Curtea Constitutionala a Romaniei arata ca interdictia organizarii altor tipuri de alegeri odata cu cele pentru Parlamentul European este constitutionala. Decizia CCR vine in urma unei sesizari transmisa de Klaus Iohannis privind Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative in materie electorala, formulata de presedintele Klaus Iohannis.
"In ceea ce priveste interdictia organizarii concomitente a alegerilor pentru Parlamentul European cu alte tipuri de alegeri, Curtea constata ca este justificata, data organizarii acestora nefiind influentata de evenimente exterioare, asa cum (...) se intampla, din perspectiva parcursului procedural, in cazul referendumurilor pentru demiterea presedintelui si a celui pentru revizuirea Constitutiei", se arata in motivarea publicata pe site-ul CCR.
Curtea Constitutionala reaminteste ca, printr-o decizie din anul 2012, a constatat neconstitutionalitatea unei legi care prevedea organizarea alegerilor parlamentare si locale la aceeasi data.
"Argumentele care au condus la aceasta concluzie au vizat faptul ca (...) se creeaza o confuzie in randul electoratului, care este pus in situatia de a vota cu un numar ridicat de buletine de vot. De asemenea, Curtea a retinut ca organizarea la aceeasi data a celor doua categorii de alegeri determina incalcarea dreptului de a fi ales (...), intrucat exista situatii in care un candidat care nu a castigat un mandat de ales local sa isi exprime dorinta de a participa la alegerile nationale pentru un mandat de parlamentar (deputat sau senator), lucru perfect posibil, dar numai in cazul unor alegeri care se desfasoara la date diferite. Acest ultim argument dezvoltat de instanta constitutionala prezinta relevanta si in cauza de fata, necesitatea asigurarii plenare a exercitiului de a fi ales justificand interdictia principiala a organizarii simultane a mai multor tipuri de alegeri", se precizeaza in motivare.
In schimb, CCR considera ca interzicerea organizarii unor referendumuri consultative in ziua alegerilor pentru Parlamentul European incalca prevederile Constitutiei, reamintind ca s-a mai pronuntat, in anul 2007, cu privire la o solutie legislativa similara.
"Pentru a decide astfel, luand in discutie problematica referendumului consultativ declansat la initiativa presedintelui Romaniei si a celui organizat (...) in vederea demiterii presedintelui Romaniei, Curtea a retinut ca, din analiza celor doua texte constitutionale mai sus citate, rezulta ca referendumul se poate desfasura oricand in cursul anului, daca Parlamentul a fost consultat sau, dupa caz, a aprobat propunerea de suspendare din functie a presedintelui Romaniei. Asadar, potrivit Constitutiei, nu exista nicio alta conditie care sa interzica organizarea si desfasurarea referendumului simultan cu alegerile prezidentiale, parlamentare, locale sau alegerile pentru Parlamentul European ori intr-un anumit interval de timp anterior sau posterior alegerilor mentionate. Ca atare, acolo unde legea nu distinge, nici interpretul nu poate sa o faca", precizeaza Curtea Constitutionala.
In opinia judecatorilor, argumentele din decizia anterioara "isi mentin pe deplin valabilitatea si in cauza de fata, textul de lege examinat cuprinzand aceeasi solutie legislativa a carei neconstitutionalitate a fost deja constatata".
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Teste rezolvate de matematica pentru clasele V-VIII
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele IX-XII
Pe 13 martie, CCR a admis partial obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea si completarea unor acte normative in materie electorala, formulata de presedintele Klaus Iohannis.
"In urma deliberarilor, Curtea Constitutionala, cu unanimitate de voturi, a decis: a admis obiectia de neconstitutionalitate si a constatat ca prevederile art. I pct. 45 (...) si art. I pct. 50 (...), precum si art. II pct. 4 (...) si art. II pct. 50 (...) din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative in materie electorala sunt neconstitutionale; a respins, ca neintemeiata, obiectia de neconstitutionalitate si a constatat ca prevederile art. I pct. 11 (...) si art. I pct. 12 (...), precum si art. II pct. 21 (...) si art. II pct. 22 (...) din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative in materie electorala sunt constitutionale, in raport cu criticile formulate", preciza CCR.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE