Dupa inserarea unei clauze de neconcurenta se poate insera urmatoarea clauza:
"Partile sunt de acord ca la incetarea contractului individual de munca angajatorul sa aiba dreptul, dar nu si obligatia sa aplice clauza de neconcurenta enuntata mai sus.
In cazul in care angajatorul decide sa nu ceara angajatului respectarea clauzei de neconcurenta, angajatul nu are nici un drept sa il oblige pe angajator sa ii plateasca indemnizatia de neconcurenta"?
Raspuns:
Potrivit art. 21 alin. (1) din
Codul muncii, republicat, la incheierea contractului individual de munca sau pe parcursul executarii acestuia, partile pot negocia si cuprinde in contract o clauza de neconcurenta prin care salariatul sa fie obligat ca dupa incetarea contractului sa nu presteze, in interes propriu sau al unui tert, o activitate care se afla in concurenta cu cea prestata la angajatorul sau, in schimbul unei indemnizatii de neconcurenta lunare pe care angajatorul se obliga sa o plateasca pe toata perioada de neconcurenta.
Asadar, clauza de neconcurenta are la baza vointa partilor raportului de munca.
Odata intervenit acordul dintre angajator si salariat in sensul introducerii in contractul individual de munca a clauzei de neconcurenta, aceasta devine obligatorie fata de partile raportului de munca, partile avand indatorirea respectarii obligatiilor astfel asumate, asa incat apreciez ca nu se poate insera in contractul de munca clauza sus-mentionata care atribuie dreptul angajatorului de a decide asupra aplicarii sau nu a clauzei de neconcurenta anterior negociate de catre partile raportului de munca, aceasta insemnand practic o renuntare unilaterala la clauza de neconcurenta.
Pentru a putea opera renuntarea unilaterala la clauza de neconcurenta este necesara o dispozitie derogatorie expresa in acest sens, or, cum dispozitiile Codului muncii nu prevad o asemenea posibilitate angajatorul nu poate renunta unilateral la clauza de neconcurenta.
Fata de aceste consideratii apreciem ca nu se poate insera in contractul de munca clauza pe care ati mentionat-o mai sus.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Este posibil ca un angajat sa aiba 2 CIM-uri la acelasi angajator? De exemplu, un angajat cu 8 ore, mai poate avea un alt contract pe timp partial ca formator/lector? Care sunt conditiile legale? Cum se poate inregistra in Revisal?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rugam sa ne transmiteti reglementarile legislative conform carora angajatul poate beneficia la cerere de concediu fara plata pana la varsta de 3 pentru copil fara handicap, in continuarea concediului de crestere copil pana la 2 ani, astfel incat sa nu revina la serviciu pana la implinirea varstei de 3 ani?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem o salariata in urmatoarea situatie: angajata de la data de 06.10.2010 pana la data de 01.01.2023 incetat la data de 01.01.2023 cf art. 56 lit. c din Codul muncii in baza deciziei de pensionare pentru limita de varsta emisa de Casa Judeteana de Pensii si angajata incepand cu data de 04.01.2023 pe perioada determinata cu ultim act aditional de prelungire pana la data de 30.06.2025. In al doilea contract de munca, pe perioada determinata, sunt l 3 acte aditionale de prelungire. Sa imi spuneti...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<