Stabilriea cadrului legal sub care se pot desfasura sedintele organizate de reprezentantii angajatilor la care sunt convocati angajatii :
- daca exista reguli cu privire la organizare, periodicitate, aprobarea intalnirilor
- daca e necesar acordul patronatului pt scoaterea oamenilor din productie
-daca se organizeaza in timpul programului de lucru sau in afara lui etc.
Raspuns:
Alegerea reprezentantilor salariatilor se realizeaza in cadrul adunarii generale a salariatilor potrivit dispozitiilor art. 221 alin. (2) din Codul muncii, republicat, care dispune ca reprezentantii salariatilor sunt alesi in cadrul adunarii generale a salariatilor, cu votul a cel putin jumatate din numarul total al salariatilor.
Tot salariatii sunt cei care stabilesc modalitatea de organizare a intalnirilor, peridiocitatea acestora, precum si orice alta problema legata de adunarea generala in care isi aleg reprezentantii.
Singura atributie pe care legiuitorul i-a acordat-o angajatorului in ceea ce priveste alegerea reprezentantilor salariatilor este numai in privinta stabilirii impreuna cu salariatii a numarului de reprezentanti ai salariatilor. Astfel, in conformitate cu dispozitiile art. 222 alin. (2) din Codul muncii, republicat, numarul de reprezentanti alesi ai salariatilor se stabileste de comun acord cu angajatorul, in raport cu numarul de salariati ai acestuia.
In cadrul programului de lucru, evident, salariatii au obligatia sa presteze activitate iar invoirea necesita acordul angajatorului cata vreme legea nu prevede in sarcina acestuia o astfel de obligatie.
Prin urmare, legea nu stabileste o procedura de urmat pentru alegerea reprezentantilor salariatilor. Legiuitorul a lasat la latitudinea salariatilor sa stabileasca procedura pentru alegerea reprezentantilor sai.
Totodata, legiuitorul nu a prevazut ca alegerea reprezentantilor salariatilor se realizeaza in cadrul programului de lucru astfel incat, fie se obtine acordul angajatorului, fie alegerea are loc in afara programului de lucru.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu cateva informatii despre procesul de declarare a posturilor vacante vacantate si nou create in platforma ANOFM. Cumva cu posturile nou create, mi-e mai simplu de inteles. Completez aici oferta, recrutam, inchid oferta - la speta asta am o singura intrebare: nu pot face operatia de incadrare daca data oferta a expirat desi logic pot avea o oferta deschisa pana pe 31.03 si angajarea propriu-zisa sa fie ulterioara acestei date. Trebuie cumva sa trec un termen pentru oferta...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un salariat este sanctionat disciplinar cu reducerea salariului pe 3 luni insa refuza sa primeasca personal decizia, se trimite acasa prin curier cu confirmare de primire art. 252 Codul muncii insa refuza sa primeasca plicul. Decizia respectiva se va pune in aplicare daca salariatul NU o primeste. Cum se procedeaza in acest caz? Daca se pune in aplicare cu ce data - cu data revenirii plicului in societate? Cand se transmite in Revisal ?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<