Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Guvernul Dancila a adoptat doua OUG in justitie

Guvernul Dancila, prin ministrul Tudorel Toader, a anuntat ca a adoptat doua OUG in justitie care vor schimba cateva lucruri esentiale. Ordonantele vin la scurt timp dupa ce fosta sefa a DNA, L. C. Kovesi, a intrat in linie dreapta pentru a ocupa functia de procuror-sef al Parchetului European.

Conform anuntului facut de Tudorel Toader cele doua Ordonante stabilesc procedura de desemnare a candidatilor Romaniei pentru Parchetul European si se modifica toate cele trei legi al justitiei care, va reamintim, au fost schimbate cu multa incertitudine de alianta PSD-ALDE. In tot acest timp in care Tudorel Toader a prezentat modificarile pe care Executivul Dancila le-a aprobat prin cele doua OUG, nu a mentionat nicio clipa Sectia pentru anchetarea magistratilor, desi, culmea, aceasta va iesi de sub autoritatea Procurorului General. Tudorel Toader isi anuntase intentia in aceasta privinta, inca din luna ianurie cand acuza blocaje din partea procurorului general al Romaniei.

Ordonanta de Urgenta care modifica toate cele trei legi ale Justitiei - Legea 303 privind Statul magistratilor, Legea 304 privind organizarea judiciara si Legea 317 privind CSM - nu a figurat pe ordinea de zi a sedintei si nici nu a fost anuntata inainte de premierul Dancila, asa cum s-a intamplat in cazul celeilalte ordonante, sau de ministrul Justitiei.

Una dintre cele mai importante modificari din Ordonanta de Urgenta este ca judecatorii care au fost procurori vor putea candida la functiile de rang inalt din Parchetul General - procuror general, procuror-sef DNA, procuror-sef DIICOT si adjunctii acestora. Avizul pentru numirea in aceste functii nu va mai fi dat de Sectia pentru procurori a CSM, ostila ministrului si care a dat avize negativ pentru revocarea din functie a Laurei Codruta Kovesi sau pentru numirea procurorului Adina Florea, propusa de ministrul Justitiei la sefia DNA. Conform OUG adoptate astazi, avizul pentru numirea in functiile de conducere din parchetul General va fi dat de Plenul CSM. De asemenea, delegarea pe aceste functii de conducere nu poate depasi 45 de zile.

Forumul Judecatorilor din Romania si-a manifestat ieri "ingrijorarea extrema" cu privire la modificarile aduse legilor justitiei prin OUG si acestia ii cer presedintelui Klaus Iohannis sa sesizeze Comisia de la Venetia. 

"Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania, Asociatia Miscarea pentru Apararea Statutului Procurorilor si Asociatia Initiativa pentru Justitie isi exprima ingrijorarea extrema cu privire la modificarile aduse astazi legilor justitiei, printr-o ordonanta de urgenta adoptata de Guvernul Romaniei, fara asigurarea transparentei decizionale in modificarea legislativa propusa si fara a exista avizul Consiliului Superior al Magistraturii, garantul constitutional al independentei justitiei, aviz a carui comunicare nu a fost asteptata o perioada rezonabila.

Legiferarea, criticabila de la prima vedere pentru nesocotirea grava si nescuzabila a principiilor constitutionale [art.1 alin.(5) si ale art.1 alin.(3) din Constitutie], a tehnicii legislative si a previzibilitatii legii, poate pune in pericol insurmontabil statul de drept si independenta magistraturii din Romania. Mai mult, posibilitatea executivului de a guverna prin ordonante de urgenta trebuie sa fie justificata de existenta unor situatii exceptionale, care impun adoptarea unor reglementari urgente, in caz contrar putandu-se vorbi despre o imixtiune nepermisa in competenta legislativa a Parlamentului, incalcandu-se principiul separatiei puterilor in stat. Prin Decizia nr. 421 din 9 mai 2007, Curtea Constitutionala a Romaniei a statuat ca urgenta reglementarii nu echivaleaza cu existenta situatiei extraordinare, reglementarea operativa putandu-se realiza si pe calea procedurii obisnuite de legiferare. 

Ordonanta de urgenta nu poate contracara o lege adoptata de Parlament si, a contrario, nici macar o propunere legislativa respinsa de Parlament. Totodata, Comisia Europeana pentru Democratie prin Drept a retinut in Avizul adoptat la cea de-a 93-a Sesiune Plenara (Venetia, 14-15 decembrie 2012) faptul ca „folosirea atat de frecventa a ordonantelor de urgenta este un motiv de ingrijorare”, iar „utilizarea aproape constant a ordonantelor de urgenta ale Guvernului nu reprezinta cea mai adecvata metoda” pentru adoptarea fara intarziere a unor reglementari.

Utilizarea ordonantelor de urgenta pentru a corela dispozitii din legi votate in cursul anului 2018, fara dezbateri parlamentare autentice, fara a tine seama de punctul de vedere exprimat de peste 90% din adunarile generale ale instantelor judecatoresti si ale parchetelor de pe langa acestea, ignorand total avizele emise de Comisia de la Venetia, rapoartele GRECO si ale Comisiei Europene, impreuna cu inconsecventa abordare a principiului separarii carierelor, clamat cu obstinatie de legiuitor fix pana astazi, dovedeste, fara indoiala, dezastrul in fata caruia se gaseste justitia romana, expusa unor experimente fara sfarsit, derulate fara analize sau studii de impact.

Presupusa necesitate a rezolvarii situatiei delegarilor in functiile de conducere ale PICCJ, DNA, DIICOT si SIIJ, desi nu exista vreo problema evidenta legata de modalitatea de delegare, se transforma intr-o interdictie perpetua a oricarui fel de delegare, rezultatul acestui text fiind ca oricare dintre aceste structuri de parchet poate ramane fara procuror general sau procuror-sef, vacantarea functiei putand fi generata de deces, boala sau demisie, caz in care procedura de numire nu ar putea fi finalizata de pe o zi pe alta.

Asistam la revolutionarea modului de organizare a Ministerului Public si a principiului constitutional de ierarhie in cadrul parchetelor, prin schimbarea acceptiunii notiunii de procuror ierarhic superior, doar cu privire la o anumita unitate de parchet (contestata la unison de magistrati, Consiliul Europei si Uniunea Europeana), acum devenita independenta chiar de Ministerul Public, intr-un demers vadit neconstitutional.

Nu in ultimul rand, se creeaza peste noapte institutia judecatorului de tip nou, care, spre deosebire de cel autentic, poate oricand concura la functii de conducere in parchet, numai pentru simplul fapt ca, undeva in cursul carierei sale, a indeplinit o anumita perioada si functia de procuror, si sunt anihilate competente de esenta ale sectiei pentru procurori din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.

Toate aceste modificari vor conduce, neindoielnic, la aparitia unor blocaje institutionale, afectand capacitatea Ministerului Public de a-si exercita atributiile constitutionale de reprezentare a intereselor generale ale societatii, aparare a ordinii de drept, precum si a drepturilor si libertatilor cetatenilor.", arata membrii intr-un comunicat.

Fostul sef al CCR, Augustin Zegrean, spune ca cele doua OUG adoptate de Guvernul Dancila sunt o noua lovitura data justitiei. 

"Este o nebunie, pentru ca legile nici nu sunt inca stiute de magistrati, nici nu au apucat sa le citeasca dupa ce au fost modificate si se modifica din nou. Daca vrem sa fim stat de drept nu se poate sa conducem tara prin ordonante. Una dintre prevederi este ca Sectia pentru anchetarea magistratilor nu va mai fi in subordinea procurorului general - pai cui sa fie subordonanta, adica sa avem doua procuraturi sau sa fie subordonata direct ministrului Justitiei, ca stie el ce sa faca cu ea? Pai sa dea o Ordonanta prin care sa subordoneze total parchetele si prin asta sa inchida povestea, ce tot dau cate un pic, cate un pic. Adica taiem coada la pisica din bucati, ca sa nu doara asa tare", a declarat Augustin Zegrean pentru HotNews.

El a criticat si prevederea potrivit careia judecatorii care au fost procurori pot candida la functii de conducere din Parchetul General, spunand ca sunt meserii diferite si ca nu ai cum, ca judecator o viata intreaga, sa conduci un parchet. Zegrean spune ca Ordonanta este o noua lovitura data data justitiei si ca "asta se vrea". 

