Dupa inserarea unei clauze de neconcurenta se poate insera urmatoarea clauza:
"Partile sunt de acord ca la incetarea contractului individual de munca angajatorul sa aiba dreptul, dar nu si obligatia sa aplice clauza de neconcurenta enuntata mai sus.
In cazul in care angajatorul decide sa nu ceara angajatului respectarea clauzei de neconcurenta, angajatul nu are nici un drept sa il oblige pe angajator sa ii plateasca indemnizatia de neconcurenta"?
Raspuns:
Potrivit art. 21 alin. (1) din
Codul muncii, republicat, la incheierea contractului individual de munca sau pe parcursul executarii acestuia, partile pot negocia si cuprinde in contract o clauza de neconcurenta prin care salariatul sa fie obligat ca dupa incetarea contractului sa nu presteze, in interes propriu sau al unui tert, o activitate care se afla in concurenta cu cea prestata la angajatorul sau, in schimbul unei indemnizatii de neconcurenta lunare pe care angajatorul se obliga sa o plateasca pe toata perioada de neconcurenta.
Asadar, clauza de neconcurenta are la baza vointa partilor raportului de munca.
Odata intervenit acordul dintre angajator si salariat in sensul introducerii in contractul individual de munca a clauzei de neconcurenta, aceasta devine obligatorie fata de partile raportului de munca, partile avand indatorirea respectarii obligatiilor astfel asumate, asa incat apreciez ca nu se poate insera in contractul de munca clauza sus-mentionata care atribuie dreptul angajatorului de a decide asupra aplicarii sau nu a clauzei de neconcurenta anterior negociate de catre partile raportului de munca, aceasta insemnand practic o renuntare unilaterala la clauza de neconcurenta.
Pentru a putea opera renuntarea unilaterala la clauza de neconcurenta este necesara o dispozitie derogatorie expresa in acest sens, or, cum dispozitiile Codului muncii nu prevad o asemenea posibilitate angajatorul nu poate renunta unilateral la clauza de neconcurenta.
Fata de aceste consideratii apreciem ca nu se poate insera in contractul de munca clauza pe care ati mentionat-o mai sus.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: In urma primirii informarii de la Casa de Pensii, precum ca s-a emis decizia privind acordarea pensiei pentru limita de varsta pentru un angajat, este obligatorie incetarea contractului individual de munca intr-un termen de 5 zile?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru un salariat cu contract de munca in timp partial 2 ore/zi si salariu sub nivelul salariului de baza minim brut pe economie 3000 lei la ce nivel plateste angajatorul contributii daca aceiasi persoana are si contract de mandat la a carei indemnizatie angajatorul calculeaza si achita contributiile sociale CAS 25% si CASS 10% ?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Este posibil ca intr-o companie sa existe mai multe proceduri evaluare, in functie de specificul activitatii salariatilor? Ma refer aici la situatia multinationalelor, in care angajatii entitatii din Romania au raportare si in cadrul celorlalte entitati din grup, iar acestea vor sa ii evalueze dupa propriile criterii si proceduri. Cum ar putea un angajator din Romania sa gestioneze o astfel de situatie? Poate avea incluse in Regulamentul Intern 5 proceduri de evaluare? Nu ar crea discriminari...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<