Suntem o societate cu un numar de 100 salariati. Unul dintre salariatii nostri are nevoie de efectuarea unei interventii medicale in strainatate, deoarece aceasta nu se poate face in tara.
Va rugam sa ne ajutati in privinta procedurii pentru rambursarea si recuperarea cheltuielilor reprezentand asistenta medicala acordata in baza documentelor internationale cu prevederi in domeniul sanatatii la care Romania este parte. Ce documente trebuie intocmite, unde trebuie depuse si in ce moment?
Raspuns: In perioada 1 ianuarie 2007 – 30 aprilie 2010, Romania a aplicat prevederile Regulamentelor Consiliului (CEE) nr. 1408/71 referitor la aplicarea sistemelor de securitate sociala salariatilor, lucratorilor independenti si membrilor familiilor acestora care se deplaseaza in interiorul Comunitatii si nr. 574/72 care stabileste modalitatile de aplicare a Regulamentului Consiliului nr. 1408/71, regulamente adoptate pentru a permite aplicarea principiului privind libera circulatie a lucratorilor migranti in interiorul spatiului comunitar.
De la 1 mai 2010, au intrat in vigoare, in relatiile cu statele membre ale Uniunii Europene, Regulamentul (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala si Regulamentul (CE) nr. 987/2009 al Parlamentului European si al Consiliului din 16 septembrie 2009 de stabilire a procedurii de punere in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 883/2004.
In baza Regulamentului nr. 1408/71 pentru deplasarea in alt stat membru UE in vederea efectuarii de tratament medical se elibera formularul E112. In baza Regulamentului nr. 883/2004 se elibereaza documentul portabil S2.
Casa Nationala de Asigurari Sociale de Sanatate a emis in aplicarea Regulamentului nr. 1408/71 Ordinul nr. 592/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice privind utilizarea in cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate din Romania a formularelor emise in aplicarea Regulamentului (CEE) nr. 1.408/71 al Consiliului privind aplicarea regimurilor de securitate sociala in raport cu lucratorii salariati, cu lucratorii independenti si cu familiile acestora care se deplaseaza in cadrul Comunitatii, precum si a Regulamentului (CEE) nr. 574/72 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 1.408/71.
Desi ordinul se refera la eliberarea formularului E112 prevederile acestuia sunt aplicabile in prezent pentru eliberarea formularului S2.
Reglementari privind procedura si documentele necesare regasim sectiunea a 10-a paragraful 2 dupa cum urmeaza:
Art. 43. - (1) In vederea obtinerii formularului E 112, persoana interesata depune o cerere la casa de asigurari in evidenta careia aceasta este inregistrata ca persoana asigurata.
(2) Dupa efectuarea inregistrarii cererii, casa de asigurari procedeaza la analiza acesteia, dupa cum urmeaza:
a) verifica statutul de asigurat al persoanei solicitante; in situatia in care in urma verificarilor se constata ca persoana nu este asigurata, cererea de eliberare a formularului nu este aprobata, iar acest lucru se comunica in scris solicitantului;
b) analizeaza dosarul medical pentru a verifica indeplinirea conditiei prevazute de art. 22 alin. (2) din Regulamentul (CEE) nr. 1.408/71;
c) daca constata indeplinirea conditiilor prevazute la lit. a) si b), elibereaza formularul E 112.
(3) Termenul maxim de solutionare a cererii de eliberare a formularului E 112 este de 5
zile lucratoare.
(4) Formularul E 112 se completeaza in doua exemplare, dintre care unul se pastreaza la casa de asigurari, iar celalalt se inmaneaza persoanei solicitante. In situatia in care persoana solicitanta se deplaseaza pentru tratament in Marea Britanie, se completeaza un exemplar suplimentar care se transmite catre Department for Work and Pensions, Pension Service, Internationale Pension Centre, Tyneview Park, Newcastle upon Tyne.
Art. 45. - (1) In cazul prevazut la art. 40 alin. (1) lit. b), cererea va fi insotita de urmatoarele documente:
a) copie de pe actul de identitate sau de pe certificatul de nastere, dupa caz;
b) dosarul medical, care va contine, pe langa inscrisuri medicale, raportul medical prevazut in anexa nr. 10A, din care sa rezulte diagnosticul, precum si recomandarea medicala pentru efectuarea tratamentului;
c) confirmare scrisa din partea unitatii sanitare din statul membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European in care se intentioneaza efectuarea serviciului medical, cu privire la disponibilitatea acesteia de a acorda respectivul serviciu medical, in baza formularului E 112, in perioada indicata de persoana solicitanta, pe baza recomandarii medicului curant care intocmeste raportul medical.
(2) Din raportul medical trebuie sa rezulte ca serviciul medical solicitat face parte din pachetul de servicii de baza de care beneficiaza asiguratii in sistemul de asigurari sociale de sanatate din Romania, precum si faptul ca acesta nu poate fi efectuat intr-un interval de timp rezonabil in niciuna dintre unitatile sanitare din Romania, luand in considerare starea curenta de sanatate a persoanei solicitante si evolutia probabila a bolii.
(3) In raportul medical intocmit de medicul curant trebuie precizat in mod explicit si argumentat motivul pentru care serviciul medical respectiv nu poate fi acordat intr-un interval de timp rezonabil in nicio unitate sanitara din Romania.
(4) Raportul medical se intocmeste de un medic dintr-un spital clinic universitar sau, dupa caz, judetean aflat in relatii contractuale cu o casa de asigurari de sanatate din Romania.
(5) Toate documentele medicale, precum si raportul medical trebuie sa fie datate, semnate si stampilate.
Art. 46. - (1) Formularul E 112 se elibereaza inainte de plecarea persoanei beneficiare.
(2) Formularul poate fi emis si dupa plecarea persoanei beneficiare daca, din motive de forta majora, nu a putut fi eliberat anticipat. Formularul se elibereaza numai daca nu a fost achitata contravaloarea serviciilor medicale. Din momentul efectuarii platii formularul nu mai produce efectele juridice pentru care este solicitat.
(3) In cazul prevazut la alin. (2), casa de asigurari intocmeste un referat prin care se argumenteaza si se justifica situatia de forta majora, document care va sta la baza eliberarii formularului E 112.
(4) La intocmirea referatului prevazut la alin. (3) se vor detalia imprejurarile de origine externa, cu caracter extraordinar, absolut imprevizibile si inevitabile, inclusiv imprejurari de natura medicala, care au condus la situatia de forta majora.
In consecinta, persoana care doreste sa beneficieze de tratament in alt stat membru UE va solicita casei de sanatate unde este asigurat, anterior plecarii, eliberarea documentul portabil S2.
Procedura si documentele necesare sunt cele prevazute de prevederile legale mai sus citate.
Printre documentele necesare, astfel cum se poate observa se afla si un raport medical din care trebuie sa rezulte ca serviciul medical solicitat face parte din pachetul de servicii de baza de care beneficiaza asiguratii in sistemul de asigurari sociale de sanatate din Romania, precum si faptul ca acesta nu poate fi efectuat intr-un interval de timp rezonabil in niciuna dintre unitatile sanitare din Romania, luand in considerare starea curenta de sanatate a persoanei solicitante si evolutia probabila a bolii.