Loteria bonurilor fiscale va avea o noua categorie de extrageri, conform unor noi reguli propuse de Eugen Teodorovici.
Loteria bonurilor fiscale a aparut ca un raspuns la evaziunea fiscala. Proiectul urmareste de la infiintarea sa determinarea cetatenilor de a cere si pastra bonul fiscal pentru fiecare achizitie pe care o fac. Astfel, MFP beneficiaza de o fiscalizare ampla a veniturilor realizate de comercianti.
Potrivit actului normativ in vigoare, sunt eligibile sa participe la Loteria bonurilor fiscale, toate bonurile fiscale care atesta cumpararea de bunuri sau servicii pe teritoriul Romaniei, daca acestea indeplinesc cumulativ conditiile prevazute de lege.
In prezent, Loteria bonurilor fiscale se organizeaza lunar si ocazional si consta in extragerea aleatorie de numere, astfel:
- un numar cuprins in intervalul dintre 1 si 999 inclusiv, reprezentand valoarea totala a bonului fiscal fara subdiviziunile leului, inclusiv taxa pe valoarea adaugata,
si
- un numar reprezentand ziua emiterii bonului fiscal aferenta lunii sau intervalului calendaristic, dupa caz, pentru care se organizeaza Loteria bonurilor fiscale.
Pentru asigurarea unei valori atractive a premiului, numarul premiilor care se acorda in prezent a fost limitat la maximum 100. Astfel, primii 100 de cetateni care vin cu bonul pentru ridicarea premiului primesc 10.000 de lei de fiecare.
Se schimba regulile la Loteria bonurilor fiscale
Ca urmare a analizarii, la nivelul Ministerului Finantelor Publice, a datelor statistice referitoare la dispersia pe intervale valorice a bonurilor fiscale in raport cu valorile extrase, s-a constatat ca, doar in cazul a 6 extrageri (10,17%) din cele 59 organizate in perioada aprilie 2015 - iulie 2019, bonul fiscal castigator a avut o valoare mica, din intervalul 1-99 lei.
Situatia statistica vine sa confirme faptul ca, probabilitatea de a extrage un bon fiscal cu valoare mica, din intervalul 1-99, este de aproximativ 10%. Astfel, pentru ca un bon fiscal cu valoare mica sa fie castigator, este necesar ca dintr-o urna in care se regasesc bile de la 0 la 9, sa fie extrasa bila care are inscrisa cifra 0, operatiune care probabilistic poate sa apara in 10% dintre cazuri.
Din datele disponibile rezulta ca, ponderea bonurilor fiscale pe intervale valorice, in total bonuri fiscale emise de operatorii economici din Romania, este urmatoarea:
- bonuri fiscale cu valori cuprinse in intervalul 1 – 99,99 : 83%
- bonuri fiscale cu valori cuprinse in intervalul 100 – 999,99 : 17%
Astfel, probabilitatea scazuta, confirmata de datele statistice prezentate, a extragerii unor valori mici, aferente achizitiilor uzuale de bunuri cu amanuntul si servicii, in conditiile in care operatorii economici elibereaza, preponderent bonuri fiscale cu valori de pana la 100 lei (aprox. 83%), poate determina o diminuare a popularitatii Loteriei bonurilor fiscale, intrucat detinatorii de bonuri fiscale cu valori mici care sunt majoritari numeric, au sanse reduse sa devina castigatori, nefiind astfel stimulati prin acest instrument sa solicite si sa pastreze bonurile fiscale pentru participarea la Loteria bonurilor fiscale.
In acest context, este necesara corelarea asteptarilor participantilor, cei mai multi detinatori de bonuri fiscale cu valori mici, cu numerele extrase, reprezentand valoarea totala a bonului fiscal.
MFP va schimba, asadar mecanismul de selectare a valorii castigatoare a bonului fiscal.
Se propune ca din numarul maxim de 100 de premii care se poate atribui in prezent, potrivit legii, un numar de maximum 80 de premii sa fie distribuit pentru recompensarea detinatorilor de bonuri fiscale castigatoare din intervalul 1-99 lei, iar un numar de maximum 20 de premii sa fie distribuit pentru recompensarea detinarilor de bonuri fiscale castigatoare din intervalul 100-999 lei. Propunerea are in vedere corelarea numarului de premii care se acorda pe un interval valoric, cu ponderea pe care bonurile fiscale din acel interval o au in totalul bonurilor fiscale emise de operatorii economici din Romania.
Asadar, fondul de premiere alocat extragerii lunar sau ocazionale va fi impartit in doua subfonduri:
- 80% din valoarea totala se va acorda pentru plata castigurilor cu bonuri din intervalele 1-99 lei;
- 20% din valoarea totala se va acorda pentru plata castigurilor cu bonuri din intervalele 100 - 999 lei.
Valoarea unui premiu se va determina prin impartirea subfondului de premiere aferent intervalului din care face parte bonul fiscal la numarul total de bonuri fiscale castigatoare din acel interval. Suma finala de plata cuvenita unui castigator, se va stabili prin rotunjire la leu in favoarea castigatorului.
Pe scurt, vor avea sanse mai mari de castig bonurile fiscale cu o valoare de pana in 99 de lei, dupa adoptarea modificarilor prezentate.
Bonurile de la schimbul valutar vor putea participa la Loteria bonurilor fiscale
Avand in vedere faptul ca, in cazul bonurile fiscale emise de aparatele de marcat destinate activitatii de schimb valutar, nu se regaseste rubrica „Total” ca in cazul celorlalte bonuri fiscale, ci sunt evidentiate doua valori, respectiv „suma incasata de la client” si „suma platita clientului”, situatie care a generat dificultati in aplicarea legislatiei din domeniul Loteriei bonurilor fiscale, se clarifica faptul ca, sunt eligibile sa participe la Loteria bonurilor fiscale, si bonurile fiscale emise de aparate de marcat destinate activitatii de schimb valutar care reflecta, din punct de vedere al detinatorului, atat operatiunea de cumparare de valute, cat si operatiunea de vanzare de valute.
Proiectul de Ordonanta
Ordonanta Guvernului pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale, precum si pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 1 pct. I.3 si I.7 din Legea nr. 128/2019 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
Art.I
Ordonanta Guvernului nr.10/2015 pentru organizarea Loteriei bonurilor fiscale publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 81 din 30 ianuarie 2015, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 166/2015, cu completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
„(1) Se aproba organizarea Loteriei bonurilor fiscale, ca masura pentru combaterea evaziunii fiscale si incurajarea cumparatorilor de a solicita bonurile fiscale in vederea fiscalizarii veniturilor operatorilor economici.
(2) Loteria bonurilor fiscale consta in extragerea aleatorie de numere, in vederea acordarii de premii in bani, persoanelor fizice rezidente si nerezidente in Romania, definite potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, detinatoare de bonuri fiscale care atesta cumpararea de bunuri si/sau servicii pe teritoriul Romaniei.
(3) Se exclud de la participarea la Loteria bonurilor fiscale, bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice fiscale prevazute la art. 3 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Sunt eligibile sa participe la Loteria bonurilor fiscale si bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice fiscale destinate activitatii de schimb valutar care reflecta, din punct de vedere al detinatorului, atat operatiuni de cumparare, cat si operatiuni de vanzare de valute.
(5) Sumele de bani acordate potrivit prevederilor prezentei ordonante reprezinta premii in intelesul art. 108 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(6) La extragerile Loteriei bonurilor fiscale se acorda un numar de maximum 100 de premii.”
