Un angajator care a negociat clauza de neconcurenta cu salariatii sai are dreptul sa solicite acestora dovada respectarii clauzei de catre fostii salariati. Ce documente poate solicita angajatorul in acest sens in afara adeverintei de la actualul angajator, extras din Revisal sau declaratie pe propria raspundere data in fata unui notar? Se poate solicita un astfel de document dupa momentul agrearii clauzei de neconcurenta chiar daca nu a fost stipulat acest fapt in continutul documentului?
Raspuns: Conform art. 21 alin. (1) din Codul muncii , republicat, la incheierea contractului individual de munca sau pe parcursul executarii acestuia, partile pot negocia si cuprinde in contract o clauza de neconcurenta prin care salariatul sa fie obligat ca dupa incetarea contractului sa nu presteze, in interes propriu sau al unui tert, o activitate care se afla in concurenta cu cea prestata la angajatorul sau, in schimbul unei indemnizatii de neconcurenta lunare pe care angajatorul se obliga sa o plateasca pe toata perioada de neconcurenta.
Totodata, art. 24 din cod prevede ca in cazul nerespectarii, cu vinovatie, a clauzei de neconcurenta salariatul poate fi obligat la restituirea indemnizatiei si, dupa caz, la daune-interese corespunzatoare prejudiciului pe care l-a produs angajatorului.
Nu exista o obligatie legala in sarcina fostului salariat de a dovedi respectarea angajamentului asumat in baza clauzei de neconcurenta convenite cu fostul angajator prin contractul individual de munca.
In concluzie, pentru a se indrepta impotriva fostului salariat pentru recuperarea indemnizatiei de neconcurenta si eventual obligarea acestuia la daune-interese corespunzatoare prejudiciului produs, fostul angajator este tinut sa faca dovada incalcarii angajamentului asumat prin clauza de neconcurenta si a tuturor celorlalte conditii necesare pentru atragerea raspunderii fostului salariat in fata instantei de judecata in temeiul principiului potrivit caruia sarcina probei revine reclamantului (actori incumbit probation).
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cadrul aceleasi firmei ne dorim sa mutam o persoana pe un alt loc de munca de lucru practic intr-o alta echipa, nu este necasar schimbarea functiei COR si nici a fisei de post, va avea in continuare aceleasi atributii ca si pana acum. Conform unei proceduri interne a companiei am intocmit un formular de transfer si am instiiintat persoana in cauza, dar a refuzat semnarea transferului si a mutarii in alta echipa. Informarea despre transfer a fost facuta in prezenta martorilor care au si semnat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<