, fiecare caz si contract este specific.
Data aparitiei: 14 Aprilie 2011
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Au sanse reale cei care se lupta cu bancile in 2011?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Carte funciara

Intrebare: Am un apartament cu 3 camere in Braila, la etajul 1, in bloc cu 8 etaje si doresc sa-i fac cartea funciara. Mentinez ca am demolat deja de ani buni balconul de la bucatarie de 2X1m si m-am extins pe terasa respectiva (dedesubt sunt spatii comerciale) pe o suprafata de 11X2m, pe care am inchis-o cu zidarie si termopan si acoperis din scandura si tabla, fara sa am autorizatie in acest sens. Precizez ca aceasta terasa da in curtea interioara din spatele blocului. Cum pot intra in legalitate cu aceasta extindere si realiza cartea funciara a apartamentului. Va multumesc anticipat!

Raspuns: Fac precizarea ca extinderea neautorizata pe care afirmam ca am facut-o nu se afla pe sol, ci deasup... [citeste tot raspunsul aici...]

Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016