Conform actelor normative aflate in acest moment in vigoare, copiii cu varsta de sub 3 ani nu mai sunt scutiti de la plata intretinerii.
Legea asociatiilor de proprietari nr. 196/2018 a intrat in vigoare in septembrie 2018 si a inlocuit complet Legea nr. 230/2007. Actul normativ abrogat includea scutirea copiilor cu varsta de sub 3 ani de la plata intretinerii, mai exact a partii de cheltuieli pe numarul de persoane. Acum, insa, Legea nr. 196/2018 nu contine o astfel de facilitate. Copiii mai mici de 3 ani nu mai sunt scutiti de la plata intretinerii.
Singura modificare adusa Legii nr. 196/2018 a fost facuta prin OG nr. 21/2019 prin care s-a prorogat pana la 1 ianuarie 2021 termenul limita in care persoanele fizice interesate/alese/desemnate trebuie sa obtina certificate de calificare profesionala care sa le ateste calificarea profesionala pentru a indeplini ocupatia de administrator.
Continutul cadrul al Statutului Asociatiei de Proprietari si al Regulamentului condominiului de asemenea nu face nicio referire la posibilitatea de a scuti copiii cu varsta de sub 3 ani de la plata intretinerii.
Pentru ca aceasta masura sa revina este necesara modificarea legii in vigoare.
Copiii cu varsta sub 3 ani vor achita cheltuielile asociatiei de proprietari pe numarul de persoane, adica vor plati liftul, curatenia, reparatiile si/sau paza.
Specialistii R&S au pregatit toate informatiile necesare care sunt in perfecta concordanta cu prevederile Legii nr. 196/2018 si Ordinul nr. 1.058/2019, cu modificarile si completarile ulterioare! Explicatiile sunt toate la un click distanta!
Lucrarea Asociatiile de proprietari va furnizeaza informatii detaliate despre responsabilitatile dvs. in contextul modificarilor aduse de Legea nr. 196/2018 si Ordinul nr. 1.058/2019, cu accent pe riscurile la care va expuneti in cazul in care nu aplicati corect aceste modificari.
Iata cateva dintre prevederile care va privesc in mod direct:
- Nu oricine poate fi administrator al unei asociatii de proprietari;
- Pentru a putea presta aceasta activitate aveti nevoie de un certificat de calificare profesionala si de un atestat eliberat de primar, plus cazierul judiciar care sa dovedeasca faptul ca nu ati suferit nicio condamnare pentru o infractiune economico-financiara. Atentie, incalcarea acestor prevederi mentionate la art. 64 din Legea nr. 196/2018 se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 la 10.000 de lei! De asemenea, termenul pentru obtinerea certificatului de calificare profesionala pentru administratorii care au fost atestati conform Legii nr. 230/2007 a fost prelungit.
- Ca administrator vi se poate solicita sa incheiati o polita de asigurare de raspundere civila profesionala;
- Inainte de Legea nr. 196 incheierea unei astfel de polite era facultativa. Acum insa, daca asociatia de proprietari va cere acest lucru, sunteti obligat sa o incheiati, in caz contrar riscati o amenda intre 500 si 3.000 de lei! Retineti, o astfel de polita nu este o conditie pentru a va putea desfasura activitatea de administrator, ci doar o posibila cerinta din partea asociatiei.
- Sunteti obligat sa intocmiti un statutul asociatiei de proprietari si regulamentul condominiului;
- Este vorba despre “statutul asociatiei de proprietari” ce reprezinta ansamblul dispozitiilor, adoptat de cel putin jumatate plus unu din numarul proprietarilor din condominiu, prin care se reglementeaza scopul, structura si modul de organizare si functionare a asociatiei de proprietari si “regulamentul condominiului”, un document care va stabili normele de comportament si buna vecinatate intre proprietari, precum si conditiile de folosire a partilor comune ale cladirii. Detalii in lucrarea “Asociatiile de proprietari 2020”.
- Trebuie sa folositi pentru incasari si plati un singur cont;
- Asociatia de proprietari va avea un singur cont si toate sumele de bani gestionate trebuie sa treaca prin acest cont unic. Dvs., administratorul, nu mai puteti plati furnizorii de servicii sau produse pentru diferite lucrari, fie ele de intretinere sau de reparatii, decat prin intermediul acestui cont. Iar orice suma incasata in numerar trebuie transferata in acest cont in termen de 24 de ore. In caz contrar, amenda este intre 5.000 si 10.000 de lei.
- Nu schimbati destinatia fondului de reparatii si a fondului de rulment!;
- Fondul de reparatii este destinat repararii si imbunatatirii proprietatii comune, cel de rulment este destinat asigurarii sumelor necesare pentru platile curente. Utilizarea in alte scopuri a banilor colectati in aceste fonduri se sanctioneaza cu amenda intre 4.000 si 9.000 de lei.
Lista integrala a obligatiilor dvs. aduse de Legea nr. 196/2018 si Ordinul nr. 1.058/2019, insotite de comentarii si explicatii foarte relevante, o gasiti in lucrarea Asociatiile de proprietari 2020.
Lucrarea va explica inclusiv modificarile aduse in anul 2020 in Codul fiscal (Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare) referitoare la salariul minim pe economie din anul 2020, contributiile sociale obligatorii ale remuneratiilor platite de catre o asociatie de proprietari si alte informatii utile!
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Ne puteti indruma in ceea ce priveste elementele obligatorii pe care trebuie sa le contina decizia cu numirea persoanei desemnate pentru hartuirea la locul de munca, precum si cu atributiile acesteia?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem un angajat cu contract individual de munca care urmeaza sa fie numit in pozitia de Vicepresedinte al unei subsidiare din grup. In momentul in care se va incheia contractul de mandat ce se intampla cu actualul contract de munca? Este necesara incetarea raporturilor de munca sau contractul va fi doar suspendat pe intreaga perioada a mandatului de Vicepresedinte?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rugam sa ne transmiteti cum se procedeaza legal in cazul angajatilor care se prezinta la serviciu partial din norma de lucru si ulterior aduc certificat medical pentru ziua respectiva ex: in data de 05.09.2024 un angajat care are norma de 8h/zi, lucreaza doar 4 ore si 4 ore invoire; ulterior merge la medic si i se elibereaza concediu medical pentru ziua de 05.09.2024. Cum va fi platit angajatul pentru aceasta zi si ce se intampla cu timpul lucrat de acesta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<