Inspectorii din cadrul Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM) au urmatoarele activitati si atributii. Este posibil ca aceste informatii sa fie utile pentru cititorii persoane juridice ai E-Juridic.
Atributiile specifice in domeniul stabilirii si controlului relatiilor de munca ale inspectorilor ITM sunt:
- controleaza aplicarea reglementarilor legale, generale si speciale, cu privire la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca;
- controleaza respectarea clauzelor cuprinse in contractele colective de munca aplicabile si in contractele individuale de munca;
- controleaza stabilirea si acordarea drepturilor cuvenite salariatilor ce decurg din lege, din contractul colectiv de munca aplicabil si din contractele individuale de munca;
- controleaza respectarea principiului egalitatii de tratament;
- controleaza utilizarea de catre angajatori a muncii nedeclarate autoritatilor publice;
- controleaza modul de completare a carnetelor de munca si conditiile de pastrare a acestora la unitatile din sectorul public, privat si la alte categorii de angajatori;
- verifica legalitatea clauzelor inscrise in contractele individuale de munca, controleaza respectarea lor de catre angajatori, asigura si urmareste inregistrarea acestora in carnetele de munca;
- controleaza daca persoanele fizice si juridice respecta prevederile legale privind inregistrarea contractelor de munca;
- verifica si urmareste modul in care sunt calculate sumele virate cu titlu de comision pentru pastrarea si completarea carnetelor de munca, precum si pentru verificarea si certificarea legalitatii inregistrarilor efectuate de catre angajatori in conditiile legii;
- participa la activitatea de reconstituire a vechimii in munca, potrivit prevederilor Decretului nr. 92/1976 privind carnetul de munca, cu modificarile ulterioare;
- verifica transmiterea si completarea in baza de date organizata la nivel national/teritorial a registrelor generale de evidenta a salariatilor in format electronic;
- primeste, verifica si solutioneaza petitiile cetatenilor in limita de competeneta conferita de legislatia in vigoare, formulandu-le petitionarilor raspunsuri in temeiul O.G. nr.27/2002, modificata si completata.
Inspectorii ITM vor pute verifica: unitati din sectorul public, mixt, privat, la autoritatile administratiei publice centrale si locale, persoane fizice si juridice si organisme neguvernamentale, precum si la alte categorii de angajatori, cu exceptiile prevazute de lege.
Cate tipuri de control pot efectua inspectorii ITM?
Raspunsul este patru, dupa cum urmeaza:
- Controlul de fond este un control de anvergură, care tinde să acopere prin obiectivele sale întreaga problematică a raporturilor de muncă dintr-o unitate;
- Controlul inopinat consta in verificarea punctuala a unei stari, situatii sau consecinte, determinate de incalcarea directa de catre entitatea controlata a unei reglementari legale in domeniul relatiilor de munca;
- Controlul tematic este un control programat, cu obiective expres si precis stabilite si cu o durata predeterminata;
- Control fiscal care consta in verificarea bazelor de impunere, a legalitatii si conformitatii declaratiilor fiscale, corectitudinii si exactitatii indeplinirii obligatiilor de catre contribuabili, stabilirea diferentelor obligatiilor de plata, precum si a accesoriilor aferente acestora.
Care sunt documentele rezultate in urma unui control ITM?
Documentele pe care trebuie sa le aveti in vedere sunt:
- Proces verbal de control;
- Nota de constatare;
- Proces verbal de constatare si sanctionare a conraventiilor;
- Decizie de impunere;
- Decizie de impunere din oficiu;
- Raport de inspectie fiscala;
- Referat.
Documente pe care vi le solicita inspectorii ITM atunci cand vor sa va amendeze cu orice pret!
Sunt zeci de astfel de documente, aparent neimportante!
Vi le oferim deja redactate, gata pentru a fi completate cu datele dvs. si printate.
Inspectorii ITM pot sa aplice sanctiuni in urma unui control in baza urmatoarelor acte:
- Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizarea Inspectiei Muncii, republicata;
- H.G. nr. 1377/2009 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Inspectiei Muncii precum sipentru stabilirea unor masuri cu caracter organizatoric
- O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, modificata si completata;
- Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, modificata si completata;
- Ordin nr. 64/2003 pentru aprobarea modelului-cadru al contractului individual de munca, modificat si completat
- Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de munca, republicata;
- Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, republicata;
- Legea nr. 156/2000 privind protectia cetatenilor romani care lucreaza in strainatate, republicata;
- OUG nr. 56/2007 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei, modificata si completata
- H.G. nr. 161/2006 privind intocmirea si completarea registrului general de evidenta a salariatilor, modificata si completata
- Legea nr. 467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare si consultare a salariatilor;
- Legea nr. 67/2006 privind protectia drepturilor salariatilor in cazul transferului intreprinderii, al unitatii sau al unor parti ale acestora;
- Lege nr. 344/2006 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale;
- Decretul nr. 92/1976 privind carnetul de munca;
- Ordinul Ministerului Muncii nr.136/1976 pentru aprobarea metodologiei de intocmire, completare, pastrare si evidenta a carnetului de munca;
- H.G. nr.1051/2008 privind stabilirea salariului de baza minim brut pe tara;
- Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de sanse intre femei si barbati, republicata;
- OUG nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale
- H.G. nr. 938 din 10 iunie 2004 privind conditiile de infiintare si functionare, precum si procedura de autorizare a agentului de munca temporara;
- O.G. nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare modificata prin Legea 48/2002 si O.G. 77/2003;
- OUG nr. 96/2003 privind protectia maternitatii la locurile de munca, modificata si completata
- Ordinul Ministrului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei nr. 100/2006 pentru aprobarea Declaratiei fiscale privind stabilirea comisionului datorat de angajatori;
- O.G. nr.92/2003 – privind Codul procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare;
- O.G. nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, modificata si completata
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariata nascuta in 23 iulie 1962, indeplineste conditiile de pensionare limita de varsta luna aceasta, octombrie 2024. Va rog, sa-mi spuneti, cu ce data trebuie sa incetez CIM, avand in vedere ca la femei varsta de pensionare este diferita?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Ma puteti ajuta cu o nelamurire privind acordarea zilelor concediu pt angajati, in functie de vechimea in munca? Este aceasta o posibilitate sau o obligativitate pentru angajatori? Vechimea in munca Durata minima a concediului de odihna normal in zile lucratoare pana la 5 ani 21 zile de la 5 la 10 ani 22 zile de la 10 la 15 ani 23 zile de la 15 la 20 ani 24 zile peste 20 ani 25 zile
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am o angajata cu care am incheiat si este in desfasurare un contract de munca la domiciliu, cu urmatoarele date: norma partiala de lucru pentru desfasurarea unor lucrari, proiecte, norma de lucru este ore/luna fiind platita in functie de orele lucrate in cadrul proiectului, functia ei de baza NU este la compania noastra ci este la un alt angajator la care are alt contract de munca cu norma intreaga, 8ore/zi. Ne-a informat ca ea isi va lua concediu de risc maternal, are sarcina cu risc si nu...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<