Modificare importanta in Legea pensiilor pentru angajati: din 2021, plata CAS trebuie verificata, intrucat stagiul de cotizare va fi calculat in functie de fiecare leu achitat de angajator. Daca nu s-a platit, atunci se pune cu minus!
In primul rand, nu e niciun motiv de graba. Viitoarea lege a pensiilor intra in vigoare la 1 septembrie 2021. Aveti, asadar, suficient timp la dispozitie pentru a va pregati de verificari, sa aveti eventuale discutii cu cei care va platesc salariul/salariile si sa fiti siguri ca stagiul de cotizare personal nu este afectat de lipsa lunara a platilor.
In al doilea rand, experienta de-a lungul timpului ne-a aratat ca exista numerosi angajati care ne contacteaza si ne spun ca au perioade mari in care firma la care au lucrat (sau institutia) nu a platit taxele complete (fie au datorii prea mari, fie nu au declarat contractul) catre stat, lucru care genereaza o surpriza neplacuta in momentul in care se apropie de pensionare. Daca pana acum acest lucru mai putea fi dres cu Casa de Pensii, din septembrie 2021 incolo responsabilitatea verificarii platii CAS apartine angajatului, in sensul ca trebuie neaparat sa se asigure ca acest lucru se intampla constant si nu exista pauze in plata contributiilor obligatorii catre stat.
Da, angajatul nu este deloc vinovat. Este evident ca lucratorul care are un CIM semnat si in baza caruia isi desfasoara activitatea nu potea fi tras la raspundere ca angajatorul nu si-a achitat obligatiile catre bugetul statului. Parlamentarii care au realizat Legea pensiilor ce se va aplica din septembrie 2021 au vrut, insa, ca angajatii sa fie mai atenti cu ce fac angajatorii lor si sa fie mai "responsabili" cu privire la obligativitatea achitarii contributiilor. E o metoda anevoioasa cu care va trebui, la un moment dat, sa ne confruntam cu totii:
situatia contributiilor la stat va trebui verificata mai des si aceasta actiune va trebui realizata de fiecare dintre noi.
"Constituie stagiu de cotizare perioadele de timp pentru care asiguratii datoreaza si platesc contributii de asigurari sociale in sistemul public de pensii din Romania, precum si in alte tari, in conditiile stabilite prin instrumente juridice internationale la care Romania este parte", se stipuleaza in viitoarea lege a pensiilor.
In prezent, Legea nr. 263/2010 (actuala Lege a pensiilor) stabileste ca stagiu de cotizare "constituie perioadele de timp pentru care asiguratii datoreaza si/sau platesc contributii de asigurari sociale in sistemul public de pensii din Romania". Asadar, un simplu cuvant simplifica toata viata angajatului. Acesta nu depinde la pensionare de responsabilitatea pe care angajatorul ar fi trebuit s-o arate de-a lungul anilor. Din septembrie 2021, insa, acest lucru se schimba!
In al treilea rand, este vital sa retinem ca odata cu intrarea in vigoare a noii Legi a pensiilor, perioadele pentru care nu s-a platit CAS (desi a fost datorat) NU mai constituie stagiu de cotizare. Retineti acest aspect!
Atentie! Va recomandam ca la fiecare schimbare a locului de munca sa solicitati o adeverinta de vechime pe care sa o pastrati in siguranta pana la pensionare. Acest act se elibereaza gratuit si obligatoriu de firma/institutie si atesta vechimea in munca. Pe langa asta, va ofera siguranta unui calcul corect al pensiei, indiferent de schimbarile legislative si avansul tehnologic pe care le vom marturisi.
In al patrulea rand, sunt doua modalitati prin care puteti afla ce face angajatorul cu banii pe care ar trebui sa ii fi dat la stat in numele dumneavoastra.
Cum verificati plata CAS
Prima metoda este una extrem de simpla: mergeti la banca si cereti un credit, apoi ofiterul de acolo va face o interogare la ANAF. Il rugati sa va spuna cum arata situatia financiara si sa va arate ce date financiare sunt incluse in acel raport. Desigur, nu va va oferi o privire de ansamblu, dar veti primi o confirmare (sau o infirmare) a platii contributiilor luna de luna.
A doua metoda este cea prin care va deplasati periodic la Casa de Pensii si solicitati o adeverinta prin care se atesta stagiul de cotizare. Pur si simplu, completati o cerere cu datele personale. In scurt timp, CNPP va va certifica stagiul de cotizare. In functie de rezultatul primit, stiti ce aveti de facut.
A treia este una care necesita cativa pasi de parcurs, dar va ramane o unealta de care va puteti folosi mult mai des: contul online deschis la Casa Nationala de Pensii Publice (CNPP). Este, credem noi, cea mai buna varianta, chiar daca sistemul informatic al statului roman in relatia cu cetateanul nu este cel mai avansat.
Solicitarea de obtinere a unui cont online la CNPP poate fi accesata
AICI.
Atentie, insa! Procedura nu este complet electronica. Va trebui sa imprimati cateva acte si sa le duceti personal la Casa de Pensii de care apartineti. Ulterior, veti primi acces in baza unei cereri care trebuie aprobata.
Iata ce ne transmite CNPP cu privire la obtinerea contului online.
"Pentru crearea unui cont online vizitatorii trebuie s citeasc descrierea fluxului de creare utilizator i s îi exprime acordul pentru condiiile de utilizare a portalului CNPP. Acordul este considerat a fi asumat prin introducerea datelor specifice cererii de creare cont.
Pentru identificarea unic a utilizatorului este necesar completarea formularului de creare cont. Toate campurile marcate cu * sunt obligatorii i salvarea cererii nu este posibil daca acestea nu sunt completate. Datele introduse trebuie s fie conforme cu realitatea.
Structura formularului este urmatoarea:
- Date de identificare:
- Numele ai prenumele
- CNP
- Adresa de e-mail
- Act de identitate
- Adresa de domiciliu.
Se apasa butonul de finalizare formular.
Dupa finalizarea completarii formularului se apasa butonul Print pentru a putea fi semnat olograf in original, pe hartie.
Pentru obtinerea datelor de acces, dupa ce s-a tiparit cererea trebuie parcurse urmatoarele etape:
- Se semneaza cererea;
- Solicitantul se va prezenta personal cu cererea semnata la oricare casa teritoriala de pensii, impreuna cu actul de identitate in original si copie sau, dupa caz, cu documentele justificative in original si copie pentru fiecare persoana terta careia ii va administra contul;
- Cererea va fi procesata si aprobata la nivelul casei teritoriale de pensii. Dupa aprobare vor fi transmise datele de acces (nume utilizator si parola) solicitantului, pe e-mailul specificat de acesta in cerere".
CNPP spune ca acesti pasi sunt necesari pentru "mentinerea integritatii datelor personale proprii. Acordul utilizarii datelor personale este dat prin introducerea datelor personale si semnarea olografa a acestei cereri".
Finalmente, indiferent de
metoda prin alegeti sa verificati plata CAS, nu uitati ca acest lucru
va determina modul in care veti parasi activitatea si ce bani veti avea la batranete. Este, mai mult ca niciodata, important sa fiti atent/a la ce face angajatorul cu contributiile pe care trebuie sa le achite in numele dumneavoastra.
In situatia in care aveti nelamuriri si doriti sa aflati informatii suplimentare despre cum sa va aparati interesele, nu uitati ca
puteti folosi gratuit PortalCodulMuncii. Fie ca sunteti angajat sau angajator,
veti beneficia de informatiile si consultanta personalizata oferita de specialisti cu vechime in domeniu.
In plus, un
abonament va aduce
10 avantaje care merita considerate:
- O baza de date numarand peste 37.000 de intrebari si raspunsuri furnizate de cei 25 de experti profesionisti, din toate domeniile relatiilor de munca:
- legislatia muncii,
- REVISAL,
- resurse umane,
- concedii,
- somaj,
- pensii,
- salarizare,
- contributii, vezi AICI<<<
- contracte de munca,
- fise de post / evaluare pentru intelegerea modului corect de aplicare a legislatiei specifice in vigoare!
- Consultanta personalizata in scris, pentru 30 de probleme cu care va confruntati pe parcursul celor 12 luni de abonament. Raspuns garantat in maximum 48 de ore;
- Consultanta telefonica in fiecare marti, in intervalul orar 15:00 - 17:00;
- Peste 1.000 fise de post si de evaluare gata redactate, conform legislatiei in vigoare; vezi AICI<<<
- Informatii legislative privind Salarizarea si Contributiile, in conformitate cu Codul Fiscal;
- O serie de instrumente practice care va usureaza munca, va economisesc timpul si energia:
- formulare si modele de documente editabile/ printabile;
- informatii utile privind termenele de declarare si plata a contributiilor.
- Acces permanent la informatia portalului si la consultanta oferita de specialistii acestuia; vezi AICI<<<
- Racordare permanenta la noutatile domeniulului prin newsletterul electronic, saptamanal;
- Siguranta si legalitatea solutiilor adoptate;
- Beneficiati GRATUIT de participarea la 4 seminarii online (in cazul abonamentului pentru 12 luni) unde puteti adresa intrebari si primiti raspunsul de la cel mai bun specialist in domeniu. Profitati inca o data de consultanta pe legislaltia muncii, salarizare si HR! vezi AICI<<<
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.