Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Interzicerea bullying-ului in scoli, definita prin Ordinul nr. 4.343 din 2020

Bullying-ul a fost interzis in scoli prin Legea nr. 221/2019, dar definirea si aplicarea celor mai importante articole din actul normativ mentionat au avut loc de-abia acum prin Ordinul nr. 4.344 din 2020 al Ministerului Educatiei.

Ordinul MEC nr. 4.344 din 2020 aproba Normele metodologice de aplicare ale art. 7, alin. (1^1), art. 56^1 si pct. 6^1 din Ledea Educatiei Nationale, asa cum a fost ea modificata de Legea nr. 221/2019.

Scopul normelor metodologice este sa ajute la crearea unui climat sigur si pozitiv in unitatea de invatamant, bazat pe respectarea persoanei, nediscriminare, motivarea pentru invatare si asigurarea starii de bine a anteprescolarului/prescolarului/elevului in unitatea de invatamant si sa ofere un instrument de lucru pentru profesionistii care lucreaza cu anteprescolarii/prescolarii/elevii din sistemul educational, familiile copiilor, autoritatile responsabile cu protectia copilului impotriva violentei, inclusiv a violentei psihologice - bullying si cu furnizorii de servicii specializate pentru reabilitarea copiilor-victime, martori si/sau a copiilor cu un comportament agresiv.

Bullying (violenta psihologica) este definita in Ordinul MEC nr. 4.344 din 2020 precum actiunea sau seria de actiuni fizice, verbale, relationale si/sau cibernetice, intr-un context social dificil de evitat, savarsite cu intentie, care implica un dezechilibru de putere, au drept consecinta atingerea demnitatii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, indreptate impotriva unei persoane sau a unui grup de persoane si vizeaza aspecte de discriminare si excludere sociala, care pot fi legate de apartenenta la o anumita rasa, nationalitate, etnie, religie, categorie sociala sau la o categorie defavorizata ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuala, caracteristicile personale, actiune sau serie de actiuni, comportamente ce se desfasoara in unitatile de invatamant si in toate spatiile destinate educatiei si formarii profesionale. 

Atentie! Sunt excluse termenului de violenta psihologica - bullying relatiile violente dintre adulti si copii si relatiile violente intre adulti in cadrul unitatii de invatamant.

Prevenirea violentei psihologice - bullying in mediul educational se realizeaza in fiecare unitate de invatamant in conformitate cu prevederile Ordinului ministrului educatiei nationale nr. 1.409/2007*) privind aprobarea Strategiei pentru reducerea fenomenului de violenta in unitatile de invatamant preuniversitar.

Nota! Ordinul ministrului educatiei nationale nr. 1.409/2007 nu a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I. Asadar, preventia bullying-ului nu are niciun ghidaj concret. Exista, insa, cateva etape si sfaturi prevazute in Anexa nr. 1 a Ordinului MEC nr. 4.344 din 2020, dupa cum urmeaza:

  • implementarea, la nivelul unitatii de invatamant, a unui plan scolar de prevenire si combatere a violentei, a unor programe/proiecte/campanii cu scopul de crestere a coeziunii grupului de copii si a comunitatii copii-adulti, constientizarea consecintelor violentei psihologice - bullying, eliminarea cauzelor/riscurilor/vulnerabilitatilor care ar putea determina producerea de astfel de comportamente;
  • desfasurarea unor activitati de informare si constientizare, in colaborare cu alte institutii sau specialisti cu competente in domeniu;
  • promovarea unui climat educational care incurajeaza atitudinile pozitive, nonviolente si suportive intre membrii comunitatii de prescolari/elevi si adulti, invatarea si exersarea empatiei, a interactiunilor intre acestia, de tip castig reciproc, implicarea participarii prescolarilor/elevilor de toate varstele la toate deciziile care ii privesc si promovarea actiunilor de la egal la egal intre prescolari/elevi;
  • promovarea relatiilor democratice intre copii si adulti, prin toleranta, respect, incluziune si solidaritate;
  • implementarea de masuri administrativ-organizatorice, care sa contribuie la crearea unui mediu securizant din punct de vedere fizic si emotional pentru copii, in unitatea de invatamant, precum montarea de camere de luat vederi, profesori de serviciu, asigurarea pazei spatiilor educationale, dispunerea mobilierului in clasa in scopul facilitarii colaborarii intre copii, promovarea lucrului in echipa, constituirea formatiunilor de studiu, conform prevederilor legale;
  • formarea cadrelor didactice in sensul dezvoltarii personale si al utilizarii metodelor de disciplina pozitiva.

