Legea nr. 299/2007 se modifica si introduce fonduri nerambursabile si bunuri mobile sau imobile pentru romanii din strainatate/Diaspora.
Initiatorii modificarilor pentru Legea nr. 299/2007 considera ca "simplificarea, flexibilizarea, eficientizarea si clarificarea, inclusiv terminologica, a cadrului normativ privind sprijinul material ce se acorda pentru implinirea si realizarea drepturilor de care beneficiaza romanii de pretutindeni, reprezinta o necesitate nationala unanim acceptata si care nu se presupune a fi dependenta de interese politicianiste ori supuse vointei discretionare a unor functionari de stat".
Alesii considera ca actualele reglementari aflate in vigoare sunt neadecvate, acestea ducand "in mod constant la numeroase blocaje" si au creat "nemultumiri justificate" din partea beneficiarilor.
"Introducerea notiunii de <> largeste aria sprijinului acordat romanilor de pretutindeni, cuprinzand, pe langa finantarile nerambursabile, si bunuri mobile ori imobile, servicii sau alte mijloace, astfel incat acesta sa nu fie limitat la sprijinul in bani care, chiar daca va detine in continuare ponderea cea mai mare, nu trebuie sa excluda si alte forme de sprijin care s-ar putea dovedi utile si necesare", mai arata parlamentarii in expunerea de motive atasata proiectului de lege.
Proiectul modifica art. 12 din Legea nr. 299/2007 si introduce mai multe facilitati pentru organizatiile de romani din strainatate. Pe langa fonduri nerambursabile, acestia vor putea primi si bunuri.
"Art. 12
(1) Romanilor de pretutindeni si organizatiilor de orice fel aie acestora, care sunt reprezentative si se afla in afara frontierelor Romaniei, li se acorda sprijin material, inclusiv financiar, pentru implinirea si realizarea drepturilor prevazute in prezenta lege.
(2) Organizatiile si persoanele prevazute la alin. (1) pot beneficia in functie de specificul si nevoile acestora, de sprijin acordat in mod regulat sau ocazional.
(3) Sprijinul material consta, in principal, in finantari nerambursabile, bunuri mobile sau imobile, servicii, precum si in alte mijloace.
(4) Sprijinul material include atat pe acela acordat prin actiunile, proiectele sau programele derulate, exclusiv sau in parteneriat, de catre institutia care acorda acest sprijin, cat si pe cel care este acordat direct beneficiarilor.
(5) In anumite conditii, reglementate prin act administrativ al conducatorului institutiei finantatoare, sprijinul material acordat sub forma finantarilor nerambursabile direct beneficiarilor, poate consta si in sume forfetare.
(6) Este interzis ca sprijinul acordat romanilor de pretutindeni sa fie utilizat pentru activitati generatoare de profit. Se poate acorda sprijin material si entitatilor juridice care au ca scop general obtinerea unui profit, cu conditia ca activitatea concreta care este sustinuta material sa nu genereze profit.
(7) In functie de obiectul acestora, finantarile se pot acorda si in transe. Acestea trebuie acordate astfel incat sa permita realizarea in cele mai bune conditii a scopului urmarit, fara a crea beneficiarilor sarcini financiare nejustificate.
(8) Sprijinul material reglementat prin prezenta lege se poate acorda si in cadrul unor proiecte multianuale. Resurseie bugetare necesare pentru indeplinirea obligatiilor de sprijin angajate care nu se incadreaza intr-un singur exercitiu bugetar, vor fi asigurate anual de la bugetul public, pana la finalizarea lor.
(9) La fundamentarea deciziilor privitoare la acordarea sprijinului material se va avea in vedere cel putin unul dintre urmatoarele criterii:
a) satisfacerea nevoii legitime a persoanelor care apartin comunitatilor romanesti de pretutindeni de a-si pastra, dezvolta si exprima identitatea lor etnica, culturala, lingvistica si reiigioasa;
b) oportunitatea programelor, proiectelor sau actiunilor in raport cu nevoile comunitatilor romanesti de pretutindeni;
c) capacitatea organizatorica si functionala a beneficiarilor, de a realiza programe, proiecte sau actiuni;
d) efectele multiplicatoare ale programelor, proiectelor sau actunilor, in scopul imbunatatirii imaginii comunitatilor romanesti in tara de resedinta, si al mai bunei reprezentari fata de autoritatile statului respectiv;
(10) Beneficiarii sprijinului prevazut prin prezenta lege trebuie sa nu desfasoare sau sa nu fi desfasurat activitati contrare intereselor statului roman si/sau a romaniior de pretutindeni sa nu aiba colaborari sau finantari de la entitati asociate cu astfel de activitati;
(11) Institutiile publice care acorda sprijin material pentru romanii de pretutindeni pot adopta proceduri si conditii concrete, subsecvente celor reglementate prin prezenta lege. Acestea vor fi flexibile, adaptate conditiilor concrete din tarile si regiunile pentru care se aplica, luand in considerare specificul legislatiilor nationale si profilul comunitatii careia i se adreseaza;
(12) Sprijinul material reglementat prin prezenta lege se asigura, in principal, de la bugetul de stat.
(13) Sprijinul material acordat romaniior de pretutindeni va avea cu precadere destinatiile prezentate in anexa 2, care face parte integranta din prezenta lege.
(14) Regimul acordarii sprijinului material pentru romanii de pretutindeni si organizatiie reprezentative ale acestora, stabilit prin prezenta lege, reprezinta o procedura speciala care deroga de la cea prevazuta de Legea nr. 350/2005."
"Aceasta propunere legislativa este un pas necesar spre acordarea unei sustineri reale fratilor nostri din comunitatile istorice si din diaspora. Se cere intelegerea rolului fundamental al celor aproximativ 9-10 milioane de romani risipiti in intreaga lume si pe care statul roman are datoria de a-i tine aproape de Tara Mama, Romania, de a le facilita legaturile cu tara si, nu in ultimul rand, de a-i proteja de orice proces de asimilare fortata ori asimilare naturala", mai spun initiatorii in favoarea noilor reglementari.
Semnatarii proiectului sunt: Covaciu Severica-Rodica - senator PMP; Ionascu Gabi - senator PMP; Bozianu Nicoleta-Catalina - deputat PMP; Codreanu Constantin - deputat PMP; Cupa Ion - deputat Independent; Georgescu Nicolae - deputat PSD; Gheorghe Andrei Daniel - deputat PNL; Gilia Claudia - deputat PSD; Grosaru Andi-Gabriel - deputat RO.AS.IT (minoritãti); Lupascu Costel - deputat PSD; Lupescu Dumitru - deputat USR; Moise Costin-Sebastian - deputat PMP; Movila Petru - deputat PMP; Neata Eugen - deputat PSD; Nita Nicu - deputat PSD; Olteanu Daniel - deputat ALDE; Pau Radu - Adrian - deputat Independent; Pirtea Marilen - Gabriel - deputat PNL; Popescu Nicolae-Daniel - deputat USR; Roman Ioan Sorin - deputat PSD; Simionca Ionut - deputat PMP; Spanu Ion - deputat Independent; Stancu Florinel - deputat Independent; Todoran Adrian-Mihaita - deputat PMP; Toma Ilie - deputat PSD; Vacaru Alin Vasile - deputat Independent; Virza Mihaita - deputat PSD; Vosganian Varujan - deputat ALDE.
Procedura de urgenta nu a fost solicitata.
Punctul de vedere al Guvernului a fost solicitat!
Senatul este prima Camera sesizata, asadar deputatii vor avea rolul decizional.
Urmarim evolutia
propunerii legislative si revenim cu actualizari de indata ce acestea vor fi disponibile.