Daca ai calatorit cel putin o data cu avionul sau daca planuiesti in viitor sa folosesti transportul aerian, atunci trebuie sa stii ca ai o serie de drepturi!
Regulamentul nr. 261/2004 al Parlamentului European si al Consiliului stabileste drepturile pasagerilor in transportul aerian.
Totodata, pe teritoriul Romaniei se afla in vigoare si Codul Aerian!
Regulamentul nr. 261/2004
Articolul 1
Obiectul
(1) Prezentul regulament stabileste conditiile in care pasagerii isipot exercita drepturile minime atunci cand:
(a) li se refuza imbarcarea impotriva vointei lor;
(b) zborul este anulat;
(c) zborul este intarziat.
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul primar - INVATATORI 2 culegeri
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Teste rezolvate la limba si literatura romana clasa a VIII-a
(2) Aplicarea prezentului regulament aeroportului din Gibraltar se face fara a se aduce atingere pozitiei juridice a Regatului Spaniei, respectiv a Regatului Unit cu privire la litigiul privind suveranitatea asupra teritoriului pe care este situat aeroportul.
(3) Aplicarea prezentului regulament aeroportului din Gibraltar se suspenda pana la intrarea in vigoare a dispozitiilor din declaratia comuna a ministrilor afacerilor externe ai Regatului Spaniei si Regatului Unit din 2 decembrie 1987. Guvernele Spaniei s i Regatului Unit informeaza Consiliul in legatura cu aceasta data a intrarii in vigoare.
Articolul 2
Definitii
In intelesul prezentului regulament:
(a) „operator de transport aerian” inseamna o intreprindere de transport aerian titulara a unei licente de functionare valabila;
(b) „operator efectiv de transport aerian” inseamna un operator de transport aerian care executa sau intentioneaza sa execute un zbor in temeiul unui contract cu un pasager sau in numele unei alte persoane, juridice sau fizice, care a incheiat un contract cu pasagerul respectiv;
(c) „operator de transport comunitar” inseamna un operator de transport aerian titular a unei licente de functionare valabila acordata de un stat membru, in conformitate cu dispozitiile din Regulamentul (CEE) nr. 2407/92 al Consiliului din 23 iulie 1992 privind autorizarea operatorilor de transport aerian (1);
(d) „tour operator” inseamna cu exceptia operatorilor de transport aerian, un organizator in sensul articolului 2 punctul 2 din Directiva 90/314/CEE a Consiliului din 13 iunie 1990 privind pachetele de servicii pentru calatorii, vacante si circuite turistice (2);
(e) „pachet” inseamna serviciile definite la articolul 2 punctul 1 din Directiva 90/314/CEE;
(f) „bilet” inseamna un document valabil care da dreptul la transport, sau echivalentul acestuia sub o alta forma, inclusiv sub forma electronica, emis sau autorizat de catre operatorul de transport aerian sau de agentul autorizat al acestuia;
(g) „rezervare” inseamna ca pasagerul poseda un bilet sau un alt document doveditor, care indica faptul ca rezervarea a fost acceptata si inregistrata de operatorul de transport aerian sau de tour operator;
(h) „destinatie finala” inseamna destinatia de pe biletul prezentat la ghiseul de inregistrare a pasagerilor sau, in cazul zborurilor cu legatura directa, destinatia ultimului zbor; nu se iau in considerare zborurile de legatura alternative disponibile, in cazul in care se respecta ora de sosire prevazuta initial;
(i) „persoana cu mobilitate redusa” inseamna orice persoana a carei mobilitate este redusa, atunci cand utilizeaza mijloacele de transport, datorita unei deficiente fizice (senzoriala sau locomotoare, permanenta sau temporara), diminuarii capacitatii intelectuale, varstei sau oricarei alte deficiente si a carei stare necesita o atentie speciala si adaptarea la nevoile persoanei respective a serviciilor puse la dispozitia tuturor pasagerilor;
(j) „refuz la imbarcare” inseamna refuzul de a transporta pasageri pe un anumit zbor, desi acestia s-au prezentat pentru imbarcare in conditiile stabilite la articolul 3 alineatul (2), cu exceptia cazurilor in care exista motive temeinice pentru refuzul la imbarcare, cum ar fi starea sanatatii, cerintele de siguranta sau securitate sau documente de calatorie necorespunzatoare;
(k) „voluntar” inseamna o persoana care se prezinta pentru imbarcare in conditiile stabilite la articolul 3 alineatul (2) si este gata sa cedeze la solicitarea operatorului de transport aerian rezervarea sa confirmata in schimbul unei indemnizatii;
(l) „anulare” inseamna neefectuarea unui zbor programat anterior si pentru care s-a facut cel putin o rezervare.
Articolul 3
Domeniu de aplicare
(1) Prezentul regulament se aplica:
(a) pasagerilor care pleaca de pe un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru in care se aplica tratatul;
(b) pasagerilor care pleaca de pe un aeroport situat intr-o tara terta catre un aeroport situat pe teritoriul unui stat membru in care se aplica tratatul, exceptand cazurile in care aces tia au primit indemnizatii sau compensatii si au beneficiat de asistenta in tara terta respectiva, in cazul in care operatorul de transport aerian al zborului respectiv este un operator de transport comunitar.
(2) Alineatul (1) se aplica sub rezerva ca pasagerii:
(a) sa aiba o rezervare confirmata pentru zborul respectiv si, cu exceptia cazului de anulare mentionat in articolul 5, sa se prezinte personal pentru inregistrare,
— in conditiile stipulate si la ora indicata in prealabil si in scris (inclusiv prin mijloace electronice) de catre operatorul de transport aerian, tour operator sau un agent de voiaj autorizat
sau, in cazul in care ora nu este indicata,
— nu mai tarziu de 45 de minute inaintea orei de plecare publicate;
(b) au fost transferati de catre un operator de transport aerian sau un tour operator de la zborul pentru care au avut o rezervare la un alt zbor, indiferent de motiv.
(3) Prezentul regulament nu se aplica pasagerilor care calatoresc gratuit sau la un tarif redus, care nu este disponibil direct sau indirect publicului. Cu toate acestea, prezentul regulament se aplica pasagerilor care poseda bilete emise de un operator de transport aerian sau un tour operator in cadrul unui program de fidelizare a clientelei sau al unui alt program comercial.
(4) Prezentul regulament se aplica numai pasagerilor transportati cu aeronave motorizate cu aripi fixe.
(5) Prezentul regulament se aplica tuturor operatorilor de transport aerian care asigura transportul pasagerilor mentionati la alineatele (1) si (2). In cazul in care un operator de transport aerian care nu are un contract cu pasagerul isi executa obligatiile in conformitate cu prezentul regulament, atunci se considera ca acesta actioneaza astfel in numele persoanei care are un contract cu pasagerul respectiv.
(6) Prezentul regulament nu aduce atingere drepturilor pasagerilor prevazute in Directiva 90/314/CEE. Prezentul regulament nu se aplica in cazurile in care un pachet de servicii turistice este anulat din alte motive decat anularea zborului.
Articolul 4
Refuzul la imbarcare
(1) In cazul in care un operator de transport aerian anticipeaza un posibil refuz la imbarcare, atunci mai intai trebuie sa faca un apel la voluntari dispusi sa renunte la rezervarile lor in schimbul unor indemnizatii acordate in conditiile care urmeaza a fi convenite intre pasagerul respectiv si operatorul de transport aerian. Voluntarii sunt asistati in conformitate cu articolul 8, asistenta fiind oferita pe langa indemnizatiile mentionate in prezentul alineat.
(2) In cazul in care numarul voluntarilor este insuficient pentru a permite imbarcarea celorlalti pasageri cu rezervari, operatorul de transport aerian poate sa refuze imbarcarea pasagerilor impotriva vointei acestora.
(3) In cazul in care pasagerilor li se refuza imbarcarea impotriva vointei lor, operatorul de transport aerian le acorda imediat despagubiri in conformitate cu articolul 7 si le ofera asistenta in conformitate cu articolele 8 si 9.
Articolul 5
Anularea zborului
(1) In cazul anularii unui zbor, pasagerilor in cauza trebuie:
(a) sa li se ofere asistenta de catre operatorul de transport aerian in conformitate cu articolul 8;
(b) sa li se ofere asistenta de catre operatorul de transport aerian in conformitate cu articolul 9 alineatul (1) litera (a) si articolul 9 alineatul (2), precum si, in eventualitatea unei redirectionari, in cazul in care ora de plecare anticipata a unui nou zbor este de cel putin o zi dupa plecarea programata pentru zborul anulat, asistenta specificata la articolul 9 alineatul (1) litera (b) si litera (c);
(c) sa primeasca o compensatie din partea operatorului de transport aerian, in conformitate cu articolul 7, cu exceptia in care intervine oricare din urmatoarele:
(i) in cazul in care sunt informati despre aceasta anulare cu cel putin doua saptamani inainte de ora de plecare prevazuta;
(ii) in cazul in care sunt informati despre aceasta anulare intr-un termen cuprins intre doua saptamani si sapte zile inainte de ora de plecare prevazuta si li se ofera o redirectionare care sa le permita sa plece cu cel mult doua ore inainte de ora de plecare prevazuta si sa ajunga la destinatia finala in mai putin de patru ore dupa ora de sosire prevazuta;
(iii) in cazul in care sunt informati despre aceasta anulare cu mai putin de sapte zile inainte de ora de plecare prevazuta si li se ofera o redirectionare care sa le permita sa plece cel tarziu cu o ora inainte de ora de plecare prevazuta si sa ajunga la destinatia finala in mai putin de doua ore dupa ora de sosire prevazuta.
(2) In cazul in care pasagerii sunt informati despre anulare, acestora li se ofera explicatii privind posibilitatile de transport alternative.
(3) Operatorul de transport aerian nu este obligat sa plateasca compensatii in conformitate cu articolul 7, in cazul in care poate face dovada ca anularea este cauzata de imprejurari exceptionale care nu au putut fi evitate in pofida adoptarii tuturor masurilor posibile.
(4) Sarcina dovedirii faptului ca pasagerul a fost intr-adevar informat despre anularea zborului, cu indicarea momentului precis, revine operatorului de transport aerian.
Articolul 6
Intarzierea zborului
(1) In oricare din cazurile in care un operator de transport aerian anticipeaza o posibila intarziere a unui zbor peste ora de plecare prevazuta, dupa cum urmeaza:
(a) timp de doua ore, in cazul zborurilor de peste 1 500 de kilometri sau mai putin;
(b) timp de trei ore sau mai mult, in cazul tuturor zborurilor intracomunitare de peste 1 500 de kilometri si al oricaror alte zboruri cuprinse intre 1 500 si 3 500 de kilometri;
(c) timp de patru ore sau mai mult, in cazul tuturor zborurilor care nu se incadreaza la literele (a) sau (b), pasagerilor li se ofera de catre operatorul de transport aerian:
(i) asistenta specificata la articolul 9 alineatul (1) litera (a) si articolul 9 alineatul (2);
(ii) in cazul in care ora de plecare anticipata este la cel putin o zi dupa ora de plecare anuntata initial, asistenta specificata la articolul 9 alineatul (1) litera (b) si litera (c);
(iii) in cazul in care intarzierea este de cel putin cinci ore, asistenta specificata la articolul 8 alineatul (1) litera (a).
(2) In orice caz, asistenta se ofera in limitele de timp stabilite in cele de mai sus corespunzator fiecarei distante de zbor.
Articolul 7
Dreptul la compensatie
(1) Cand se face trimitere la prezentul articol, pasagerii primesc o compensatie in valoare de:
(a) 250 EUR pentru toate zborurile de 1 500 kilometri sau mai putin;
(b) 400 EUR pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1 500 kilometri si pentru toate zborurile cuprinse intre 1 500 si 3 500 kilometri;
(c) 600 EUR pentru toate zborurile care nu intra sub incidenta literei (a) sau (b).
Pentru stabilirea distantei se ia in considerare ultima destinatie unde pasagerul urmeaza sa soseasca dupa ora prevazuta datorita refuzului la imbarcare sau anularii zborului.
(2) Atunci cand, in conformitate cu articolul 8, pasagerilor li se ofera redirectionarea spre destinatia finala cu un zbor alternativ, a carui ora de sosire nu depaseste ora de sosire prevazuta a zborului rezervat initial
(a) cu doua ore, pentru toate zborurile de 1 500 kilometri sau mai putin sau
(b) cu trei ore, pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1 500 kilometri si pentru toate celelalte zboruri cuprinse intre 1 500 s i 3 500 kilometri sau
(c) cu patru ore, pentru toate zborurile care nu intra sub incidenta literei (a) sau (b),
operatorul de transport aerian poate reduce cu 50 % compensatia prevazuta la alineatul (1).
(3) Compensatia mentionata la alineatul (1) se plates te in numerar, prin transfer bancar electronic, ordin de plata bancar sau cec bancar sau, cu acordul scris al pasagerului, in bonuri de calatorie si/sau alte servicii.
(4) Distantele indicate la alineatele (1) si (2) se masoara prin metoda rutei ortodromice.
Articolul 8
Dreptul la rambursare sau redirectionare
(1) Cand se face trimitere la prezentul articol, pasagerilor li se ofera posibilitatea de a alege intre:
(a) — rambursarea, in termen de sapte zile, in conformitate cu procedurile prevazute la articolul 7 alineatul (3), a intregului cost al biletului, la pretul de achizitie pentru partea sau partile de calatorie neefectuate si pentru partea sau partile deja efectuate, in cazul in care zborul devine inutil in raport cu planul de calatorie initial al pasagerului, impreuna cu, daca este cazul, — un zbor de retur la punctul de plecare initial, cat mai repede posibil;
(b) redirectionarea, in conditii de transport comparabile, spre destinatia finala, cat mai repede posibil sau
(c) redirectionarea, in conditii de transport comparabile, spre destinatia finala, la o data ulterioara, la alegerea pasagerului, sub rezerva existentei unor locuri disponibile.
(2) Alineatul (1) litera (a) se aplica, de asemenea, pasagerilor ale caror zboruri fac parte dintr-un pachet de servicii turistice, cu exceptia dreptului la rambursare, in cazul in care un astfel de drept se naste in temeiul Directivei 90/314/CEE.
(3) In cazul in care, un oras, o aglomeratie urbana sau o regiune este deservita de mai multe aeroporturi, operatorul de transport aerian ofera pasagerului un zbor spre un aeroport diferit de cel pentru care s-a facut rezervarea initiala, operatorul de transport aerian suporta costul transferului pasagerului de la aeroportul alternativ fie spre cel initial, fie spre o alta destinatie apropiata convenita cu pasagerul.
Articolul 9
Dreptul la deservire
(1) Cand se face trimitere la prezentul articol, pasagerii au dreptul de a li se oferi gratuit urmatoarele:
(a) mese si bauturi racoritoare, direct proportionale cu timpul de asteptare;
(b) cazare hoteliera
— in cazul in care este necesara o sedere de una sau mai multe nopti sau
— in cazul in care este necesara o sedere suplimentara fata de cea prevazuta de pasager;
(c) transportul dintre aeroport si locul cazarii (hotel sau altele).
(2) In plus, pasagerii au dreptul la doua apeluri telefonice gratuite si de a trimite gratuit mesaje prin telex, fax sau e-mail.
(3) La aplicarea prezentului articol, operatorul de transport aerian acorda o atentie speciala nevoilor persoanelor cu mobilitate redusa si insotitorilor acestora, precum si nevoilor copiilor fara insotitor.
Articolul 10
Surclasarea si declasarea
(1) In cazul in care un operator de transport aerian cazeaza pasagerul la o clasa de calatorie superioara pretului de achizitie a biletului, operatorul nu poate pretinde o plata suplimentara.
(2) In cazul in care un operator de transport aerian cazeaza pasagerul la o clasa inferioara pretului de achizitie a biletului, atunci acesta, in termen de sapte zile si in conformitate cu prevederile din articolul 7 alineatul (3), ramburseaza
(a) 30 % din pretul biletului pentru toate zborurile de 1 500 kilometri sau mai putin sau
(b) 50 % din pretul biletului pentru toate zborurile intracomunitare de peste 1 500 kilometri, cu exceptia zborurilor dintre teritoriul european al statelor membre si departamentele franceze de peste mari si pentru toate celelalte zboruri variind intre 1 500 si 3 500 kilometri sau
(c) 75 % din pretul biletului pentru toate zborurile care nu se incadreaza in cazurile mentionate la alineatele (a) sau (b),inclusiv zborurile intre teritoriul european al statelor membre si departamentele franceze de peste mari.
Articolul 11
Persoanele cu mobilitate redusa sau nevoi speciale
(1) Operatorii de transport aerian acorda prioritate transportarii persoanelor cu mobilitate redusa si a insotitorilor acestora sau a cainilor utilitari insotitori certificati, precum si a copiilor fara insotitor.
(2) In cazul unui refuz la imbarcare, a unei anulari si unor intarzieri de orice durata, persoanele cu mobilitate redusa si insotitorii acestora, precum si copiii fara insotitor au dreptul la o asistenta speciala cat mai repede posibil, in conformitate cu articolul 9.
Articolul 12
Compensatii suplimentare
(1) Prezentul regulament se aplica fara a se aduce atingere drepturilor pasagerilor la o compensatie suplimentara. Compensatia acordata in conformitate cu prezentul regulament poate fi scazuta din aceasta compensatie.
(2) Fara a se aduce atingere principiilor relevante si normelor de drept intern, inclusiv jurisprudentei, alineatul (1) nu se aplica pasagerilor care renunta in mod voluntar la rezervare in conformitate cu articolul 4 alineatul (1).
Articolul 13
Dreptul la reparatii
In cazul in care un operator de transport aerian plateste compensatii sau se achita de alte obligatii care ii revin in conformitate cu prezentul regulament, nici una din dispozitiile prezentului regulament nu poate fi interpretata ca o limitare a dreptului sau de a pretinde compensatii de la orice persoana, inclusiv parti terte, in conformitate cu dreptul intern aplicabil. In special, prezentul regulament nu limiteaza in nici un fel dreptul operatorului de transport aerian de a solicita o rambursare de la un tour operator sau de la o alta persoana cu care operatorul de transport aerian a incheiat un contract. In mod similar, nici una din dispozitiile prezentului regulament nu poate fi interpretata ca o limitare a dreptului unui tour operator sau al unei parti terte, alta decat pasagerul, cu care operatorul de transport aerian a incheiat un contract, de a solicita o rambursare sau reparatii operatorului
de transport aerian, in conformitate cu legislatia aplicabila in materie.
Articolul 14
Obligatia de a informa pasagerii despre drepturile lor
(1) Operatorul de transport aerian se asigura ca in zona de inregistrare a pasagerilor este afisat un anunt lizibil, constand din urmatorul text imprimat cu caractere clare si vizibile: „In cazul unui refuz la imbarcare sau in cazul in care zborul dumneavoastra este anulat sau are o intarziere de cel putin doua ore, solicitati la ghiseul de inregistrare sau la poarta de imbarcare textul in care sunt precizate drepturile dumneavoastra, in special cu privire la compensatie si asistenta”.
(2) Operatorul de transport aerian care refuza imbarcarea sau anuleaza un zbor prezinta fiecarui pasager in cauza o comunicare scrisa in care sunt precizate normele de compensare si asistenta in conformitate cu dispozitiile prezentului regulament. De asemenea, el prezinta fiecarui pasager afectat de o intarziere de cel putin doua ore o comunicare scrisa echivalenta. Pasagerului i se mai prezinta, sub forma scrisa, coordonatele institutiei nationale desemnate, mentionate la articolul 16.
(3) In ceea ce priveste persoanele nevazatoare si persoanele cu vedere redusa, dispozitiile prezentului articol se aplica utilizandu-se mijloacele alternative corespunzatoare.
Articolul 15
Inadmisibilitatea renuntarii
(1) Obligatiile fata de pasageri in temeiul prezentului regulament nu pot face obiectul unei limitari sau renuntari, in special printr-o derogare sau o clauza restrictiva cuprinsa in contractul de transport.
(2) In cazul in care, cu toate acestea, se aplica o atare derogare sau clauza restrictiva unui pasager, ori in cazul in care pasagerul nu este corect informat cu privire la drepturile sale si ca urmare acesta accepta o compensatie inferioara celei prevazute prin prezentul regulament, pasagerul respectiv are dreptul de a initia procedurile necesare in fata instantelor sau organismelor competente pentru a obtine o compensatie suplimentara.
Articolul 16
Nerespectare
(1) Fiecare stat membru desemneaza un organism responsabil de aplicarea prezentului regulament in ceea ce priveste zborurile de pe aeroporturile situate pe teritoriul lor si zborurile dintr-o tara terta spre aceste aeroporturi. In cazul in care este necesar, acest organism adopta masurile necesare pentru a asigura respectarea drepturilor pasagerilor. Statele membre notifica Comisiei organismul desemnat in conformitate cu prezentul alineat.
(2) Fara a aduce atingere articolului 12, fiecare pasager poate adresa o plangere oricaruia din organismele desemnate in conformitate cu alineatul (1) sau oricarui alt organism competent desemnat de catre un stat membru, in legatura cu o presupusa nerespectare a prezentului regulament in oricare aeroport situat pe teritoriul unui stat membru sau privind orice zbor dintr-o tara terta spre un aeroport situat pe acest teritoriu.
(3) Sanctiunile stabilite de statele membre pentru nerespectarea prezentului regulament sunt eficiente, proportionale si disuasive.
Articolul 17
Raportarea
Pana la 1 ianuarie 2007, Comisia prezinta un raport Parlamentului European si Consiliului cu privire la functionarea si rezultatele prezentului regulament, in special cu privire la urmatoarele aspecte:
— incidenta refuzului la imbarcare si a anularii zborurilor,
— eventuala extindere a domeniului de aplicare a prezentului regulament la pasagerii care au incheiat un contract cu un operator de transport comunitar sau care au rezervat un zbor inclus intr-un „pachet de servicii turistice”, carora li se aplica dispozitiile Directivei 90/314/CEE si care pleaca de pe un aeroport situat intr-o tara terta spre un aeroport situat intr-un stat membru, cu zboruri neoperate de operatori de transport aerian comunitari,
— eventuala revizuire a valorii compensatiei mentionate la articolul 7 alineatul (1).
In cazul in care este necesar, raportul este insotit de propuneri legislative.
Articolul 18
Abrogarea
Prin prezentul, se abroga Regulamentul (CEE) nr. 295/91.
Articolul 19
Intrarea in vigoare
Prezentul regulament intra in vigoare la 17 februarie 2005.
Prezentul regulament este obligatoriu in toate elementele sale si se aplica direct in toate statele membre.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE
ARTICOLE SIMILARE
ARTICOLE SIMILARE