Analizam in randurile urmatoare situatia unui salariat care a beneficiat de concediul de odihna integral, la inceputul anului. Ulterior, angajatul a beneficiat de concediu fara plata (60 zile) pentru rezolvarea unor probleme personale.
Ni se adreseaza o intrebare importante, in lumina modificarilor aduse de Legea nr. 12: Angajatorul are obligatia din punct de vedere legal, sa retina sumele acordate pentru zilele de CO necuvenit? Daca da, in ce mod se face reglarea acestora?
Raspunsul expertului:
Art. 256 alin. (1) din Codul muncii prevede ca salariatul care a incasat de la angajator o suma nedatorata este obligat sa o restituie.
Avand in vedere faptul ca intre parti contractul de munca a incetat, iar salariatul a efectuat zile de concediu peste numarul de zile la care ar fi avut dreptul in raport cu perioada lucrata devine incident art. 256 alin. (1) din Codul muncii, republicat, salariatul avand obligatia restituirii indemnizatiei de concediu de odihna incasata necuvenit pentru zilele ce exced dreptului sau.
Atentie la aceste informatii imporante: caracterul necuvenit al sumelor rezulta din neefectuarea zilelor de munca corespunzatoare concediului de odihna.
Asa cum arata prevederile art. 169 alin. (1) din Codul muncii, republicat, nicio retinere din salariu nu poate fi operata, in afara cazurilor si conditiilor prevazute de lege.
Alin. (2) din acelasi articol stabileste ca retinerile cu titlu de daune cauzate angajatorului nu pot fi efectuate decat daca datoria salariatului este scadenta, lichida si exigibila si a fost constatata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila.
In concluzie, analizand toate aceste informatii, suma de bani datorata de fostul angajat poate fi acoperita de buna voie de catre acesta prin achitarea sumei, dar nu poate fi recuperata prin retineri din salariu in absenta unei hotarari judecatoresti.
Daca nu au incetat raporturile de munca, angajatorul are posibilitatea sa compenseze zilele de concediu de odihna efectuate in avans.
Autor: Gabriela Dita
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<