Dupa inserarea unei clauze de neconcurenta se poate insera urmatoarea clauza:
"Partile sunt de acord ca la incetarea contractului individual de munca angajatorul sa aiba dreptul, dar nu si obligatia sa aplice clauza de neconcurenta enuntata mai sus.
In cazul in care angajatorul decide sa nu ceara angajatului respectarea clauzei de neconcurenta, angajatul nu are nici un drept sa il oblige pe angajator sa ii plateasca indemnizatia de neconcurenta"?
Raspuns:
Potrivit art. 21 alin. (1) din
Codul muncii, republicat, la incheierea contractului individual de munca sau pe parcursul executarii acestuia, partile pot negocia si cuprinde in contract o clauza de neconcurenta prin care salariatul sa fie obligat ca dupa incetarea contractului sa nu presteze, in interes propriu sau al unui tert, o activitate care se afla in concurenta cu cea prestata la angajatorul sau, in schimbul unei indemnizatii de neconcurenta lunare pe care angajatorul se obliga sa o plateasca pe toata perioada de neconcurenta.
Asadar, clauza de neconcurenta are la baza vointa partilor raportului de munca.
Odata intervenit acordul dintre angajator si salariat in sensul introducerii in contractul individual de munca a clauzei de neconcurenta, aceasta devine obligatorie fata de partile raportului de munca, partile avand indatorirea respectarii obligatiilor astfel asumate, asa incat apreciez ca nu se poate insera in contractul de munca clauza sus-mentionata care atribuie dreptul angajatorului de a decide asupra aplicarii sau nu a clauzei de neconcurenta anterior negociate de catre partile raportului de munca, aceasta insemnand practic o renuntare unilaterala la clauza de neconcurenta.
Pentru a putea opera renuntarea unilaterala la clauza de neconcurenta este necesara o dispozitie derogatorie expresa in acest sens, or, cum dispozitiile Codului muncii nu prevad o asemenea posibilitate angajatorul nu poate renunta unilateral la clauza de neconcurenta.
Fata de aceste consideratii apreciem ca nu se poate insera in contractul de munca clauza pe care ati mentionat-o mai sus.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cadrul aceleasi firmei ne dorim sa mutam o persoana pe un alt loc de munca de lucru practic intr-o alta echipa, nu este necasar schimbarea functiei COR si nici a fisei de post, va avea in continuare aceleasi atributii ca si pana acum. Conform unei proceduri interne a companiei am intocmit un formular de transfer si am instiiintat persoana in cauza, dar a refuzat semnarea transferului si a mutarii in alta echipa. Informarea despre transfer a fost facuta in prezenta martorilor care au si semnat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<