Regulamentul intern trebuie sa cuprinda dispozitii referitoare la procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor, potrivit Codului muncii.
In acest articol va prezentam ce trebuie sa cuprinda Procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca.
Avand in vedere dispozitiile prevazute in Codul muncii vizavi de Regulamentul intern, procedura de solutionare pe cale amiabila a conflictelor individuale de munca, poate face parte din acelasi capitol (ca subcapitol distinct) care se refera si la solutionarea cererilor sau reclamatiilor individuale ale salariatilor. Dar poate fi prevazuta si intr-un capitol separat in Regulamentul intern.
In sine,
procedura este descrisa la art. 231^1 din Codul muncii, iar pentru in Regulamentul intern, apreciem ca trebuie sa preluati prevederile din Codul muncii, la care sa adaugati anumite aspecte specifice unitatii dumneavoastra (legate de partea practica a derularii concilierii, circuitul documentelor).
Astfel Regulamentul intern ar trebui sa includa prevederi referitoare la:
- faptul ca in cazul aparitiei unui conflict individual de munca, partile (angajator si angajat) pot stabili, de comun acord aplicarea solutionarii pe cale amiabila a conflictului de munca declansat; este important sa existe acordul celor doua parti cu privire la initierea unei asemenea proceduri, avand in vedere ca aceasta implica costuri pentru ambele parti, deoarece acestia trebuie sa agreeze modul in care vor acoperi onorariul consultantului extern care realizeaza concilierea;
- modul cum se face aceasta comunicare intre angajat si angajator, pana la agreerea (sau neagreerea) aplicarii procedurii de solutionare amiabila a conflictului individual de munca;
- de asemenea, trebuie prevazuta posibilitatea ca in contractul individual de munca sa fie introdusa o clauza referitoare la utilizarea concilierii in solutionarea amiabila a conflicelor individuale de munca. Aceasta clauza poate fi negociata/introdusa fie de la inceputul relatiei de munca fie pe parcursul executarii contractului individual de munca.
- avand in vedere ca procedura de conciliere, in fapt, va fi realizata de un consultant extern specializat in legislatia muncii (avocat, mediator, expert ) ar fi necesare cateva precizari asupra modului in care se selecteaza respectiva persoana;
- precizarea ca oricare dintre parti se poate adresa consultantului extern in vederea deschiderii procedurii de conciliere a conflictului individual de munca;
- cateva prevederi referitoare la modul de organizare a concilierii si modul in care sunt duse la indeplinire cele agreeate la finalizarea concilierii (spre ex. necesitatea emiterii unei decizii de catre angajator cu privir el amodul de rezolvare a conflictului).
Din prevederile art. 231^1 din Codul muncii intelegem ca in fapt, procesul de conciliere propriu-zis este derulat de catre consultantul extern specializat in legislatia muncii care are un rol activ si asigura conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate a intregului demers.
Astfel acesta practic trebuie sa aiba o procedura de lucru care sa asigure neutralitatea, impartialitatea si confidentialitatea concilierii si care sa contina si documentele pe care consultantul le utilizeaza pentru realizarea concilierii (invitatia scrisa, model de acord care sa contina intelegerea partilor si modalitatea de stingere a conflictului, model de proces verbal).
Aceasta, spre exemplu, alaturi de specializarea in dreptul muncii si eventual de experienta in acest domeniu, pot constitui criterii obiective de selectionare a consultantului extern.
Explicatii oferite in luna ianuarie 2024 de catre specialistii site-ului
PortalCodulMuncii.ro. Dati
click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Muncii + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.