Raportul de fundamentare a procesului de trecere la euro a fost realizat sub coordonarea doamnei Prim-Ministru Vasilica-Viorica Dancila, conform OUG nr.24/2018.
Va reamintim ca Executivul Romaniei a fixat anul 2024 pentru trecerea la euro, insa asta nu inseamna ca acest lucru se va si intampla.
Comisia Nationala de adoptare a monedei euro este formata din:
Procesul de integrare monetara este unul complex, care presupune intelegerea lectiilor ce se desprind din criza zonei euro. Intre acestea sunt de amintit: adancirea unor discrepante economice, ce i-au marit eterogenitatea; apartenenta la ZE nu asigura automat reducerea decalajelor economice; exista hibe de functionare, intre care inexistenta instrumentelor de amortizare a socurilor asimetrice, ceea ce reclama reforme ale mecanismelor sale de functionare.
Raportul subliniaza nevoia ca economia romaneasca sa detina pozitii avantajoase in „lanturi de productie” (supply chains) europene, de care depinde reducerea decalajelor economice; simpla prezenta in ZE nu este suficienta fiind nevoie de politici care sa stimuleze crearea de avantaje competitive.Raportul se incheie cu unele concluzii si recomandari pentru un Plan de Actiune.
ZE (zona euro) are o problema de eterogenitate si diferente mari de performanta economica intre tari, care au dus la deficite de plati externe tot mai mari –fie acestea acoperite in aceeasi moneda in interiorul ZE. Asa se explica cum dezechilibre externe majore au condus la crize de datorie suverana dupa ce guverne au preluat datorii private la datoria publica. Adesea, dezechilibrele externe sunt rezultatul unor atitudini nonsalante fata de competitivitate; unde se tolereaza asemenea atitudiniapar deficite externe majore, ce nu maipot fi corectate prin deprecierea monedei nationale. In ZE, asa cum functioneaza acum, gama de alegeri pentru administrarea dezechilibrelor inseamna controlul deficitelor bugetare si cvasi-fiscale (acolo unde sunt) in domeniul public, controlul veniturilor/salariilor (asa numita „devalorizare interna”) si utilizarea instrumentelor macroprudentiale. Nu este inclusain aceasta gama restructurarea de datorii, care este un proces extrem de complicat (iertarea de datorii sau bail-out-ul este interzis in principiu in functionarea ZE).
Inainte de aderarea la ZE, Romania trebuie sa intre in MCS II prin stabilirea unui nivel de paritate al leului cu moneda unica. MCSII este ante-camera a ZE si reclama o perioada obligatorie de minim doi ani de functionare in acest regim. Romania trebuie sa demonstreze ca poate sa ramana stabila fara sa utilizeze cursul de schimb leu/euro ca instrument major de corectie.
Raportul face distinctie intre economiile mici si care au avut regim de consiliu monetar si tarile cu economii mai mari (Cehia, Polonia, Romania, Ungaria) care practica regim de „tintire a inflatiei’ si regimuri de curs flotante. Pentru acestea din urma, intrarea in MCSII si apoi aderarea la ZE este un proces mai complex. MCSII este o perioada de testare ex-ante a economiei romanesti inainte de a face pasul final, o perioada in care fluctuatia leului in raport cu euro va fi limitata. Concret, in MCSII trebuie sa reusesti sa mentii criteriile nominale indeplinite (ceea ce presupune ca acestea sa fi fost atinse in mod sustenabil), sa cresti in acelasi timp convergenta reala, fara insa sa te folosesti de cursul de schimb, pe care va trebui sa-l mentii in marja la care te-ai angajat, ceea ce nu e putin lucru daca economia nu este performanta).
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul primar - INVATATORI 2 culegeri
Evaluarea Nationala - Teste rezolvate de matematica pentru clasa a VIII-a
Fise distractive pentru gradinita
Momentul intrarii in MCS II si nivelul de paritate al leului fata de euro trebuie alese cu maxima atentie, deoarece Romania odata intrata in aceasta etapa premergatoare cunoaste termenul minim de „testare” (doi ani), nu si termenul maxim, care poate fi prelungit!
Intrarea in MCS II ar fi un test de „maturitate” pentru economia noastra si de aceea este nevoie un grad adecvat de robustete pentru aceasta tinta. Raportul subliniaza ca avem nevoie de reforme structurale profunde, de o crestere economica bazata pe castiguri de productivitate –ceea ce inseamna mai multe investitii publice si private, inovatie tehnologica. Sunt necesare bunuri publice esentiale (infrastructura de baza, educatie, sanatate) finantate cu un nivel adecvat de venituri fiscale.
Este nevoie de realizarea unui model de crestere care sa valorifice mai bine resursele interne!
Raportul de fundamentare a Planului national de adoptare a monedei euro poate fi descarcat in format .PDF dand click AICI!
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri