Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) a luat o serie de masuri pentru continuarea actului de justitie, avand in vedere restrictiile impuse de statele din spatiul comunitar pentru prevenirea raspandirii Covid-19, boala cauzata de coronavirusul SARS-CoV-2.
CJUE arata intr-un comunicat de presa remis E-Juridic ca institutia "asigura mentinerea activitatilor sale jurisdictionale intr-un context de munca la distanta generalizat".
In coerenta cu masurile adoptate de autoritatile publice ale Marelui Ducat al Luxemburgului si de tarile limitrofe, Curtea de Justitie a Uniunii Europene a decis sa puna in aplicare un mod de munca la distanta generalizat incepand cu 16 martie 2020. Pentru protectia personalului si pentru a contribui la combaterea propagarii coronavirusului, cladirile institutiei sunt inaccesibile vizitatorilor si membrilor personalului, cu exceptia persoanelor chemate sa exercite functii critice.
In perioada imediat urmatoare, tinand seama de restrictiile de deplasare aplicabile atat in Luxemburg, cat si in majoritatea statelor membre, s-a impus amanarea sedintelor de audiere a pledoariilor ale Curtii de Justitie si ale Tribunalului stabilite intre 16 martie si 30 aprilie si, respectiv, intre 16 martie si 15 mai.
Grefele celor doua instante au contactat reprezentantii partilor pentru a-i informa cu privire la aceste amanari si pentru a le comunica precizari referitoare la modalitatile de continuare a procedurii. O pagina a sitului internet al institutiei prezinta informatii actualizate in aceasta privinta.
Pe baza structurilor si procedurilor care fusesera instituite pentru situatii de criza, au fost luate toate dispozitiile pentru continuarea activitatilor instantelor si ale serviciilor in vederea garantarii continuitatii serviciului public european al justitiei, in conditii cat mai apropiate posibil de cele aplicabile in conditii normale si adaptate in mod necesar circumstantelor exceptionale.
Astfel, prevazand aceasta situatie, campania de echipare a personalului cu material informatic ce permite munca la distanta a fost accelerata de la inceputul lunii februarie. In prezent, o larga majoritate a colaboratorilor Curtii de Justitie a Uniunii Europene este in masura sa contribuie de la distanta la activitatea institutiei.
Pe de alta parte, au fost puse in aplicare diverse modalitati, cu respectarea normelor de procedura aplicabile, pentru a nu intrerupe examinarea cauzelor: decizii luate pe calea procedurii scrise, intrebari scrise adresate partilor, organizarea specifica a unor sedinte de pronuntare a hotararilor si de prezentare a concluziilor, conditii facilitate pentru deschiderea unui cont e-Curia (aplicatia care permite depunerea si notificarea de acte de procedura pe cale electronica).
Desi cele doua instante au decis sa acorde prioritate examinarii cauzelor care prezinta o urgenta deosebita (precum procedurile de urgenta, procedurile accelerate si procedurile privind masuri provizorii), examinarea celorlalte cauze continua de asemenea.
Astfel, de la 16 martie 2020, 86 de cauze au fost solutionate de Curtea de Justitie si de Tribunal. Din motive de organizare si de precautie, pronuntarile de hotarari si prezentarile de concluzii au fost realizate in mod grupat de presedintele Curtii de Justitie si, respectiv, de un avocat general, pe de o parte, si de presedintele Tribunalului, pe de alta parte, la 19 martie (6 hotarari, 5 concluzii), la 26 martie (23 de hotarari, 4 concluzii) si la 2 aprilie (22 de hotarari, 9 concluzii). Aceste hotarari si aceste concluzii au facut obiectul, la distanta, al unei traduceri, al unei difuzari, al unei publicari si al unei comunicari potrivit standardelor aplicate in mod obisnuit de Curtea de Justitie si de Tribunal.
Cartea verde a contabilitatii
Teste rezolvate de matematica pentru clasele V-VIII
Fise distractive pentru gradinita
Alte sedinte de pronuntare si de prezentare a concluziilor sunt stabilite pentru saptamanile viitoare (joia pentru Curtea de Justitie, miercurea pentru Tribunal) si sunt inscrise in calendarul publicat pe situl internet al institutiei.
Pe de alta parte, 52 de noi cauze au fost introduse in aceeasi perioada. Acestea sunt examinate la distanta de catre grefe, care raman la dispozitia reprezentantilor partilor, si fac obiectul traducerilor si analizei de pretratare juridica de catre serviciile competente, la fel ca documentele de procedura din toate celelalte cauze pendinte in fata celor doua instante.
In sfarsit, pentru a nu intarzia intrarea in functie a domnului avocat general Richard de la Tour, Curtea de Justitie a mentinut depunerea juramantului de catre acesta la data de 23 martie, prevazuta initial. Ceremonia a fost organizata in mod exceptional potrivit unor modalitati la distanta, gratie mijloacelor tehnologice de videoconferinta.
"Prin instituirea tuturor acestor masuri si datorita angajamentului intregului sau personal, Curtea de Justitie a Uniunii Europene creeaza conditiile pentru continuarea – in masura posibilului, tinand seama de situatia de criza actuala – a indeplinirii misiunii in serviciul justitiabililor care ii este incredintata in virtutea tratatelor", mai transmite CJUE.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri