Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Premiera. Prima Ordonanta militara postdecembrista emisa de un ministru civil

Romania este gazda unei premiere de ordin legislativ, dupa epidemia cu Covid-19 cauzata de SARS-CoV-2. Desi a fost trecuta usor cu vederea, Ordonanta militara nr. 1/2020 este o noutate absoluta pentru tara noastra democratica.

Judecatorul Cristi Danilet atrage atentia asupra acestui fapt printr-o postare pe o retea de socializare, aratand ca actul tocmai ce a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 219/2020. E drept ca ultimele zile au fost pline de noutati, de cereri de masuri pentru evitarea efectelor negative de ordin economic. Trebuie, insa, sa ne aruncam privirea si inspre noutatile normative de acest fel, intrucat pentru orice jurist pasionat sau roman interesat de viata cetatii acestea reprezinta momente de cotitura.

Avem, asadar, prima Ordonanta militara emisa dupa Revolutia din 1989 de catre un ministru civil. Un ministru, in mod normal, emite Ordine. Ce inseamna acest lucru pentru tara noastra?

Continutul integral al Ordonantei militare este disponibil mai jos.

In primul rand, retinem ca un ministru emite Ordine. Aceste acte pot fi atacate in instanta, conform Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004. Ele pot fi, asadar, anulate. In aceeasi ordine de idei, Guvernul poate emite Ordonante de Urgenta (OUG-uri) care pot fi atacate de catre Avocatul Poporului la Curtea Constitutionala a Romaniei. Practic, orice act emis de catre o autoritate sau institutie poate fi, intr-o forma sau alta, contestat. 

Acest lucru nu este valabil pentru Ordonanta militara!

Conform precizarilor facute de magistratul Danilet, Ordonanta militara are un specific aparte. Aceasta nu poate fi "cenzurata in justitie". Constitutia Romaniei prevede fix acest lucru la art. 126, alin. (6): 

  • "Art. 126
    • (...)
    • (6) Controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de comandament cu caracter militar. Instantele de contencios administrativ sunt competente sa solutioneze cererile persoanelor vatamate prin ordonante sau, dupa caz, prin dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale."

 

Astfel, daca exista persoane sau institutii care cred ca actul emis de seful Internelor incalca norme in vigoare, acestia pot doar sa isi exprime opinia, intrucat, din punct de vedere legal nu se poate actiona in niciun fel.

In al doilea rand, premiera unei Ordonante militare a fost posibila pentru ca, pe langa precizarile din Constitutie, OUG nr. 1/1999 permite emiterea de astfel de acte. Odata ce starea de urgenta a fost decretata de catre seful statului, ministrul de Interne poate sa emita astfel de acte.

Ele nu necesita contrasemnare, ci doar un acord al primului-ministru.

In al treilea rand, Ordonanta militara nu inseamna ca este un act care instaureaza dictatura. Este un "ordin" valabil pentru intreaga populatie a tarii in vremuri de neliniste sau, in cazul nostru, pandemie, exact asa cum dau superiorii in armata soldatilor. Faptul ca este emis de un civil garanteaza sau, cel putin, ar trebui sa garanteze respectarea principiilor democratice care pot ramane in vigoare in astfel de vremuri pentru o natiune.

Retinem ca armata nu se afla in afara democratiei. Ea este un instrument de sprijin si garantare a acesteia.

Finalmente, in cadrul starii de urgenta se pot restrange anumite drepturi si libertati. Ordonanta militara nu face decat sa specifice care sunt acestea si ofera populatiei o serie de reguli la care sa adere pentru a putea trece peste perioada complicata in care se afla.

Ordonanta Militara nr. 1/2020

Avand in vedere dispozitiile art. 24 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul starii de asediu si regimul starii de urgenta, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 21 ianuarie 1999, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 453/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 2 si art. 4 alin. (2) din Decretul nr. 195/2020 privind instituirea starii de urgenta la nivel national, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 16 martie 2020,
tinand seama de evaluarea realizata de Comitetul National pentru Situatii de Urgenta, aprobata prin Hotararea nr. 11 din 17 martie 2020,
pentru punerea in aplicare a dispozitiilor pct. 3-5 din anexa nr. 2 la Decretul nr. 195/2020,
in temeiul art. 20 lit. n) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1999, cu modificarile si completarile ulterioare,

ministrul afacerilor interne emite urmatoarea ordonanta militara:

Articolul 1
(1) Se suspenda activitatea de servire si consum al produselor alimentare si bauturilor alcoolice si nealcoolice, organizata de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice, in spatiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locatiei.
(2) Este permisa organizarea, de catre entitatile prevazute la alin. (1), a activitatilor de comercializare a produselor alimentare si bauturilor alcoolice si nealcoolice, care nu presupun ramanerea clientilor in spatiile destinate acestui scop, precum cele de tip „drive-in“, „room-service“ sau livrare la client.

Articolul 2
Se suspenda toate activitatile culturale, stiintifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear si de ingrijire personala, realizate in spatii inchise.

Articolul 3
(1) Se interzice organizarea si desfasurarea oricarui eveniment care presupune participarea a peste 100 de persoane, in spatii deschise.
(2) Organizatorii evenimentelor organizate si desfasurate in spatii deschise, ce presupun participarea a maximum 100 de persoane, sunt obligati sa dispuna masuri care sa asigure distanta de minimum 1 metru intre participanti.

Articolul 4
(1) Conducatorii autovehiculelor de transport marfa cu capacitatea maxima autorizata mai mare de 3,5 t au obligatia ca, in punctul de trecere a frontierei, sa aiba asupra lor si sa poarte mijloace individuale de protectie, precum dezinfectant, manusi, masca pentru fata, precum si sa prezinte documente care atesta traseul de deplasare pana la destinatie.
(2) Conducatorii de autovehicule prevazuti la alin. (1), care sosesc din „zone rosii“ sau „zone galbene“ ori au tranzitat aceste zone, nu se supun masurilor de carantina sau izolare, daca la prezentarea in punctul de trecere a frontierei nu manifesta simptomatologie asociata COVID-19.

Articolul 5
(1) Transportul dispozitivelor medicale si materialelor sanitare care asigura preventia si tratarea afectiunilor asociate COVID-19, precum si al medicamentelor cuprinse in Catalogul national al preturilor medicamentelor autorizate de punere pe piata in Romania (Canamed), in vederea distribuirii in afara teritoriului Romaniei, este interzis.
(2) Transportul ansamblelor si subansamblelor de echipamente medicale, fabricate in Romania pentru beneficiari externi, nu se supune interdictiei prevazute la alin. (1).

Articolul 6
Masurile de prima urgenta, prevazute la art. 1-5, se aplica pe toata durata starii de urgenta, in termen de 24 de ore de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei.

Articolul 7
(1) Se suspenda toate zborurile efectuate de operatori economici aerieni spre Spania si din Spania catre Romania, pentru toate aeroporturile din Romania, pentru o perioada de 14 zile. Masura se aplica incepand cu data de 18 martie 2020, ora 18.00, ora Romaniei.
(2) Se prelungeste masura suspendarii zborurilor efectuate de operatori economici aerieni spre Italia si din Italia catre Romania, pentru o perioada de 14 zile, incepand cu data de 23 martie 2020.
(3) Masurile prevazute la alin. (1) si (2) nu se aplica zborurilor efectuate cu aeronave de stat, zborurilor de transport marfa si corespondenta, umanitare sau care asigura servicii medicale de urgenta, precum si aterizarilor tehnice necomerciale.

Articolul 8
(1) Se interzice persoanelor izolate la domiciliu, carantinate sau internate, ca masura de prevenire a raspandirii COVID-19, sa iasa din locatia in care acestea au fost plasate, fara aprobarea autoritatilor competente.
(2) Masura se aplica pe toata durata starii de urgenta, de la data aplicarii prezentei ordonante militare.

Articolul 9
(1) Sunt abilitate sa asigure aplicarea si respectarea prevederilor prezentei ordonante militare:
a) Politia Romana, Jandarmeria Romana, politia locala, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului si conducatorii autoritatilor administratiei publice locale, pentru masurile prevazute la art. 1-3;
b) Politia de Frontiera Romana si directiile de sanatate publica, pentru masura prevazuta la art. 4;
c) Agentia Nationala de Administrare Fiscala, pentru masura prevazuta la art. 5;
d) Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, pentru masura prevazuta la art. 7;
e) Politia Romana, Jandarmeria Romana, Politia de Frontiera Romana, politia locala, Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si structurile subordonate, directiile de sanatate publica si conducatorii autoritatilor administratiei publice locale, pentru masura prevazuta la art. 8.
(2) Nerespectarea masurilor de prima urgenta prevazute la art. 1-8 atrage raspunderea disciplinara, civila, contraventionala sau penala, in conformitate cu prevederile art. 27 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Personalul institutiilor prevazute la alin. (1) este imputernicit sa constate contraventii si sa aplice sanctiuni, in conformitate cu prevederile art. 29 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1999, cu modificarile si completarile ulterioare.

Articolul 10
(1) Prezenta ordonanta militara se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se aplica de la data de 18 martie 2020.
(2) Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligatia de a informa publicul, prin mesaje difuzate regulat, pentru cel putin doua zile de la data prevazuta la alin. (1), despre continutul prezentei ordonante militare.

Ministrul afacerilor interne,
Marcel Ion Vela

Bucuresti, 17 martie 2020.

Nr. 1.


Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Premiera. Prima Ordonanta militara postdecembrista emisa de un ministru civil":
Rating:

Nota: 4.83 din 5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016