"Probabil ca vor sa ii rasplateasca cumva si pe judecatori. Daca pe procurori i-au putut face judecatori, de ce nu ar putea sa ii faca si pe judecatori procurori? Nu e in regula, pentru ca sunt doua meserii diferite, nu fac acelasi lucru, este cu totul si cu totul altceva. Cum poti sa vii dupa ce ai fost judecator toata viata si sa conduci acum Parchetul? Nu este in regula, dar asta se vrea, inca o lovitura pentru justitie. Mai erau cativa magistrati in genunchi, nu erau inca toti pe burta. Nu se poate sa schimba legile de organizare in fiecare trimestru", a mai afirmat fostul presedinte al CCR.

In ceea ce priveste faptul ca delegarea pe aceste functii de conducere nu poate depasi 45 de zile, Zegrean a spus ca prevederea pare a fi cu dedicatie pentru sefia DNA, astfel incat "sa fie scos de acolo procurorul sef interimar si fortata mana presedintelui" pentru numirea Adinei Florea, propusa de mai multe ori de ministrul Justitiei. 

"Chiar ne cred prosti pe toti, am obosit. Dar sigur, aceasta lovitura nu este finala, ca mai vin maine cu alta. Eu nu inteleg insa de ce magistratii se lasa calcati asa in picioare, pentru ca este un amestec nepermis si fara precedent al Guvernului in justitie", a adaugat Augustin Zegrean. 

De asemenea, el critica si adoptarea Ordonatei privind desemnarea candidatilor Romaniei pentru functia de procuror european, spunand ca se stia demult ca propunerile trebuie trimise pana in 31 martie. 

Concluzia fostului presedinte al CCR: "Asa vor, sa conduca tara prin Ordonante de Urgenta pentru ca ordonantele sunt mai greu de desfiintat, produc efecte imediat, nu discuta nimeni. Asta nu este stat de drept, este altceva ce a ajuns acum. De ani de zile ne critica toti pentru ca tara este condusa prin ordonante - Comisia Europeana, Comisia de la Venetia, toti critica Romania, dar nu ne intereseaza".

Prim-vicepresedintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, a spus ca nu a stiut de o Ordonanta de Urgenta care sa modifice legile justitiei, daramite doua. 

„Inainte de a putea comenta trebuie sa vad care e OUG. Nu stiam ca va fi adoptata, o sa ma uit deindata ce voi ajunge la birou”, a declarat Frans Timmermans, prim-vicepresedintele Comisiei Europene, fiind intrebat cum vede faptul ca guvernul Dancila a adoptat o noua ordonanta de urgenta pentru modificarea legilor justitiei. 

Dragnea a spus ca aceste doua OUG erau necesare si ca "sunt in regula". 

Intrebat de ce Sectia de anchetare a magistratilor a cerut dosarul Tel Drum de la DNA, Dragnea a raspuns: „Habar n-am. Nu lucrez la sectia respectiva”.   

”Ieri am discutat cu ministrul Justitiei pentru ca i-am cerut sa-mi explice si mie ce se intampla daca presedintele iresponsabil al Romaniei nu da curs propunerilor de astazi si se depasesc cele 45 de zile de interimat. Si a facut o analiza a unei decizii a CCR si ne-a spus variantele pe care le-ar putea urma PSD”, a precizat liderul PSD, intrebat daca Toader i-a prezentat ieri draftul ordonantei.   

In privinta faptului ca prin OUG s-a stabilit ca in 45 de zile sa fie numit seful DNA, Liviu Dragnea a spus: „Eu cred ca pesedintele Romaniei trebuie sa-si exercite prerogativele. (...) Dl Iohannis nu trebuie sa respecte si el legea, chiar daca membri ai familiei lui se zice ca merg noaptea la parchet sa dea declaratii?”   

In privinta respectarii principiului transparentei la adoptarea acestei ordonante despre care nu s-a stiut ca este pe ordinea de zi a sedintei Guvernului, Dragnea: „OUG de aia este de urgenta, sa rezolve urgenta”.   

„Pe textul ordonantei m-am uitat si eu cred ca e in regula aceasta ordonanta si era necesara”, a mai declarat Liviu Dragnea.   

Pe de alta parte, premierul Viorica Dancila a spus ca nu se da o ordonanta pentru o persoana, ci pentru Romania si toti romanii.

Avocatul Poporului, Victor Ciorbea, a spus ca nu poate ataca prevederi care nu sunt in vigoare.

 


Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 20 Februarie 2019
Votati articolul "Guvernul Dancila a adoptat doua OUG in justitie":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016