Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Motivarea CCR la legea pensiilor: Neegalizarea varstei de pensionare, opunere a unui curent social cu amploare internationala

 

Opozitia fata de egalizarea varstei de pensionare intre barbati si femei ar semnifica, in prezent, insasi opunerea unui curent social care are o amploare internationala la ale carui standarde Romania este chemata sa se ridice, arata Curtea Constitutionala a Romaniei in motivarea deciziei privind legea pensiilor.

Monitorul Oficial a publicat miercuri motivarea deciziei CCR din 6 octombrie in care s-a constatat ca sunt constitutionale dispozitiile Legii privind sistemul unitar de pensii publice.

'Fara a putea sa se pronunte transant asupra oportunitatii sale, totusi, opozitia fata de aceasta solutie ar semnifica, in prezent, insasi opunerea unui curent social care are o amploare internationala, la ale carui standarde Romania este chemata sa se ridice. Desigur, nu pot fi negate discrepantele existente inca intre conditiile sociale actuale din Romania si aceste standarde. De aceea, Curtea considera ca solutia adoptata de legiuitor prin Legea privind sistemul unitar de pensii publice in sensul unei cresteri treptate a varstei de pensionare a femeii pe parcursul a 15 ani este singura in masura sa asigure adecvarea acestei masuri la realitatea sociala si sa dea un caracter constitutional normei de lege', se mentioneaza in motivare.

Cu privire la modificarile aduse varstei legale de pensionare, CCR spune ca in jurisprudenta sa a analizat de mai multe ori critici referitoare la diferentele de tratament juridic instituite intre barbati si femei sub aspectul conditiilor de pensionare, solicitandu-se in mod constant egalizarea acestora.

Curtea arata ca 1995 s-a pronuntat, punand in balanta conditiile sociale de atunci, in sensul ca 'daca, in principiu, conditiile generale socio-profesionale dintre femeie si barbat ar fi egale, nu numai in sens formal-juridic al termenului, ci si in sens real, evident ca exceptia ar fi intemeiata'. CCR precizeaza ca, desi, a constat atunci ca femeile sunt in situatii ce le dezavantajeaza fata de barbati datorita imperativelor legate de cresterea si educarea copiilor, sarcinilor sporite ce le revin in gospodarie, lipsei unor modalitati sociale si economice larg accesibile, precum si altor aspecte care ingreuneaza ascensiunea lor profesionala, a aratat ca nu exclude, pe viitor, o eventuala reconsiderare a opticii sale, observand tendinta de schimbare a conditiilor sociale la nivel european.

Judecatorii sustin ca aceasta solutie a fost pastrata in mod constant pana in 2008, cand Curtea, a retinut ca institutiile europene si jurisprudenta CEDO subliniau posibilitatea si chiar necesitatea egalizarii tratamentului juridic dintre barbati si femei, lasand la latitudinea statelor momentul si intervalul de timp necesar operarii acestor modificari.

'Adoptand Legea privind sistemul unitar de pensii publice, legiuitorul a considerat ca este momentul sa initieze o reglementare care sa conduca, gradual, la instituirea unui tratament egal intre barbati si femei sub aspectul varstei de pensionare. Desigur, Curtea constata ca traditiile culturale si realitatile sociale sunt inca in stadiu de evolutie catre asigurarea unei egalitati faptice reale intre sexe, astfel incat nu se poate ajunge la concluzia ca, in prezent, conditiile sociale din Romania pot fi considerate ca sustinand o egalitate absoluta intre barbati si femei', se arata in motivare.

Instanta constitutionala sustine ca s-au facut pasi importanti in acest sens, un exemplu fiind extinderea dreptului la concediu pentru cresterea copilului si la barbati, inclusiv in domeniul militar, transpunerea prevederile Directivei 86/378/CEE prin OUG 67/2007 privind aplicarea principiului egalitatii de tratament intre barbati si femei in cadrul schemelor profesionale de securitate sociala, care a dus la egalizarea varstelor pentru mai multe categorii socio-profesionale.

Dincolo de modificarile sub aspectul mentalitatilor, al culturii, educatiei si cu privire la traditii, Curtea sustine ca prevederea unui tratament egal intre sexe apare tot mai necesara in contextul curentului european care impune statelor alinierea la standardele unui tratament egal, nediscriminatoriu, aratand ca Belgia, Franta, Danemarca, Finlanda, Germania, Irlanda, Olanda, Portugalia, Spania, Suedia si Ungaria au deja prevazuta o varsta egala de pensionare intre barbati si femei, in timp ce Austria, Marea Britanie, Estonia si Letonia sunt in curs de egalizare.

'Pentru aceste motive, cresterea varstei de pensionare a femeii pana la 65 de ani a fost prevazuta a se realiza pe parcursul a 15 ani, timp in care se preconizeaza ca, in Romania, conditiile sociale vor suferi schimbari semnificative', se precizeaza in document.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 25 Noiembrie 2010
Votati articolul "Motivarea CCR la legea pensiilor: Neegalizarea varstei de pensionare, opunere a unui curent social cu amploare internationala":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016