Suntem unitate bugetara (Liceu) si conform reglementarilor in vigoare avem urmatoarea situatie:
Avem o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila prin care cadrele didactice au castigat drepturi salariale recunoscute prin lege. Aceste drepturi - diferente rezultate prin reincadarea lor conform legislatiei, sunt platite esalonat in fiecare an pana in anul 2016.
In 15.07.2013, un cadru didactic, pensionar a si decedat.
Conform hot. judecatoresti de drepturile restante neacordate inca beneficiaza rudele de gradul 1.
Intrebarea este: se poate face plata integrala a drepturilor restante in anul 2013, si in baza carui document se hotareasc persoanele beneficiare (sot+copii) si cum se declara in D112.
Raspuns:
Potrivit prevederilor art. 406 alin. (3) lit. a) din Codul civil, copiii si parintii sunt rude de gradul intai.
Asadar, daca hotararea judecatoareasca face referire la rudele de gradul I pe cale de consecinta sunt indreptatiti sa primeasca aceste sume restante doar copiii si eventual parintii persoanei decedate, in temeiul certificatului de deces, cartii de identitate si al certificatelor de nastere ale acestora sau in situatia in care exista, si cu certificatul de mostenitor.
In situatia in care, hotararea judecatoreasca face trimitere la mostenitorii legali ai defunctului, atunci de aceste drepturi va putea beneficia, pe langa copiii si parintii defunctului, si sotul supravietuitor, in temeiul cartii de identitate si al certificatului de mosternitor.
In ceea ce priveste modalitatea de plata a acestor drepturi, apreciem ca, intrucat OUG 71/2009
privind plata unor sume prevăzute in titluri executorii avand ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, cu modificarile si completarile ulterioare nu face distinctie intre diferitele categorii de beneficiari, plata acestora se va realiza in mod esalonat ca si pentru celalalte persoane beneficiare, cu exceptia cazului in care prin hotararea judecatoreasca nu se dispune altfel.
De asemenea, precizam ca in D112 va fi declarat salariatul decedat, iar sumele respective vor fi evidentiate in mod corespunzator.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Este specificat in CIM, la obligatiile angajatorilor: "sa informeze salariatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat, in conditiile legii". As dori un model de document cu toate detaliile obligatorii care trebuie sa existe privind aceasta informare. Sau am putea sa inseram un paragraf in Minuta de informare privind acest aspect? Daca da, va rog, sa imi spuneti exact ce informatii trebuie sa contina pt a fii conform legii.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatia unui certificat medical emis pt un cod de diagnostic 585 din 01/05 in 04/05. Certificatul are bifa pe "In continuare", desi nu este relevant in acest context. Ulterior am primit un alt certificat medical pt perioada 05/05-19/05 cu acelasi cod de diagnostic 585, cu bifa pe "Initial". Acest certificat medical nu trebuie sa aiba bifa pe "In continuare" fiind emis imediat dupa primul si avand acelasi cod de diagnostic? Medicul i-a spus angajatei ca data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unui salariat angajat ca sofer distributie marfa in tara va rog sa-mi comunicati daca locul de munca este mobil in contractul de munca? In aceasta situatie ar trebui trecut ca zona toata tara? In baza clauzei de mobilitate se acorda prestatii in natura nu in bani, respectiv telefon, card combusibil, este ok?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<