In Codul muncii la art.132 se cere ca angajatorul sa elaboreze Normele de munca, conform normativelor in vigoare.
1. Cine elaborea si emite astfel de normative si care sunt ele?
2. Cum se poate elabora metodologia de normare a muncii pentru activitatea de baza: concepere, redactare si prelucrare date cu ajutorul PC (lucru la calculator).
Raspuns: Potrivit art. 129 din Codul muncii norma de munca exprima cantitatea de munca necesara pentru efectuarea operatiunilor sau lucrarilor de catre o persoana cu calificare corespunzatoare, care lucreaza cu intensitate normala, in conditiile unor procese tehnologice si de munca determinate. Norma de munca cuprinde timpul productiv, timpul pentru intreruperi impuse de desfasurarea procesului tehnologic, timpul pentru pauze legale in cadrul programului de munca.
Iar art. 130 din Codul muncii stabilesca ca norma de munca se exprima, in functie de caracteristicile procesului de productie sau de alte activitati ce se normeaza, sub forma de norme de timp, norme de productie, norme de personal, sfera de atributii sau sub alte forme corespunzatoare specificului fiecarei activitati.
Totodata, asa cum ati mentionat art. 132 Codul muncii prevede ca normele de munca se elaboreaza de catre angajator, conform normativelor in vigoare, sau, in cazul in care nu exista normative, normele de munca se elaboreaza de catre angajator dupa consultarea sindicatului reprezentativ ori, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor.
Norma de munca cuprinde:
- timpul productiv, respectiv timpul in care lucratorul executa lucrari,
- timpul pentru intreruperi impuse de desfasurarea procesului tehnologic,
- timpul pentru pauze legale in cadrul programului de munca, spre exemplu pauza de masa.
Asadar, cazurile in toate normele de munca se elaboreaza de catre angajator, conform normativelor in vigoare. Aceste normative nu sunt altceva decat instructiuni stabilite de un organism autorizat care ajuta la simplificarea elaborarii normelor de munca.
In cazul in care nu exista normative, normele de munca se elaboreaza de catre angajator cu acordul sindicatului ori, dupa caz, al reprezentantilor salariatilor.
In lipsa unei autoritati care sa stabileasca normative aplicabile pentru activitatea descrisa de dumneavoastra va sfatuim ca la elaborarea normelor de munca pentru aceasta activitate sa aveti in vedere Normele specifice de securitate a muncii pentru prelucrarea automata a datelor aprobate prin Ordinul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale 310/1996.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Este posibil ca un angajat sa aiba 2 CIM-uri la acelasi angajator? De exemplu, un angajat cu 8 ore, mai poate avea un alt contract pe timp partial ca formator/lector? Care sunt conditiile legale? Cum se poate inregistra in Revisal?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rugam sa ne transmiteti reglementarile legislative conform carora angajatul poate beneficia la cerere de concediu fara plata pana la varsta de 3 pentru copil fara handicap, in continuarea concediului de crestere copil pana la 2 ani, astfel incat sa nu revina la serviciu pana la implinirea varstei de 3 ani?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem o salariata in urmatoarea situatie: angajata de la data de 06.10.2010 pana la data de 01.01.2023 incetat la data de 01.01.2023 cf art. 56 lit. c din Codul muncii in baza deciziei de pensionare pentru limita de varsta emisa de Casa Judeteana de Pensii si angajata incepand cu data de 04.01.2023 pe perioada determinata cu ultim act aditional de prelungire pana la data de 30.06.2025. In al doilea contract de munca, pe perioada determinata, sunt l 3 acte aditionale de prelungire. Sa imi spuneti...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<