In Codul muncii la art.132 se cere ca angajatorul sa elaboreze Normele de munca, conform normativelor in vigoare.
1. Cine elaborea si emite astfel de normative si care sunt ele?
2. Cum se poate elabora metodologia de normare a muncii pentru activitatea de baza: concepere, redactare si prelucrare date cu ajutorul PC (lucru la calculator).
Raspuns: Potrivit art. 129 din Codul muncii norma de munca exprima cantitatea de munca necesara pentru efectuarea operatiunilor sau lucrarilor de catre o persoana cu calificare corespunzatoare, care lucreaza cu intensitate normala, in conditiile unor procese tehnologice si de munca determinate. Norma de munca cuprinde timpul productiv, timpul pentru intreruperi impuse de desfasurarea procesului tehnologic, timpul pentru pauze legale in cadrul programului de munca.
Iar art. 130 din Codul muncii stabilesca ca norma de munca se exprima, in functie de caracteristicile procesului de productie sau de alte activitati ce se normeaza, sub forma de norme de timp, norme de productie, norme de personal, sfera de atributii sau sub alte forme corespunzatoare specificului fiecarei activitati.
Totodata, asa cum ati mentionat art. 132 Codul muncii prevede ca normele de munca se elaboreaza de catre angajator, conform normativelor in vigoare, sau, in cazul in care nu exista normative, normele de munca se elaboreaza de catre angajator dupa consultarea sindicatului reprezentativ ori, dupa caz, a reprezentantilor salariatilor.
Norma de munca cuprinde:
- timpul productiv, respectiv timpul in care lucratorul executa lucrari,
- timpul pentru intreruperi impuse de desfasurarea procesului tehnologic,
- timpul pentru pauze legale in cadrul programului de munca, spre exemplu pauza de masa.
Asadar, cazurile in toate normele de munca se elaboreaza de catre angajator, conform normativelor in vigoare. Aceste normative nu sunt altceva decat instructiuni stabilite de un organism autorizat care ajuta la simplificarea elaborarii normelor de munca.
In cazul in care nu exista normative, normele de munca se elaboreaza de catre angajator cu acordul sindicatului ori, dupa caz, al reprezentantilor salariatilor.
In lipsa unei autoritati care sa stabileasca normative aplicabile pentru activitatea descrisa de dumneavoastra va sfatuim ca la elaborarea normelor de munca pentru aceasta activitate sa aveti in vedere Normele specifice de securitate a muncii pentru prelucrarea automata a datelor aprobate prin Ordinul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale 310/1996.