Un birou notarial a achizitionat in 2010 un teren. Cheltuiala este deductibila? In anul 2011 a fost reevaluat cu o valoare mai mica. Ce implica acest lucru? In anul 2012 a fost vandut. Cum se impoziteaza vanzarea?
Raspuns:
In baza informatiilor furnizate intelegem ca biroul notarial aplica sistemul de impozit pe venit prevazut la art. 48 din Codul fiscal .
Conform prevederilor art. 48 alin. (7) lit. i) din Codul fiscal achizitiile de mijloace fixe si imobile nu reprezinta cheltuieli deductibile la calculul venitului impozabil. Valoarea acestora se va deduce la calculul venitului impozabil prin intermediul amortizarii.
Conform art. 24 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal terenurile nu reprezinta active amortizabile si in acest sens nu puteti calcula si deduce cheltuieli cu amortizarea.
In concluzie achizitia terenului se va putea deduce din venitul impozabil doar la momentul instrainarii acestuia, scazand astfel valoarea de achizitie din pretul de vanzare (pct. 38 din normele de aplicare a art. 48). De mentionat este faptul ca in normele de aplicare se precizeaza ca valoarea deductibila la momentul instrainarii este limitata la pretul de vanzare, ceea ce inseamna ca in masura in care se vinde sub cost terenul, diferenta de cost va reprezenta cheltuiala nedeductibila.
Reevaluarea terenului nu reprezinta o cheltuiala pentru biroul notarial intrucat nu implica o iesire de numerar si reprezinta o pierdere nerealizata. Aceasta se va reflecta in pretul terenului cel mai probabil la momentul vanzarii.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Sub sanctiunea nulitatii absolute, nicio masura, cu exceptia celei prevazute la art. 248 alin. 1 lit. a, respectiv avertismentul scris, nu poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetari disciplinare prealabile. Se sanctoneaza un salariat cu avertisment scris. Precizati daca este suficienta comunicarea deciziei de sanctionare, cu avertisment in acest caz, pe e-mail-ul de serviciu al salariatului. Mentionez ca e-mail-ul de serviciu este utilizat oficial pentru comunicari importante,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul pensiei la limita de varsta in cei 40 de ani cu reducere de 5 ani, sunt inclusi anii pentru concediu crestere copii? Daca salariata are 40 de ani de munca 36 de ani munca 4 ani crestere copil = total 40 ani, poate iesi la pensie cu 5 ani mai devreme, 63-5 = 58 ani?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<