Datele privind amprentele digitale ale romanilor vor putea fi accesate de statele membre UE, potrivit unui proiect de lege aflat in transparenta decizionala pe
site-ul Ministerului Afacerilor Interne. Proiectul isi propune modificarea unor acte normative referitoare la cautarea automatizata in sistemul automatizat pentru identificarea datelor dactiloscopice.
Mai exact, proiectul de lege va reglementa realizarea unui
schimb de date dactiloscopice intre Romania si alte state membre ale Uniunii Europene.
"Romania are obligatia de a pune datele dactiloscopice la dispozitia celorlalte state partenere, pentru a fi interogate, beneficiul fiind acela ca Romania poate interoga in prezent datele dactiloscopice ale statelor cu care se afla in relatie de schimb automat, insa principiul disponibilitatii si reciprocitatii nu este in acest sens respectat de catre Romania in totalitate. In acest context, este de precizat faptul ca statele operationale pun la dispozitie datele dactiloscopice ale persoanelor suspecte", se arata in expunerea de motive.
Initiatorii proiectului de lege mai subliniaza ca, la nivelul Uniunii Europene, disponibilitatea tuturor categoriilor de date biometrice pentru schimbul automatizat reprezinta o obligatie a fiecarui stat membru.
In ceea ce priveste situatia Romaniei, datele dactiloscopice obtinute de la persoanele fizice suspecte de savarsirea unor infractiuni, nu fac obiectul schimbului automatizat de date biometrice, potrivit legislatiei nationale incidente. Motivul pentru care datele dactiloscopice obtinute de la persoanele fizice suspecte de savarsirea unor infractiuni nu sunt incluse in cadrul schimbului automatizat a fost determinat de lipsa legislatiei in ceea ce priveste reglementarea procesarii acestora.
Textul proiectului de lege referitor la amprentele romanilor
Lege pentru modificarea unor acte normative referitoare la cautarea automatizata in sistemul automatizat pentru identificarea datelor dactiloscopice
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege:
Art. I – La articolul 2 din Ordonanta Guvernului nr. 10/2012 pentru crearea cadrului legal necesar cautarii automatizate a datelor de referinta in relatia cu statele membre ale Uniunii Europene si asigurarii recunoasterii activitatilor de laborator referitoare la datele dactiloscopice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 536 din 1 august 2012, aprobata prin Legea nr. 22/2013, litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) fluxul de lucru Prüm al sistemului AFIS national - componenta a sistemului AFIS national, care permite punctelor nationale de contact ale statelor membre cautarea automatizata si compararea datelor de referinta in legatura cu urmatoarele categorii de date: date dactiloscopice obtinute de la persoanele fizice inregistrate dactiloscopic potrivit Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, date dactiloscopice obtinute de la persoanele fizice pentru care s-a dispus luarea amprentelor potrivit art. 196 alin.(1) si (3) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare, date dactiloscopice apartinand persoanelor fizice disparute si date dactiloscopice neidentificate;”
Art. II – La articolul 2 alineatul (2) din Legea nr. 158/2019 pentru stabilirea unor masuri de punere in aplicare a Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Statelor Unite ale Americii privind intensificarea cooperarii in prevenirea si combaterea infractiunilor grave, semnat la 5 octombrie 2015 la Washington D.C., publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 636 din 30 iulie 2019, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„a) interogarea automatizata a datelor de referinta din sistemul AFIS national - flux de lucru care permite punctului/punctelor national/nationale de contact desemnat/ desemnate de partea americana cautarea automatizata si compararea datelor de referinta in legatura cu urmatoarele categorii de date: date dactiloscopice obtinute de la persoanele fizice inregistrate dactiloscopic potrivit Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, date dactiloscopice obtinute de la persoanele fizice pentru care s-a dispus luarea amprentelor potrivit art. 196 alin. (1) si (3) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare, date dactiloscopice apartinand persoanelor fizice disparute si date dactiloscopice neidentificate;”.
Cu o experienta de aproape 12 ani in presa scrisa, Ana Maria Ghiarasim aduce in fata cititorilor E-juridic cele mai importante noutati legate de legislatia in domeniu, explicate si comentate in detaliu. Stiri, legi si informatii la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Care este procedura legala ca un angajator sa recupereze banii din fondul FNUASS? cererile au fost depuse la Casa de Sanatate in anul 2022...In cat timp, se stinge/prescrie obligatia celor de la Casa de Sanatate de a a restutui banii catre angajator? Este vorba despre concedii medicale cu cod indemnizatie 08.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am avut o Intreprindere Individuala intre perioada 01.08.2023 si 30.08.2024. Pentru anul 2023 am realizat venituri impozabile in valoare de 28.000, iar pentru anul 2024 37.000. Pentru anul 2023 am platit numai impozit si sanatate, si pentru 2024 tot impozit si sanatate. CAS-ul ar fi trebuit platit in situatia de fata, tinund cont, ca nici un an nu a fost intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<