 

Implementarea planului antibullying, la nivelul fiecarei unitati scolare, va cuprinde:

  • activitati de informare si constientizare asupra fenomenului de bullying pentru personalul scolii, copii si parinti;
  • masuri de comunicare si informare interna, la nivelul unitatii de invatamant, cu privire la procedurile de prevenire, identificare, raportare si interventie a situatiilor de bullying in spatiul scolar;
  • proceduri de interventie in situatiile de violenta psihologica - bullying; 
  • responsabilizarea cadrelor didactice in scopul interventiei imediate in cazurile de bullying semnalate sau identificate;
  • organizarea unor activitati, precum concursuri, teatru forum s.a., in scopul incurajarii respectarii valorilor si misiunii declarate a scolii, participarea la identificarea, medierea sau raportarea situatiilor de bullying; 
  • atragerea parintilor in participarea la dezbateri si sesiuni de informare cu privire la bullying;
  • activitati de masurare a impactului actiunilor cuprinse in planul antibullying si a eficientei grupului de actiune;
  • orice alt tip de activitate care are scopul de a preveni bullyingul.

 

Cu toate astea, conform Ordinului MEC nr. 4.344 din 2020, interventia multidisciplinara in situatiile de bullying se realizeaza interinstitutional, prin actiuni de cooperare intre institutiile abilitate, precum unitatile de invatamant, serviciile publice de asistenta sociala sau directiile de asistenta sociala, directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului, politie, precum si in parteneriate promovate de Ministerul Educatiei si Cercetarii cu alte autoritati publice centrale si organizatii neguvernamentale. Membrii echipei multidisciplinare specializate, familia si cadrele didactice contribuie la integrarea copilului-victima, martor si a copilului care manifesta un comportament agresiv in unitatea de invatamant, respectand, in toate interventiile, interesul superior al copilului. 

In continuare, la inceputul fiecarui an scolar, unitatile de invatamant au responsabilitatea de a-si intocmi propriile strategii si planuri de asigurare si de mentinere a unui climat social adecvat educatiei de calitate, conditie esentiala pentru prevenirea si combaterea bullyingului, prin:

  • aplicarea politicilor de prevenire si de combatere a bullyingului, conform anexelor nr. 1 si 2 la prezentele norme metodologice;
  • procese participative cu implicarea directa a elevilor, a parintilor, a cadrelor didactice si a personalului auxiliar;
  • evaluari anuale ale climatului educational, incluzand dezbateri, focusgrupuri, propuneri extracurriculare, care au ca scop diminuarea fenomenului de bullying.

 

Pentru optimizarea prevenirii violentei psihologice - bullying, la nivelul fiecarei unitati de invatamant, se creeaza un grup de actiune antibullying cu rol de prevenire, identificare si solutionare a faptelor de bullying, comise intre elevi, prin actiuni fizice, verbale, relationale si/sau cibernetice. Grupul de actiune antibullying se dimensioneaza potrivit particularitatilor fiecarei unitati de invatamant, avand maximum 10 (zece) membri, fiind adaptat contextului social, dimensiunii si cerintelor specifice fiecarei unitati de invatamant.

Ordinul 4.343 din 2020 a fost deja publicat in Monitorul Oficial si poate fi consultat integral dand click AICI!


Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Interzicerea bullying-ului in scoli, definita prin Ordinul nr. 4.343 din 2020":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016