Modul in care prestarea activitatii unui salariat se face in regim de telemunca este prevazut in Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca.
Articolul 3 al legii mentionate arata ca "activitatea de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor si se prevede in mod expres in contractul individual de munca odata cu incheierea acestuia pentru personalul nou-angajat sau prin act aditional la contractul individual de munca existent".
Prin urmare, pentru prestarea activitatii in regim de telemunca, trebuie incheiat un act aditional la contractul individual de munca al salariatului, prin care se stabilesc conditiile in care se desfasoara activitatea in regim de telemunca.
Ce prevederi trebuie sa contina actul aditional pentru telemunca
- precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
- perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
- programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
- modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
- responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8 din Legea nr. 81/2018;
- obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
- obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
- masurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
- conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.
- la obligatiile specifice ale angajatorului privind securitatea si sanatatea in munca a telesalariatului (art. 7 din Legea nr. 81/2018, mentionat mai sus) se precizeaza ca angajatorul trebuie:
- sa asigure mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, partile putand conveni printr-un acord scris inclusiv sa fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare;
- sa instaleze, sa verifice si sa intretina echipamentul de munca necesar, cu exceptia cazului in care partile convin altfel;
- sa asigure conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru.
La obligatiile telesalariatului (art. 8 din Legea nr. 81/2018, mentionat mai sus) se precizeaza ca acesta trebuie:
- sa isi desfasoare activitatea, in conformitate cu pregatirea si instruirea sa, precum si cu instructiunile primite din partea angajatorului, astfel incat sa nu expuna la pericol de accidentare sau imbolnavire profesionala nici propria persoana, nici alte persoane care pot fi afectate de actiunile sau omisiunile sale in timpul procesului de munca.
- sa informeze angajatorul cu privire la echipamentele de munca utilizate si la conditiile existente la locurile desfasurarii activitatii de telemunca si sa ii permita acestuia accesul, in masura in care este posibil, in vederea stabilirii si realizarii masurilor de securitate si sanatate in munca, necesare conform clauzelor din contractul individual de munca, ori in vederea cercetarii evenimentelor;
- sa nu schimbe conditiile de securitate si sanatate in munca de la locurile in care desfasoara activitatea de telemunca;
- sa utilizeze numai echipamente de munca care nu prezinta pericol pentru securitatea si sanatatea sa;
- sa isi desfasoare activitatea cu respectarea dispozitiilor privind obligatiile lucratorilor, asa cum sunt ele prevazute in Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile ulterioare, precum si in conformitate cu clauzele contractului individual de munca;
- sa respecte regulile specifice si restrictiile stabilite de catre angajator cu privire la retele de internet folosite sau cu privire la folosirea echipamentului pus la dispozitie;
- sa respecte si sa asigure confidentialitatea informatiilor si documentelor utilizate in timpul desfasurarii activitatii de telemunca.
Asadar, acestea sunt elementele care trebuie sa se regasesca in actul aditional de modificare a contractului individual de munca al salariatului care isi desfasoara activitatea in regim de telemunca.
Doar daca prin realizarea acestor modificari ale contractului individual de munca identificati si necesitatea modificarii punctuale ale unor prevederi ale
fisei postului atunci, prin acelasi act aditional, se modifica si respectivele aspecte.
Explicatii oferite de catre specialistii site-ului PortalCodulMuncii.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Muncii + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Avem un angajat care ar dori sa isi desfasoare activitatea din telemunca, si anume din SUA. Noi suntem de acord cu acest aspect, insa vrem sa fie totul 100% corect si legal. Ce actiuni trebuie sa inteprindem, ce documente trebuie sa semnam? Este ceva specific pentru tara non UE?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cadrul societatii, o salariata are activitate ce se desfasoara numai in regim de telemunca. Dupa efectuarea concediului medical de sarcina si lauzie aceasta doreste sa isi reia activitatea cu reducerea programului de lucru pentru alaptare. Avand in vedere ca activitatea se desfasoara numai in regim de telemunca si nu implica "timpul necesar deplasarii dus-intors de la locul in care se gaseste copilul -asa cum este in Ordonanta de urgenta nr. 96/2003 privind protectia maternitatii la...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem doua fabrici la 10 km distanta, in localitati diferite, o fabrica e la sediul societatii si o fabrica e la punctul de lucru. Compania are cateva departamente comune pentru ambele fabrici, cu angajati care au un birou fix dar se deplaseaza uneori chiar si zilnic la ambele fabrici. Este obligatoriu ca acesti angajati sa aiba clauza de mobilitate in CIM? Daca au clauza de mobilitate atunci e obligatoriu sa acordam indemnizatie de mobilitate si daca da, cum se calculeaza?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<