Munca la domiciliu, reglementata in Codul Muncii la articolele 108-110, a devenit in ultimii ani o activitate tot mai cautata. Fie ca reprezinta sursa principala de venit, fie ca este un castig suplimentar, aceasta reprezinta o sursa buna de venit pentru multi romani. Din pacate, modificarile legislative din ultima perioada au starnit multe neclaritati. Citeste in randurile urmatoare ce trebuie sa cunosti legat de munca la domiciliu in 2018!
In ceea ce priveste contractul de munca la domiciliu trebuie sa stii ca acesta se incheie doar in forma scrisa si contine urmatoarele elemente reglementate prin lege:
• identitatea partilor;
• locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri;
• sediul ori, in functie de situatie, domiciliul angajatorului;
• functia/ocupatia conform specificatiei Clasificarii ocupatiilor din Romania sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu specificarea atributiilor postului;
• criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Teste REZOLVATE pentru examenul de titularizare Limba si Literatura engleza
Cartea verde a contabilitatii
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele IX-XII
In afara de elementele standard enumerate mai sus, in cazul muncii la domiciliu in 2018, contractul trebuie sa mai includa si urmatoarele:
• precizarea expresa ca salariatul lucreaza la domiciliu;
• programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze activitatea salariatului sau si modalitatea concreta de realizare a controlului;
• obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeaza in activitate, precum si al produselor finite pe care le realizeaza.
Codul muncii mai prevede ca salariatul cu munca la domiciliu se bucura de toate drepturile recunoscute prin lege si prin contractele colective de munca aplicabile salariatilor al caror loc de munca este la sediul angajatorului.
In ceea ce priveste contractele colective de munca ori cele individuale de munca, se pot pune si alte conditii referitoare la munca la domiciliu, conform legislatiei in vigoare, in functie de caz.
Daca te-ai lovit vreodata de dilema cheltuielilor de la domiciliu, afla ca legea nu obliga angajatorul sa achite contravaloarea materialelor folosite ori a diferitelor cheltuieli legate activitatea respectiva.
Totusi, poate exista o intelegere intre cele doua parti. Spre exemplu, luati in calcul urmatoarele situatii privitoare la activitatea desfasurata la domiciliu:
• angajatorul sa fie acela care procura materiile prime si materialele;
• salariatul sa fie cel care le procura, insa pe cheltuiala angajatorului;
• salariatul sa procure materiile prime si materialele pe cheltuiala lui, insa cu asigurarea unui salariu corespunzator care sa ii permita aceste cheltuieli, solutie ce poate fi aplicata si altor cheltuieli de productie (precum energia electrica).
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri