Registrul general de evidenta a salariatilor (REVISAL) va fi
accesibil online pentru salariati/fosti salariati, in privinta datelor care ii privesc, cat de curand. Ministerul Muncii a anuntat ca a publicat, in termenul prevazut de lege,
procedura de acces pe platforma, modalitatea de generare si descarcare a extrasului, precum si conditiile in care prin extras se poate dovedi vechimea in munca si/sau specialitate.
Potrivit proiectului, salariatii/fostii salariati se vor loga in REVISAL in baza unui nume de utilizator si a unei parole, ambele obtinute printr-un drum facut, in functie de situatie:
- la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala angajatorul isi are sediul sau domiciliul;
- la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi desfasoara/si-au desfasurat activitatea salariatii unitatilor fara personalitate juridica care au primit delegare de competenta pentru infiintarea, completarea si transmiterea registrului;
- la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala salariatul/fostul salariat are domiciliul, in cazul in care sediul angajatorului a fost/ se afla in alta localitate decat localitatea de domiciliu a salariatului/ fostului salariat.
Numele de utilizator si parola de acces pot fi obtinute prin e-mail doar de catre acei salariati/fosti salariati care detin semnatura electronica.
Documentele din Revisal obtinute pe cale electronica vor trebui semnate de angajator.
„Avand in vedere faptul ca angajatorul poarta intreaga raspundere pentru valabilitatea si corectitudinea inregistrarilor efectuate in registrul electronic de evidenta a salariatilor, s-a prevazut posibilitatea de a dovedi vechimea in munca sau in specialitate prin utilizarea extrasului din registru, generat online de catre salariat/fost salariat, numai in conditiile in care acesta va fi asumat de catre angajator si certificat prin semnatura pe baza documentelor justificative aflate in dosarul de personal al salariatului, documentelor contabile, documentelor aflate in arhiva societatii etc”, se arata in nota de fundamentare a proiectului de hotarare de guvern.
Procedura de acces online a salariatilor sau fostilor salariati la datele din registrul general de evidenta a salariatilor, modalitatea de generare si descarcare a extrasului, precum si conditiile in care prin extras se poate dovedi vechimea in munca si/sau specialitate.
Art. 1 - Prezenta Procedura reglementeaza punerea in aplicare a prevederilor art. 34 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, astfel cum au fost modificate si completate conform Legii nr. 144/2022 pentru modificarea si completarea art. 34 din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii.
Art. 2 – (1) In vederea
asigurarii accesului online al salariatului sau fostului salariat, la datele din registrul general de evidenta a salariatilor, denumit in continuare registru, referitoare la activitatea desfasurata in baza unui contract individual de munca, salariatul sau fostul salariat se poate prezenta personal la sediul inspectoratului teritorial de munca sau prin imputernicit, in vederea obtinerii numelui de utilizator si a parolei, dupa cum urmeaza:
a) la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala angajatorul isi are sediul sau domiciliul;
b) la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi desfasoara/si-au desfasurat activitatea salariatii unitatilor fara personalitate juridica care au primit delegare de competenta pentru infiintarea, completarea si transmiterea registrului;
c) inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala salariatul/fostul salariat are domiciliul, in cazul in care sediul angajatorului a fost/se afla in alta localitate decat localitatea de domiciliu a salariatului/fostului salariat.
(2) Salariatii/fostii salariati care detin
semnatura electronica, semnatura electronica avansata sau semnatura electronica calificata, in vederea obtinerii numelui de utilizator si a parolei se pot adresa prin email, utilizand aceasta semnatura, inspectoratului teritorial de munca in conditiile prevazute la alin. (1).
Art. 3 – Obtinerea numelui de utilizator si a parolei se face in baza prezentarii urmatoarelor documente:
a) solicitare scrisa pentru eliberarea numelui de utilizator si a parolei, conform modelului din anexa;
b) cartea de identitate, in original sau scanata, pentru situatia prevazuta la art. 2 alin. (2);
c) procura speciala, pentru cererile formulate de persoana imputernicita, in original, sau duplicat de pe actul original.
Art. 4 – Limitele accesului la informatiile din registru se stabilesc cu respectarea prevederilor legale privind protectia datelor cu caracter personal.
Art. 5 – Vechimea in munca sau in specialitate poate fi dovedita cu extrasul generat online din registru asumat de angajator prin semnatura, care atesta activitatea desfasurata, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, conform documentelor detinute de angajator.
Art. 6 - (1) Pana la data achizitionarii noului sistem informatic care va permite salariatilor/fostilor salariati accesul online la datele din registru, inspectoratele teritoriale de munca au obligatia sa elibereze la solicitarea scrisa a acestora, un extras din registru in termen de cel mult 15 zile de la data inregistrarii solicitarii.
(2) Inspectoratele teritoriale de munca vor percepe
tariful reglementat prin Ordinul ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr. 826/2014 privind aprobarea Normativului cu tarifele pentru plata prestarilor de servicii efectuate in domeniile de activitate ale Inspectiei Muncii.
Art. 7 – Prezenta Procedura intra in vigoare odata cu intrarea in exploatare a sistemului informatic aferent Registrului general de evidenta a salariatilor, a carui implementare se deruleaza conform Planului National de Redresare si Rezilienta.