Cine poate fi reprezentantul salariatilor in cazul CCM?
O persoana care este incadrata cu CIM in functia de director administrativ (de conducere) poate fi reprezentantul salariatilor?
Raspuns: Art. 221 alin. (1) din Codul muncii prevede ca la angajatorii la care sunt incadrati mai mult de 20 de salariati si la care nu sunt constituite organizatii sindicale reprezentative conform legii, interesele salariatilor pot fi promovate si aparate de reprezentantii lor, alesi si mandatati special in acest scop.
Dispozitii privitoare la reprezentantii salariatilor sunt reglementate de art. 221 – 226 din Codul muncii.
Astfel, potrivit art. 222 pot fi alesi ca reprezentanti ai salariatilor salariatii care au capacitate deplina de exercitiu.
Numarul de reprezentanti alesi ai salariatilor se stabileste de comun acord cu angajatorul, in raport de numarul de salariati ai acestuia.
Iar potrivit art. 221 alin. (2) reprezentantii salariatilor sunt alesi in cadrul adunarii generale a salariatilor, cu votul a cel putin jumatate din numarul total al salariatilor.
Potrivit art. 1 lit. h) din Legea 62/2011 a dialogului social, reprezentanti ai angajatilor sunt cei alesi si mandatati de catre angajati sa ii reprezinte pe acestia, potrivit legii.
Astfel, reprezentantii salariatilor nu pot fi decat salariati alesi in adunarea generala de cel putin jumatate dintre numarul acestora.
Pe cale de consecinta, in lipsa altor dispozitii legale pot fi alesi reprezentati ai salariatilor oricare dintre salariatii unitatii.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va creste de la 3.700 lei la 4.050 lei incepand cu 01.01.2025, ceea ce inseamna 2.430 lei salariul net. Daca angajatorul da tichete de masa , taxele pe tichete CASS si impozit duc la scaderea salariului net. Obligatia de garantat in plata inseamna ca angajatorul este obligat si la net sa dea minim 2430 lei sau doar brutul este obligatoriu sa fie minim 4050 lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei societati comerciale care urmeaza sa isi inceteze activitatea de la 01.01.2025, angajatorul este obligat sa instiinteze angajatii de spre acest lucru inainte si sa respecte perioada de preaviz, care este un drept al angajatilor? Sau care este termenul in care angajatorul instiinteaza angajatii cu privire la incetarea activitatii?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am primit de la o angajata adeverinta de la medic precum este insarcinata in 13 saptamani, ma puteti indruma va rog frumos ce trebuie sa fac mai departe? De la medicina muncii mi a spus sa o trimit la ei si cu raportul facut de ei trebuie sa merg la ITM sa il depun acolo. Imi puteti spune pasii ce trebuie sa ii urmez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<