Asociatiile de Proprietari care au instalate sisteme de supraveghere video in bloc se pot lovi de numeroase solicitari de stergere a datelor cu caracter personal.
Dreptul la stergerea datelor (sau dreptul persoanei fizice de "a fi uitat") este reglementat prin art. 17 din Regulamentul (UE) 2016/679.
Conform GDPR, Asociatia de proprietari este obligata prin lege sa raspunda solicitarilor privind prelucrarea datelor personale fara intarzieri nejustificate si, in orice caz,
in cel mult o luna de la primirea cererii.
Fii mereu pregatit cu Ghidul GDPR pentru asociatiile de proprietari!
Lista cu tot ce trebuie sa stie un presedinte de asociatie...click pentru detalii si comenzi<<
Aceasta perioada poate fi prelungita cu doua luni atunci cand este necesar, tinandu-se seama de complexitatea si numarul cererilor. Asociatia informeaza persoana vizata cu privire la orice astfel de prelungire, in termen de o luna de la primirea cererii, prezentand si motivele intarzierii.
Daca nu ia masuri cu privire la cererea persoanei vizate, asociatia de proprietari informeaza persoana in cauza, fara intarziere si in termen de cel mult o luna de la primirea cererii, cu privire la motivele pentru care nu ia masuri si la posibilitatea persoanei vizate de a depune o plangere la Autoritatea de Supraveghere, precum si la posibilitatea de a se adresa instantei de judecata.
Situatiile in care se POATE obtine stergerea datelor cu caracter personal din partea asociatiei de proprietari („dreptul de a fi uitat”)
Persoana vizata are dreptul de a obtine din partea operatorului stergerea datelor cu caracter personal care o privesc, fara intarzieri nejustificate, in urmatoarele situatii:
■ datele cu caracter personal nu mai sunt necesare pentru indeplinirea scopurilor pentru care au fost colectate sau prelucrate;
■ persoana vizata isi retrage consimtamantul pe baza caruia are loc prelucrarea si nu exista niciun alt temei juridic pentru prelucrare;
■ persoana vizata se opune prelucrarii potrivit conditiilor exercitarii dreptului la opozitie;
■ datele cu caracter personal au fost prelucrate ilegal;
■ datele cu caracter personal trebuie sterse pentru respectarea unei obligatii legale care revine operatorului;
■ datele cu caracter personal au fost colectate in legatura cu oferirea de servicii ale societatii informationale unui copil.
Daca operatorul a facut publice datele si este obligat sa le stearga, trebuie sa ia masuri rezonabile (inclusiv tehnice), tinand seama de tehnologia disponibila si de costul implementarii, pentru a informa ceilalti operatori ca persoana vizata a solicitat stergerea de catre acesti operatori a oricaror linkuri catre datele respective sau a oricaror copii sau reproduceri ale datelor in cauza.
Situatiile in care NU se poate obtine stergerea datelor cu caracter personal din partea asociatiei de proprietari
Persoana vizata nu poate obtine stergerea datelor cu caracter personal in masura in care prelucrarea este necesara:
- pentru exercitarea dreptului la libera exprimare si la informare;
- pentru respectarea unei obligatii legale;
- din motive de interes public in domeniul sanatatii publice;
- in scopuri de arhivare in interes public, in scopuri de cercetare stiintifica sau istorica ori in scopuri statistice (dreptul se poate exercita daca stergerea nu face imposibila sau nu afecteaza in mod grav realizarea obiectivelor prelucrarii respective);
- pentru constatarea, exercitarea sau apararea unui drept in instanta.
Asociatia de proprietari are obligatia sa raspunda in termenul legal la cererea primita, aratand motivul de a nu da curs stergerii, dupa caz.
Fii mereu pregatit cu Ghidul GDPR pentru asociatiile de proprietari!
Lista cu tot ce trebuie sa stie un presedinte de asociatie...click pentru detalii si comenzi<<
Dreptul de "a fi uitat": ce spune Articolul 17 din Regulamentul (UE) 2016/679
(1) Persoana vizata are dreptul de a obtine din partea operatorului stergerea datelor cu caracter personal care o privesc, fara intarzieri nejustificate, iar operatorul are obligatia de a sterge datele cu caracter personal fara intarzieri nejustificate in cazul in care se aplica unul dintre urmatoarele motive:
(a) datele cu caracter personal nu mai sunt necesare pentru indeplinirea scopurilor pentru care au fost colectate sau prelucrate;
(b) persoana vizata isi retrage consimtamantul pe baza caruia are loc prelucrarea, in conformitate cu articolul 6 alineatul (1) litera (a) sau cu articolul 9 alineatul (2) litera (a), si nu exista niciun alt temei juridic pentru prelucrarea;
(c) persoana vizata se opune prelucrarii in temeiul articolului 21 alineatul (1) si nu exista motive legitime care sa prevaleze in ceea ce priveste prelucrarea sau persoana vizata se opune prelucrarii in temeiul articolului 21 alineatul (2);
(d) datele cu caracter personal au fost prelucrate ilegal;
(e) datele cu caracter personal trebuie sterse pentru respectarea unei obligatii legale care revine operatorului in temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern sub incidenta caruia se afla operatorul;
(f) datele cu caracter personal au fost colectate in legatura cu oferirea de servicii ale societatii informationale mentionate la articolul 8 alineatul (1).
(2) In cazul in care operatorul a facut publice datele cu caracter personal si este obligat, in temeiul alineatului (1), sa le stearga, operatorul, tinand seama de tehnologia disponibila si de costul implementarii, ia masuri rezonabile, inclusiv masuri tehnice, pentru a informa operatorii care prelucreaza datele cu caracter personal ca persoana vizata a solicitat stergerea de catre acesti operatori a oricaror linkuri catre datele respective sau a oricaror copii sau reproduceri ale acestor date cu caracter personal.
(3) Alineatele (1) si (2) nu se aplica in masura in care prelucrarea este necesara:
(a) pentru exercitarea dreptului la libera exprimare si la informare;
(b) pentru respectarea unei obligatii legale care prevede prelucrarea in temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern care se aplica operatorului sau pentru indeplinirea unei sarcini executate in interes public sau in cadrul exercitarii unei autoritati oficiale cu care este investit operatorul;
(c) din motive de interes public in domeniul sanatatii publice, in conformitate cu articolul 9 alineatul (2) literele (h) si (i) si cu articolul 9 alineatul (3);
(d) in scopuri de arhivare in interes public, in scopuri de cercetare stiintifica sau istorica ori in scopuri statistice, in conformitate cu articolul 89 alineatul (1), in masura in care dreptul mentionat la alineatul (1) este susceptibil sa faca imposibila sau sa afecteze in mod grav realizarea obiectivelor prelucrarii respective; sau
(e) pentru constatarea, exercitarea sau apararea unui drept in instanta.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Angajatii minori pot presta munca in week-end? bineinteles cu respectarea repausului de 2 zile consecutive si spor de week-end acordat exista vreo restrictie?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Salariat la Asociatia de proprietari cu contract individual de munca part time de 4 ore/zi, cu suma bruta 2100 lei si are alt contract de mandat la alta asociatie de proprietari cu suma bruta de 2000 lei. Pentru calcularea contributiilor se poate cumula sumele de la cele 2 contracte sau este obligatoriu doar la cele CIM fara sa fie luat in calcul cel de mandat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul in care angajatii nu-si efectueaza toate zilele de concediu de odihna alocate intr-un an, programarea concediilor pentru anul urmator trebuie sa contina doar zilele de concediu de odihna aferente anului urmator, sau si zilele neefectuate si reportate la final de an?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<