Protectia datelor ramane in atentia ANSPDCP, dupa ce atat Politia Locala Cluj-Napoca, cat si Politia Locala Sector 4 au fost sanctionate pentru incalcarea GDPR.
Municipiul Cluj-Napoca, pentru Directia Generala de Politie Locala Cluj-Napoca a fost sanctionat contraventional cu avertisment, in temeiul art. 58 alin. (2) lit. b) din Regulamentul (UE) 2016/679, raportat la art. 14 alin. (11) si art. 15 alin. (1) din Legea nr. 102/2005, precum si in temeiul art. 12-14 din Legea nr. 190/2018, coroborate cu art. 7 din O.G. nr. 2/2001, intrucat personalul Directiei Generale de Politie Locala Cluj-Napoca, aflat in exercitarea misiunilor si activitatilor specifice, a prelucrat date cu caracter personal prin utilizarea sistemului audio-video portabil de tip ”Body-Worn Camera” (care prelucreaza imaginea si vocea), incepand cu luna octombrie 2019, fara sa existe o obligatie legala a operatorului si fara indeplinirea vreunei alte conditii prevazute la art. 6 alin. (1) din RGPD, desi potrivit art. 5 alin. (1) lit. a) din RGPD, operatorul avea obligatia de a prelucra datele in mod legal, echitabil si transparent fata de persoana vizata.
Sanctiunea avertismentului a fost insotita de aplicarea unei masuri corective, prin planul de remediere, potrivit dispozitiilor art. 12- 14 din Legea nr. 190/2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor). Astfel, in sarcina operatorului s-a dispus asigurarea conformitatii operatiunilor de prelucrare, efectuate prin utilizarea sistemelor audio-video portabile de tip ”Body-Worn Camera”, cu dispozitiile art. 5 si art. 6 din RGPD.
Investigatia a fost efectuata ca urmare a primirii unei sesizari cu privire la incalcarea legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal de catre Directia Generala de Politie Locala Cluj-Napoca.
S- a constatat ca Directia Generala de Politie Locala Cluj-Napoca prelucreaza date cu caracter personal prin intermediul sistemelor audio-video portabile de tip ”Body-Worn Camera”, utilizate de catre politistii locali aflati in exercitarea atributiilor de serviciu pentru inregistrarea urmatoarelor categorii de interventii si actiuni:
a) legitimarea persoanelor;
b) conducerea persoanelor la sediul politiei locale;
c) utilizarea fortei si a mijloacelor din dotare;
d) efectuarea controlului coporal sau al bagajului;
e) oprirea vehiculelor;
f) constatarea infractiunilor flagrante si a contraventiilor;
g) cele determinate de prevenirea unui pericol imminent la adresa vietii, sanatatii si integritatii fizice a unei persoane.
Directia Generala de Politie Locala Cluj-Napoca nu a putut face dovada respectarii art. 6 alin. (1) din RGPD privind legalitatea prelucrarii efectuate prin intermediul sistemului audio-video portabil de tip ”Body-Worn Camera”.
In consecinta, s-a constatat ca prelucrarea datelor cu caracter personal (imagine, voce) s-a efectuat fara indeplinirea conditiilor de legalitate prevazute la art. 6 alin. (1) din RGPD.
Amenda pentru incalcarea GDPR aplicata Politiei Locale Sector 4
Autoritatea Nationala de Supraveghere a finalizat in data de 11.12.2020 o investigatie la UAT Sector 4 Municipiul Bucuresti, reprezentata prin Primar, pentru Directia Generala de Politie Locala Sector 4 si a constatat incalcarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. a) raportat la art. 6 alin. (1) din Regulamentul General privind Protectia Datelor.
Operatorul a fost sanctionat contraventional cu avertisment, insotit de urmatoarea masura corectiva, dispusa prin planul de remediere, respectiv sa asigure conformitatea operatiunilor de prelucrare, efectuate prin utilizarea mijloacelor de supraveghere audio - video de tip „BADGE", cu dispozitiile art. 5 si art. 6 din RGPD.
Masura corectiva a fost aplicata in temeiul prevederilor art. 58 alin. (2) lit. i) din Regulamentul General privind Protectia Datelor, coroborate cu dispozitiile art. 12- 14 din Legea nr. 190/2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor).
Investigatia a fost demarata in urma primirii unei sesizari cu privire la incalcarea legislatiei privind protectia datelor si s-a constatat ca Directia Generala de Politie Locala Sector 4 prelucreaza date cu caracter personal prin intermediul unor mijloace de supraveghere audio - video portabile, de tip „BADGE", utilizate de catre personalul Directiei in misiuni si activitati derulate pe teren, in contextul in care politistilor locali le-a fost stabilita ierarhic obligatia de a purta asupra lor, in timpul programului de lucru aceste mijloace de supraveghere audio — video.
La data efectuarii investigatiei s-a constatat ca nu exista dispozitii legale care sa reglementeze utilizarea unor sisteme de supraveghere audio — video portabile in activitatea politistilor locali.
Ca atare, s-a constatat ca prelucrarea datelor cu caracter personal (imagine, voce) s-a efectuat fara indeplinirea conditiilor de legalitate a prelucrarii, asa cum sunt prevazute in art. 6 alin. (1) din RGPD. Precizam ca, potrivit art. 5 alin. (1) lit. a) din RGPD, operatorul avea obligatia de a prelucra datele in mod legal, echitabil si transparent fata de persoanele vizate.
In acord cu cele de mai sus, considerentul (41) statueaza ca o masura legislativa ar trebui sa fie clara si precisa, iar aplicarea acesteia ar trebui sa fie previzibila pentru persoanele vizate de aceasta, in conformitate cu jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene ("Curtea de Justitie") si a Curtii Europene a Drepturilor Omului.
In plus, considerentul (45) din RGPD precizeaza: ”In cazul in care prelucrarea este efectuata in conformitate cu o obligatie legala a operatorului sau in cazul in care prelucrarea este necesara pentru indeplinirea unei sarcini care serveste unui interes public sau care face parte din exercitarea autoritatii publice, prelucrarea ar trebui sa aiba un temei in dreptul Uniunii sau in dreptul intern. Prezentul regulament nu impune existenta unei legi specifice pentru fiecare prelucrare in parte. Poate fi suficienta o singura lege drept temei pentru mai multe operatiuni de prelucrare efectuate in conformitate cu o obligatie legala a operatorului sau in cazul in care prelucrarea este necesara pentru indeplinirea unei sarcini care serveste unui interes public sau care face parte din exercitarea autoritatii publice. De asemenea, ar trebui ca scopul prelucrarii sa fie stabilit in dreptul Uniunii sau in dreptul intern. Mai mult decat atat, dreptul respectiv ar putea sa specifice conditiile generale ale prezentului regulament care reglementeaza legalitatea prelucrarii datelor cu caracter personal, sa determine specificatiile pentru stabilirea operatorului, a tipului de date cu caracter personal care fac obiectul prelucrarii, a persoanelor vizate, a entitatilor carora le pot fi divulgate datele cu caracter personal, a limitarilor in functie de scop, a perioadei de stocare si a altor masuri pentru a garanta o prelucrare legala si echitabila.”
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.