Catre
UNIUNEA NATIONALA A BAROURILOR DIN ROMANIA
Spre stiinta: toate Barourile
Subscrisul CONSILIUL BAROULUI CLUJ cu sediul in Cluj- Napoca , str.Pavel Rosca nr.4 ap.15 , reprezentat prin Decan av.dr.Gidro Stanca Ioana , prin consilier delegat av.Maier
Flavia Ioana inaintam prezentul
MEMORIU
Prin care va supunem atentiei urmatoarele :
In baza Hotararii Adunarii Generale din data de 05.03.2013 a Baroului Cluj si a Filialei Cluj a Casei de Asigurari a Avocatilor , Consiliul Baroului Cluj a fost mandatat in vederea supunerii dezbaterii Congresului Avocatilor din Romania – sesiunea 2013 in conditiile reglementate de disp.art.64 al.1 lit.c din legea nr.51/1995 republicata , cu modificarile ulterioare a oportunitatii propunerii catre autoritatile cu drept de initiativa legislativa , a adoptarii unor acte normative de modificare si completare a legislatiei in materia asigurarilor sociale de sanatate , in sesnul in care aceste propuneri vor fi expuse in prezentul memoriu.
Acest demers este realizat in continuarea demersurilor initiate de Baroul Cluj prin Memoriul adresat UNBR la data de 21 nov.2012 , prin care am supus atentiei Dvs. maniera nelegala si abuziva in care Casele de Asigurari de Sanatate au procedat la stabilirea de debite cu titlu de contributie la FNUASS ,dobanzi si majorari de intarziere pentru perioada fiscala 2007 -2011 (si mai nou 2012) prin emiterea de titluri de creanta si declansarea in baza acestora a executarii silite impotriva unui numar considerabil de avocati din intreaga tara.
Aspectele sesizate de noi prin Memoriul din data de 21 nov.2012 au fost analizate, urmare a solicitarii Dvs. , de catre d-na dr.Simona Gherghina , lector la catedra de Drept financiar public din cadrul Facultatii de Drept Universitatea Bucuresti.
Prin 'Opinia juridica in legatura cu unele aspecte ale aplicarii reglementarilor privind contributia de asigurari sociale de sanatate “, analizandu-se problemele de drept ridicate prin Memoriu prin raportare la dispozitiile legale incidente pentru perioada de referinta :2007 -2012, s-a concluzionat in sensul nelegalitatiii prevederilor disp.art.35 din Ordinul Presedintelui CNAS nr.617/2007 (act normativ in baza caruia Casele de Asigurari de Sanatate au procedat la stabilirea debitelor cu titlu de constributie si accesorii) , precum si a nelegalitatii tuturor acestor decizii emise de catre Casele de Asigurari in absenta unei abilitari exprese a legii in acest scop.
Mentionam ca in pofida sesizarii de catre numerosi avocati a instantelor de judecata competente cu cercetarea acestor aspecte de nelegalitate , pana in prezent , practica constanta la nivelul instantelor din intreaga tara este de a respinge orice astfel de solicitari.
In acest context si avand in vedere faptul ca prin initierea masurilor de executare silita impotriva avocatilor pentru plata unor debite si accesorii nelegal stabilite in sarcina lor se ajunge la un adevarat fenomen de pauperizare a acestora ca efect al sumelor importante ce li se imputa, fenomen cu atat mai grav cu cat criza economica cu care ne confruntam in ultimii ani a dus la scaderea drastica a veniturilor din profesie , consideram oportun in apararea profesiei noastre si a tuturor membrilor Uniunii Nationale a Barourilor din Romania , adoptarea unui proiect de intiativa legislativa axat pe doua teze si sesizarea cu acest proiect a autoritatilor publice cu drept de initiativa in acest sens.
Solicitarea vizeaza urmatoarele propuneri de modificare a legislatiei in domeniu:
I. Stabilirea unui nivel maxim al contributiei de asigurari sociale datorate de catre persoanele care au obligatia legala de plata a acestei contributii prin raportare la nivelul a 5 salarii medii brute pe tara , prin modificarea corespunzatoare a prevederilor disp.art.257 din legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii , republicata.
Argumentele in sprijinul acestei solicitari sunt urmatoarele:
1.Art. 208 din legea nr.95/2006 reglementeaza obiectivele si principiile sistemului de asigurari sociale de sanatate dupa cum urmeaza:
(1) Asigurarile sociale de sanatate reprezinta principalul sistem de finantare a ocrotirii sanatatii populatiei care asigura accesul la un pachet de servicii de baza pentru asigurati.
(2) Obiectivele sistemului de asigurari sociale de sanatate sunt:
a) protejarea asiguratilor fata de costurile serviciilor medicale in caz de boala sau accident;
b) asigurarea protectiei asiguratilor in mod universal, echitabil si nediscriminatoriu in conditiile utilizarii eficiente a Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
(3) Asigurarile sociale de sanatate sunt obligatorii si functioneaza ca un sistem unitar, iar obiectivele mentionate la alin. (2) se realizeaza pe baza urmatoarelor principii:
a) alegerea libera de catre asigurati a casei de asigurari;
b) solidaritate si subsidiaritate in constituirea si utilizarea fondurilor;
c) alegerea libera de catre asigurati a furnizorilor de servicii medicale, de medicamente si de
dispozitive medicale, in conditiile prezentei legi si ale contractului-cadru;
d) descentralizarea si autonomia in conducere si administrare;
e) participarea obligatorie la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru formarea Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
f) participarea persoanelor asigurate, a statului si a angajatorilor la managementul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;
------------------
Click aici pentru a vedea cuprinsul integral al Memorsiului Consiliului Baroului Cluj