Stabilriea cadrului legal sub care se pot desfasura sedintele organizate de reprezentantii angajatilor la care sunt convocati angajatii :
- daca exista reguli cu privire la organizare, periodicitate, aprobarea intalnirilor
- daca e necesar acordul patronatului pt scoaterea oamenilor din productie
-daca se organizeaza in timpul programului de lucru sau in afara lui etc.
Raspuns:
Alegerea reprezentantilor salariatilor se realizeaza in cadrul adunarii generale a salariatilor potrivit dispozitiilor art. 221 alin. (2) din Codul muncii, republicat, care dispune ca reprezentantii salariatilor sunt alesi in cadrul adunarii generale a salariatilor, cu votul a cel putin jumatate din numarul total al salariatilor.
Tot salariatii sunt cei care stabilesc modalitatea de organizare a intalnirilor, peridiocitatea acestora, precum si orice alta problema legata de adunarea generala in care isi aleg reprezentantii.
Singura atributie pe care legiuitorul i-a acordat-o angajatorului in ceea ce priveste alegerea reprezentantilor salariatilor este numai in privinta stabilirii impreuna cu salariatii a numarului de reprezentanti ai salariatilor. Astfel, in conformitate cu dispozitiile art. 222 alin. (2) din Codul muncii, republicat, numarul de reprezentanti alesi ai salariatilor se stabileste de comun acord cu angajatorul, in raport cu numarul de salariati ai acestuia.
In cadrul programului de lucru, evident, salariatii au obligatia sa presteze activitate iar invoirea necesita acordul angajatorului cata vreme legea nu prevede in sarcina acestuia o astfel de obligatie.
Prin urmare, legea nu stabileste o procedura de urmat pentru alegerea reprezentantilor salariatilor. Legiuitorul a lasat la latitudinea salariatilor sa stabileasca procedura pentru alegerea reprezentantilor sai.
Totodata, legiuitorul nu a prevazut ca alegerea reprezentantilor salariatilor se realizeaza in cadrul programului de lucru astfel incat, fie se obtine acordul angajatorului, fie alegerea are loc in afara programului de lucru.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa stiu ce implica pentru angajatii unei societati modificarea de sediu social/ schimbare adresa de sediu in acelasi judet, insa in alta localitate., dpdv legal: modificari la contractele de munca, Revisal, ITM, etc. De asemenea, in cazul in care vor fi angajati care refuza din motive personale semnarea actului aditional de mutare a activitatii, care sunt modalitatile de incetare a contractului de munca. Demisie? Desfintare de post/ concediere individuala?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o pizzerie-restaurant cu peste 100 de angajati. Avem personal cu norma intreaga si cu timp partial, in ambele cazuri cu o repartizare inegala a numarului de ore de lucru /zi. In contractul de munca avem pentru toti angajatii formularea urmatoare : "Acordarea tichetelor de masa, anume un tichet la una zi lucratoareexceptie in zilele de concediu medical, concediu de odihna, zile invoite." Ne intereseaza mai multe aspecte legate de acordarea tichetelor de masa. - Se pot acorda...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Angajatii au semnat un acord de efectuare ore suplimentare in data de 24.01.2025 8 ore suplimentare, iar in data de 24.01.2025 nu s-au prezentat la munca. Poate fi considerata, in virtutea acordului pe care si l-au dat pentru orele suplimentare ziua de 24.01.2025 ca absenta nemotivata si demarata o cercetare disciplinara pentru a fi sanctionati?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<