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
„(1) Loteria bonurilor fiscale se organizeaza lunar si ocazional si consta in extragerea aleatorie de numere, astfel:
a) cate un numar din intervalele valorice 1-99 inclusiv, respectiv 100-999 inclusiv. Fiecare numar extras reprezinta valoarea totala a bonului fiscal, fara subdiviziunile leului, inclusiv taxa pe valoarea adaugata si rezulta in urma extragerii succesive a doua, respectiv trei serii de cifre, dupa caz, cuprinse intre 0 si 9;
b) un numar reprezentand ziua emiterii bonului fiscal;
si
c) un numar reprezentand luna emiterii bonului fiscal, in cazul extragerilor ocazionale.
(2) Extragerile ocazionale ale Loteriei bonurilor fiscale pot fi organizate dupa cum urmeaza:
a) cu ocazia sarbatorilor legale;
b) in situatiile in care la extragerile lunare nu exista castigatori doua luni consecutive;
c) in alte situatii stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Numarul maxim de premii prevazut la art. 1 alin. (6) se distribuie pentru recompensarea detinatorilor de bonuri fiscale castigatoare, astfel:
a) maximum 80 de premii pentru intervalul valoric 1-99;
b) maximum 20 de premii pentru intervalul valoric 100-999.”
3. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
„(1) Un bon fiscal este considerat castigator daca indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) a fost emis de un aparat de marcat electronic fiscal prevazut la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care functioneaza in conformitate cu prevederile ordonantei de urgenta;
b) sunt lizibile cel putin urmatoarele informatii obligatorii: data emiterii; valoarea totala a bonului fiscal, inclusiv taxa pe valoarea adaugata, daca este cazul; denumirea si/sau codul de identificare fiscala ale operatorului economic emitent; seria fiscala si adresa de la locul de instalare ale aparatului de marcat electronic fiscal. In cazul bonului fiscal emis de un aparat de marcat electronic fiscal destinat activitatii de schimb valutar, prin valoarea totala a bonului fiscal se intelege suma incasata de la client sau suma platita clientului, dupa caz;
c) are valoarea totala sau, in cazul bonului fiscal emis de un aparat de marcat electronic fiscal destinat activitatii de schimb valutar, suma incasata de la client sau suma platita clientului, dupa caz, exprimata in moneda nationala, egala cu valoarea extrasa conform art. 2 alin. (1) lit. a);
d) a fost emis in ziua extrasa conform art. 2 alin. (1) lit. b);
e) a fost emis in luna extrasa potrivit art. 2 alin. (1) lit. c), in cazul extragerilor ocazionale;
f) nu are mentionat niciun cod de inregistrare fiscala al cumparatorului.
(2) Revendicarea premiilor se face prin depunerea bonului fiscal, in original, la orice unitate teritoriala a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, alaturi de copia actului de identitate sau a pasaportului detinatorului bonului si de o cerere al carei model si continut se aproba prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(3) Unitatea teritoriala a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala preia numai bonurile fiscale care au fost emise de un aparat de marcat electronic fiscal prevazut la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si indeplinesc conditiile prevazute la alin (1) lit. b)-f) si elibereaza detinatorului bonului o copie care poarta mentiunea "conform cu originalul", pe care inscrie un numar unic de inregistrare, acesta fiind precedat de un caracter alfabetic care indica intervalul valoric corespunzator bonului fiscal.
(4) Revendicarea premiilor se face in termen de maximum 30 de zile de la data extragerii, acest termen reprezentand termen de decadere din dreptul de a revendica premiul.
(5) Pentru asigurarea transparentei, lista bonurilor fiscale prin care au fost revendicate premii, se publica pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, in termen de maximum 3 zile de la expirarea perioadei prevazute la alin. (4).
