Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

C.L. i-a dat teren pentru casa si, dupa alegeri, i l-a luat. Cum si-a recuperat un tanar proprietatea

Consiliul Local al unui oras din Romania i-a acordat unui tanar printr-o Hotarare un teren de 250 de mp cu folosinta gratuita pe care isi putea construi o casa, conform prevederilor Legii nr. 15/2003. Dupa alegeri, i l-a luat inapoi. 

Conform actului normativ mentionat, tinerii pot obtine teren gratuit pentru construirea unei case de la autoritatile publice locale. Asa a procedat si domnul X. Din pacate, Consiliul Local a hotarat, dupa alegerile locale, sa ii retraga acest drept printr-o Hotarare. Domnul X s-a adresat instantei si a incercat sa obtina anularea actului administrativ. 

Prin Sentinta civila nr. 15/2019, pronuntata de Tribunalul Arad Sectia a III-a de Contencios administrativ si fiscal, litigii de munca si asigurari sociale a fost admisa actiunea in contencios administrativ, exercitata de reclamantul X si a fost anulata, in totalitate, Hotararea emisa de Consiliul Local al Orasului Y. 

In litigiu, s-a retinut ca, in urma intrarii in vigoare a dispozitiilor Legii nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinte proprietate personala, printr-o hotarare anterioara a Consiliului Local al Orasului Y, reclamantului i s-a atribuit in folosinta gratuita, in vederea construirii unei locuinte, suprafata de 250 mp teren. 

Prin Hotararea Consiliului Local al Orasului Y, atacata in cauza, s-a dispus retragerea dreptului de folosinta asupra terenului de mai sus. 

Instanta a retinut ca actul administrativ trebuie sa fie suficient de bine motivat, pe de o parte, pentru a permite destinatarului actului sa cunoasca si sa evalueze temeiurile care au stat la baza adoptarii acestuia iar, pe de alta parte, sa faca posibila exercitarea controlului de legalitate de catre instanta de contencios administrativ, constituind astfel o garantie impotriva arbitrariului. 

In acest sens s-a statuat si in jurisprudenta, stabilindu-se ca „motivarea actului administrativ constituie o garantie impotriva arbitrariului si se impune cu deosebire in cazul actelor prin care se modifica ori se suprima drepturi sau situatii juridice individuale si subiective”. S-a mai decis ca „motivarea unei decizii administrative nu poate fi limitata la considerente legate de competenta emitentului ori la temeiul de drept al acesteia, ci trebuie sa contina si elementele de fapt care sa permita, pe de o parte, destinatarilor sa cunoasca si sa evalueze temeiurile deciziei, iar pe de alta parte, sa faca posibila exercitarea controlului de legalitate” (a se vedea Curtea de Apel Bucuresti, Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal, Decizia civila nr.2973/10.09.2012, dosar nr. 4291/87/2011). 

Aplicand acest rationament la starea de fapt ce rezulta din economia litigiului pendinte, instanta a apreciat ca Hotararea emisa de Consiliul Local al Orasului Y, atacata in cauza, nu este suficient de bine motivata pentru a se putea exercita controlul de legalitate de catre instanta, in sensul ca, desi sunt inserate anumite rapoarte, avize si temeiuri de drept cu caracter general, cu toate acestea, hotararea nu cuprinde motivele concrete de fapt si de drept pentru care i s-a retras reclamantului dreptul de folosinta asupra terenului, iar nota de constatare, emisa la data de 25.11.2014 si la care se face referire in intampinarea depusa la dosar de catre parat nu este cuprinsa si in hotararea de consiliu local, fiind mentionata de parat doar in intampinare pentru a argumenta solicitarea de respingere a actiunii reclamantului. Mai mult decat atat, instanta a retinut ca, nici in acea nota de constatare din 25.11.2014 nu s-a mentionat concret in ce a constat nerespectarea documentatiei de catre reclamant, cu ocazia edificarii constructiei, element absolut necesar pentru efectuarea controlului de legalitate a actului administrativ atacat, in nota respectiva fiind inserata simpla mentiune ca nu a fost respectata documentatia. Or, instanta a apreciat ca, aceasta maniera de motivare a actului administrativ nu constituie o motivare suficienta de natura a permite instantei efectuarea controlului legalitatii actului administrativ atacat, iar motivarea unui act administrativ nu poate fi completata cu argumente sustinute in intampinare, care constituie un act de procedura. Aceasta cu atat mai mult cu cat, reclamantului i-a fost retras dreptul de folosinta asupra terenului dupa aproximativ 12 ani de la acordarea acestui drept, imprejurare in care, motivele ce au dus la retragerea dreptului de folosinta trebuiau sa fie explicite si detaliate pentru a nu permite concluzia ca aceasta masura ar fi putut fi luata in mod arbitrar. Asadar, s-a retinut ca, motivarea insuficienta a Hotararii emisa de Consiliul Local al Orasului Y, atacata in cauza, a produs o vatamare, intrucat instanta nu poate exercita controlul de legalitate a acestui act administrativ atacat. 

Din considerentele expuse, instanta a apreciat ca, Hotararea emisa de Consiliul Local al Orasului Y, atacata in cauza, este lovita de nulitate iar actiunea reclamantului este fondata. 

de

Data aparitiei: 23 Iulie 2019
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "C.L. i-a dat teren pentru casa si, dupa alegeri, i l-a luat. Cum si-a recuperat un tanar proprietatea":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2019 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016