In Codul muncii la art.132 se cere ca angajatorul sa elaboreze Normele de munca, conform normativelor in vigoare.
1. Cine elaborea si emite astfel de normative si care sunt ele?
2. Cum se poate elabora metodologia de normare a muncii pentru activitatea de baza: concepere, redactare si prelucrare date cu ajutorul PC (lucru la calculator).
Raspuns: Potrivit art. 129 din Codul muncii norma de munca exprima cantitatea de munca necesara pentru efectuarea operatiunilor sau lucrarilor de catre o persoana cu calificare corespunzatoare, care lucreaza cu intensitate normala, in conditiile unor procese tehnologice si de munca determinate. Norma de munca cuprinde timpul productiv, timpul pentru intreruperi impuse de desfasurarea procesului tehnologic, timpul pentru pauze legale in cadrul programului de munca.
Iar art. 130 din Codul muncii stabilesca ca norma de munca se exprima, in functie de caracteristicile procesului de productie sau de alte activitati ce se normeaza, sub forma de norme de timp, norme de productie, norme de personal, sfera de atributii sau sub alte forme corespunzatoare specificului fiecarei activitati.
Totodata, asa cum ati mentionat art. 132 Codul muncii prevede ca normele de munca se elaboreaza de catre angajator, conform normativelor in vigoare, sau, in cazul in care nu exista normative, normele de munca se elaboreaza de catre angajator dupa consultarea sindicatului reprezentativ ori, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor.
Norma de munca cuprinde:
- timpul productiv, respectiv timpul in care lucratorul executa lucrari,
- timpul pentru intreruperi impuse de desfasurarea procesului tehnologic,
- timpul pentru pauze legale in cadrul programului de munca, spre exemplu pauza de masa.
Asadar, cazurile in toate normele de munca se elaboreaza de catre angajator, conform normativelor in vigoare. Aceste normative nu sunt altceva decat instructiuni stabilite de un organism autorizat care ajuta la simplificarea elaborarii normelor de munca.
In cazul in care nu exista normative, normele de munca se elaboreaza de catre angajator cu acordul sindicatului ori, dupa caz, al reprezentantilor salariatilor.
In lipsa unei autoritati care sa stabileasca normative aplicabile pentru activitatea descrisa de dumneavoastra va sfatuim ca la elaborarea normelor de munca pentru aceasta activitate sa aveti in vedere Normele specifice de securitate a muncii pentru prelucrarea automata a datelor aprobate prin Ordinul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale 310/1996.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O persoana angajata a iesit la pensie de limita de varsta la 63 ani. A facut 2 cereri, fiecare de cate un an, de prelungire contract individual de munca, a doua cerere fiind pana la varsta de 65 ani. Mai are dreptul la a 3-a cerere de prelungire a contractului inidividual de munca pana la varsta de 66 ani sau pana la ce varsta se mai poate prelungi contractul individual de munca?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: A. Sa presupunem ca angajatul lipseste nemotivat incepand cu data de 15. Pe data de 18 inregistrez suspendarea, pana la data de 31 stiindu-l neserios. Se intampla ca vine la serviciu pe data de 27. Inregistrez in Revisal: 1. data inceput suspendare 15 2. data sfarsit suspendare 31 Aici este intrebarea, cand el vine la munca pe 27, modific aceasta inregistrare din 31 in 26? 3. data incetare suspendare 27. B. Daca avem CIM pe perioada determinata 01.05 - 31.05, se doreste prelungire, data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un salariat angajat cu CIM din anul 2006 cu 21 zile concediu odihna conform CIM, solicita mai multe zile de concediu. Cate zile de concediu de odihna suplimentar anual trebuie sa-i acorde societatea? Ce documente suplimentare in afara de CIM sunt necesare? Care e articolul normativ aplicabil?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<