(6) Daca la incheierea perioadei prevazute la alin. (4) se constata depasirea, pentru unul sau pentru ambele intervale valorice, dupa caz, a numarului maxim de premii care se distribuie potrivit prevederilor art. 2 alin. (3), in termen de maximum 10 zile se procedeaza la extragerea aleatorie a unui numar de 80 si/sau 20 de bonuri fiscale castigatoare, dupa caz, din totalitatea bonurilor fiscale din lista bonurilor fiscale prin care au fost revendicate premii, corespunzator intervalului/intervalelor unde a fost constatata depasirea. Rezultatul extragerii se publica pe site-ul Ministerului Finantelor Publice in termen de maximum 3 zile de la data extragerii.
(7) Plata castigurilor se face de catre Ministerul Finantelor Publice, in termen de 60 de zile de la expirarea termenului de revendicare a premiilor.
(8) Verificarea autenticitatii si realitatii bonurilor fiscale depuse pentru revendicarea premiilor se realizeaza de catre organul competent al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala conform unei proceduri stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice, la propunerea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
(9) In cazul constatarii unor imprejurari privind savarsirea unor fapte prevazute de legea penala, organul prevazut la alin. (8) sesizeaza organele de urmarire penala, iar plata premiului revendicat se suspenda pana la solutionarea cauzei penale.”
4. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
„(1) Ministerul Finantelor Publice stabileste fondul anual de premiere pentru Loteria bonurilor fiscale, precum si repartizarea acestuia pentru fiecare extragere.
(2) Fondul de premiere este evidentiat in bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale, la o pozitie distincta.
(3) In vederea platii castigurilor, fondul de premiere alocat unei extrageri potrivit alin. (1), se imparte intr-un numar de 2 subfonduri corespunzatoare intervalelor prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a). Cuantumul subfondului de premiere pentru fiecare interval, se determina prin aplicarea la fondul de premiere alocat extragerii, a unei cote procentuale egala cu numarul maxim de premii stabilit pentru fiecare interval potrivit art. 2 alin. (3).
(4) In vederea determinarii valorii premiului aferent unui bon fiscal, dupa stabilirea bonurilor fiscale castigatoare pentru fiecare interval, se imparte subfondul de premiere alocat intervalului respectiv potrivit alin. (3), la numarul bonurilor fiscale castigatoare din acel interval.
(5) Valoarea premiului aferent unui bon fiscal, stabilita potrivit prevederilor alin. (4), se rotunjeste la leu in favoarea castigatorului.
(6) Daca in urma organizarii unei extrageri, se constata faptul ca pe niciunul dintre intervalele valorice prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a), nu exista bonuri fiscale castigatoare, fondul de premiere alocat extragerii respective potrivit alin. (1), se reporteaza pentru urmatoarea extragere ocazionala, fondul alocat extragerii ocazionale majorandu-se in mod corespunzator.
(7) In situatiile in care, ulterior efectuarii unei extrageri, se constata erori de natura tehnica in desfasurarea acesteia, dar care nu viciaza caracterul aleatoriu al acesteia, se considera ca extragerea a fost corect efectuata, iar dupa definitivarea procedurii prevazute la art. 6 alin. (8), premiile se achita castigatorilor conform situatiei rezultate in urma extragerii.”
5. La articolul 7^1, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
„Sumele stabilite prin hotarari definitive ale instantei de judecata, cu titlu de premiu la Loteria bonurilor fiscale, se achita de catre Ministerul Finantelor Publice din bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale. Daca prin hotararea judecatoreasca definitiva prin care o persoana este stabilita drept castigatoare la o extragere a Loteriei bonurilor fiscale, nu este individualizata si suma de plata ce i se cuvine cu titlu de premiu, aceasta se determina, prin impartirea subfondului de premiere aferent intervalului valoric din care face parte si noul bon fiscal castigator, la numarul total al bonurilor fiscale castigatoare aferente acelui interval, la care se adauga si bonul fiscal al persoanei stabilita drept castigatoare prin hotarare judecatoreasca.”
6. Articolul 8 se abroga.
Nota! Imediat ce masurile prezentate mai sus vor intra in vigoare, acest articol va fi actualizat.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.