Comunicatul oficial al Comisiei Europene cu privire la MCV arata ca Romania a involuat, in timp ce Bulgaria a respectat toate angajamentele.
Asa cum spuneam in aceasta dimineata, Comisia Europeana ne ofera primele detalii cu privire la MCV. Organismul executiv al UE precizeaza ca "regreta faptul ca Romania nu a pus in aplicare recomandarile suplimentare formulate in noiembrie 2018, care erau in deplina concordanta cu pozitiile exprimate de celelalte institutii in aceasta privinta".
Raportul a fost publicat in limba engleza, insa vom avea in curand si o varianta completa in limba romana. Pana atunci, va oferim cateva informatii din raportul oficial pe care il puteti consulta AICI.
Principalele idei din raportul MCV pentru 2019:
- Comisia a remarcat la finalul lui 2018 ca s-au facut cateva progrese importante cu privire la sistemul de justitie in anul 2017, chiar daca nu au fost satisfacute complet toate tintele prestabilite;
- Comisia a remarcat, totodata, ca incepand cu mijlocul lui 2017 schimbarile din sistemul de justitie au dus la multiple interventii ale autoritatilor europene si apeluri catre autoritatile nationale;
- in raportul MCV din 2018 s-a hotarat faptul ca Romania trebuie sa indeplineasca opt noi recomandari, pe langa celelalte 12, pentru a se putea putea renunta la implementarea mecanismului;
- Comisia Europeana a fost nevoita sa monitorizeze cu atentie Romania si schimbarile pe care autoritatile le pregateau pentru sistemul de justitie;
- au aparut mai multe intrebari cu privire la initiativele care modificau Legile justitiei;
- Comisia Europeana a trebuit sa repete faptul ca Romania va pierde mult din progresul facut in acest domeniu prin modificarile propuse de-a lungul anului 2018 si inceputul lui 2019;
- judecatorii si procurorii s-au confruntat cu atacuri si expuneri nedorite in presa;
- modificarile legislative s-au facut rapid, fara consultare si au afectat increderea in legi si in procesul de realizare a actelor normative;
- mai multe ramuri ale statului s-au aflat in conflict pentru o perioada neasteptat de mare de timp;
- CCR a jucat un rol important in a domoli acest conflicte, insa a crescut tensiunea dintre institutii;
- protocoalele secrete (SRI - Justitie) raman in continuare provocatoare;
- impactul deciziei CCR cu privire la aceste protocoale nu a putut fi inca masurat;
- Comisia sustine ca serviciile de spionaj sa se afle sub control democratic, insa acestea trebuie sa ajute la prinderea infractorilor cu respectarea tuturor drepturilor fundamentale;
- Comisia sugereaza Romaniei sa accepte propunerea de a primi consultanta de la alte state membre pentru definirea completa si corecta a Legilor justitiei;
- Recomandarile GRECO nu au fost respectate;
- schimbarile repetate si rapide cu privire la DNA si Sectia Speciala (SIIJ) au creat o stare de neliniste generala, iar predictibilitatea a lipsit;
- referendumul din 26 mai 2019 a aratat parerea populatiei cu privire la acest aspect;
- desi in iulie 2019 exista bunavointa din partea noului ministru al Justitiei, nicio schimbare nu a fost facuta pentru Sectia Speciala;
- dorinta de a demite procurorul general a ridicat mai multe suspiciuni;
- opiniile CSM au fost ignorate;
- numirea aceluiasi sef in fruntea Inspectiei Judiciare a ridicat alte suspiciuni;
- schimbarile la Codurile penale au fost facute in procedura de urgenta fara a respecta recomandarile Comisiei Europene si Comisiei de la Venetia;
- codul de conduita al parlamentarilor nu prevede nimic cu privire la respectarea independentei justitiei;
- misiunea Agentiei Nationale de Integritate a fost slabita si i-au fost luate din abilitati;
- presiunea este prea mare pe institutiile anticoruptie;
- faptul ca imunitatea presedintelui Senatului (Calin Popescu Tariceanu) n-a fost ridicata a aratat ca exista o reticenta fata de justitie;
- Comisia a remarcat mai multe involutii si regreta faptul ca Romania n-a reusit sa implementeze pana la capat recomandarile;
- Comisia apreciaza, insa, ca Guvernul a incercat sa-si reformuleze politica cu privire la justitie, insa nu au fost luate masuri concrete.
Comisia Europeana arata ca MCV ramane in continuare valabil si monitorizarea va continua.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati: Ce cod CORin afara de 541408-Dispecer pot utiliza pentru sef dispecerat, un angajat care coordoneaza departamentul dispecerat din cadrul societatii noastre.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In ultima sedinta de management s-a hotarat stabilirea unei proceduri ce tine de controlul bagajelor/masinilor angajatilor la iesirea din unitate, pe care sa o integram ca parte din regulamentul intern al societatii. Intrebarea mea este: exista o baza legala care da dreptul angajatorului de a intocmi aceasta procedura, cum ar putea fi ea intocmita fara a fi considerata ca un abuz.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<