Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) constata ca angajarea raspunderii Guvernului asupra proiectului Legii educatiei nationale, aflat in dezbatere parlamentara, respectiv la Senat, in calitate de Camera decizionala, nu isi gaseste nicio motivare.
In motivarea privind neconstitutionalitatea angajarii raspunderii Guvernului in fata Camerei Deputatilor si a Senatului asupra proiectului Legii Educatiei Nationale, publicata vineri de CCR, se arata ca nu subzista conditia urgentei care sa fi determinat o astfel de masura din partea Guvernului, cata vreme masurile prevazute in proiectul de lege intra in efectivitate incepand cu anul scolar 2011 - 2012, iar unele dintre acestea chiar cu anul scolar 2012 - 2013, potrivit art. 361 alin. (3) din proiect.
CCR precizeaza ca, sub acest aspect, nu poate fi retinut argumentul exprimat in punctul de vedere al Guvernului in sensul ca ''proiectul a inregistrat un veritabil blocaj in conditiile in care sesizarea Senatului cu proiectul de lege a avut loc la data de 21 mai 2010'' si nici incercarea de acreditare a ideii ca termenul de legiferare in aceasta Camera este excesiv.
Curtea observa, in acest sens, faptul ca art. 75 din Constitutie nu stabileste niciun termen cu privire la dezbaterea proiectelor de lege in Camera decizionala si niciun criteriu pentru a aprecia cu privire la caracterul rezonabil al termenului in care se finalizeaza procesul legislativ in aceasta Camera, tocmai in considerarea caracterului sau decizional.
Asa cum a statuat Curtea in jurisprudenta sa, ''la aceasta modalitate simplificata de legiferare trebuie sa se ajunga in extremis, atunci cand adoptarea proiectului de lege in procedura obisnuita sau in procedura de urgenta nu mai este posibila ori atunci cand structura politica a Parlamentului nu permite adoptarea proiectului de lege in procedura uzuala sau de urgenta''.
Curtea observa, in acest sens, faptul ca art.75 din Constitutie nu stabileste niciun termen cu privire la dezbaterea proiectelor de lege in Camera decizionala, si niciun criteriu pentru a aprecia cu privire la caracterul rezonabil al termenului in care se finalizeaza procesul legislativ in aceasta Camera, tocmai in considerarea caracterului sau decizional.
Curtea constata, de asemenea, ca, potrivit art.76 alin.(3) din Constitutie, ''la cererea Guvernului sau din proprie initiativa, Parlamentul poate adopta proiecte de legi sau propuneri legislative cu procedura de urgenta, stabilita potrivit regulamentului fiecarei Camere''.
"Or, din actele depuse la dosar nu a fost identificat niciun demers al Guvernului, adresat Senatului, pentru dezbaterea proiectului de lege in procedura de urgenta. Prin urmare, afirmatia Guvernului in sensul ca aceasta dezbatere a fost tergiversata nu se sustine", se arata in motivare.
Judecatorii Curtii sustin ca nu exista, prin urmare, nicio dovada a vreunui blocaj sau a unei inactivitati parlamentare, cu referire la proiectul de lege in discutie.
Teste rezolvate de matematica pentru clasele V-VIII
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
250 Modele Fise de Post
Curtea subliniaza importanta, pentru buna functionare a statului de drept, a colaborarii dintre puterilor statului, care ar trebui sa se manifeste in spiritul normelor de loialitate constitutionala, comportamentul loial fiind o prelungire a principiului separatiei si echilibrului puterilor in stat.
Decizia CCR este definitiva si general obligatorie si se comunica Parlamentului Romaniei si Guvernului.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri