Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a trebuit sa decida din nou asupra unei compensatii pentru pasagerii care au asteptat mai bine de trei ore pentru a se imbarca.
Hotararea in cauza C-501/17 a venit dupa mai bine de doi ani. In aceasta CJUE arata ca pasagerii vor fi despagubiti daca avionul intarzie trei ore sau mai mult, chiar daca decalarea imbarcarii s-a facut dupa ce o anvelopa a aeronavei s-a deteriorat din cauza unui surub uitat pe pista de decolare sau aterizare.
Domnul Wolfgang Pauels a efectuat, la Germanwings, o rezervare pentru un zbor cu plecare din Dublin (Irlanda) si cu destinatia Düsseldorf (Germania). Acest zbor a fost efectuat cu o intarziere la sosire de trei ore si 28 de minute. Germanwings a refuzat sa admita cererea de acordare a unei compensatii formulata de domnul Pauels pentru motivul ca intarzierea zborului in discutie era cauzata de deteriorarea unei anvelope a unei aeronave de catre un surub aflat pe pista de decolare sau de aterizare, imprejurare care trebuie calificata drept exceptionala in sensul Regulamentului Uniunii privind drepturile pasagerilor si care o exonereaza de obligatia sa de compensare prevazuta de acelasi regulament.
Landgericht Köln (Tribunalul Regional din Köln, Germania) care a fost sesizat cu solutionarea cauzei a decis sa adreseze Curtii de Justitie o intrebare preliminara pentru a se stabili daca deteriorarea unei anvelope a unei aeronave din cauza unui surub aflat pe pista de decolare sau de aterizare (deteriorare cauzata de un corp strain) constituie in mod efectiv o imprejurare exceptionala.
Prin hotararea pronuntata astazi, Curtea arata ca operatorul de transport aerian nu este obligat sa acorde compensatii pasagerilor in cazul in care poate face dovada ca anularea sau intarzierea la sosire a zborului egala cu sau mai mare de trei ore este cauzata de imprejurari exceptionale care nu au putut fi evitate in pofida adoptarii tuturor masurilor rezonabile, iar in cazul aparitiei unor astfel de imprejurari, ca a luat masurile adaptate situatiei, utilizand toate mijloacele umane sau materiale si mijloacele financiare de care dispunea, pentru a evita ca acestea sa conduca la anularea sau la intarzierea prelungita a zborului in cauza, fara a i se putea impune sa accepte sacrificii care nu puteau fi asumate in raport cu capacitatile intreprinderii sale in momentul relevant.
Astfel, aminteste Curtea, pot fi calificate drept imprejurari exceptionale, in sensul Regulamentului privind drepturile pasagerilor aerieni, evenimentele care, prin natura sau prin originea lor, nu sunt inerente exercitarii normale a activitatii operatorului de transport aerian vizat si scapa de sub controlul efectiv al acestuia.
Portal Codul Muncii
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele IX-XII
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Curtea apreciaza ca, desi operatorii de transport aerian se confrunta in mod obisnuit cu deteriorarea anvelopelor aeronavelor, defectiunea unei anvelope care isi are originea exclusiva in coliziunea cu un obiect strain prezent pe pista aeroportului nu poate fi considerata inerenta, prin natura sau prin originea sa, exercitarii normale a activitatii operatorului de transport aerian in cauza. In plus, aceasta imprejurare scapa de sub controlul sau efectiv. In consecinta, ea constituie o imprejurare exceptionala in sensul Regulamentului privind drepturile pasagerilor aerieni.
Cu toate acestea, pentru a se exonera de obligatia de compensare in temeiul Regulamentului privind drepturile pasagerilor, ii revine de asemenea operatorului de transport aerian sarcina sa demonstreze ca a utilizat toate mijloacele umane sau materiale si mijloacele financiare de care dispunea pentru a evita ca inlocuirea anvelopei deteriorate din cauza unui obiect strain prezent pe pista unui aeroport sa conduca la intarzierea prelungita a borului in cauza. In aceasta privinta si referitor mai exact la deteriorarea anvelopelor, Curtea arata ca operatorii de transport aerian sunt in masura sa dispuna in toate aeroporturile pe care le deservesc de contracte de inlocuire a anvelopelor care le asigura un tratament prioritar.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri