Parchetul General (PG) - Sectia resurse umane si documentare arata ca legea pentru desfiintarea SIIJ este o copie a unui proiect deja respins si nu respecta nici macar minime norme de tehnica legislativa.
Proiectul de lege pentru desfiintarea Sectiei Speciale (SIIJ) a fost introdus pentru dezbatere la Senat acum aproximativ un an in urma.
PG arata ca "in ceea ce priveste propunerea legislativa de fata, se remarca faptul ca aceasta este identica cu propunerea legislativa pentru desfiintarea Sectiei pentru investigarea infractiunilor din justitie inregistrata la Senatul Romaniei cu numarul L612/2019, respinsa definitiv de Senat, in calitate de camera decizionala, in sedinta din 11 decembrie 2019".
In plus, conform PG, se desprinde necesitatea modificarii si completarii unor prevederi ale proiectului, intrucat exista arii nereglementate, cum ar fi resursele umane si cele materiale, sau care lasa loc de ambiguitati interpretative.
Se mai precizeaza ca proiectul este deficitar si sub aspectul dispozitiilor tranzitorii, impunandu-se, in special, reglementarea unor ipoteze menite, pe de o parte, sa asigure trecerea in mod procedural a dosarelor la unitatile de parchet care isi vor redobandi competenta, iar, pe de alta parte, sa evite aparitia unor probleme similare celor intampinate cu ocazia infiintarii sectiei.
"Au existat in trecut dispozitii legale care prevedeau trecerea administrativa a cauzelor de la parchete sau instante desfiintate la cele devenite competente (cea mai recenta reglementare in acest sens, aceea cuprinsa in art. 21 din Legea nr. 255/2013 de punerea in aplicare a N Cpp). Solutia legislativa propusa, discutabila de altfel, nu a creat probleme in transpunerea ei in practica intrucat legea prevedea in mod expres care sunt parchetul, respectiv instanta competente (un singur parchet, respectiv o singura instanta). In cazul SIIJ insa, stabilirea parchetului competent are in vedere mai multe criterii legale, noua competenta putand varia atat dupa materie, cat si dupa calitatea persoanei, precum si dupa teritoriu. Decizia trebuie luata in fiecare caz in parte, acestea fiind motivele pentru care ea trebuie sa fie rezultatul unei dispozitii a magistratului, dispozitie cu caracter procesual, de aplicare a normelor in materie de competenta. In situatia noastra, singura solutie legala care se intrevede, din punctul nostru de vedere, este emiterea unei ordonante de declinare a competentei", se arata in document.
Ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, a spus ca desfiintarea SIIJ este o prioritate pentru el, dar si pentru Guvern. Acesta a aratat, insa, ca nu se poate face nimic fara acordul PSD.
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII
Teste REZOLVATE pentru examenul de titularizare Limba si Literatura engleza
"Desfiintarea SIIJ ramane un obiectiv al Ministerului. Am facut pasi in aceasta directie. Vom face pasul decisiv cand vom fi siguri ca acest proiect va trece de Parlament. Voi intensifica discutiile cu parlamentari din toate partidele pe acest subiect. De asemenea, am discutat si o voi face din nou, cu Primul Ministru, care sprijina fara rezerve toate obiectivele MCV. La ora la care discutam, capacitatea operationala a Ministerului Public de a face anti-coruptie in sistemul judiciar este departe de ceea ce trebuie sa fie. Crearea SIIJ a lovit in DNA si a creat o vulnerabilitate Ministerului Public. Nu procurorii sunt de vina pentru aceasta situatie, nici macar cei din SIIJ, ci politicienii care nu inteleg mecanismul judiciar sau care, si mai grav, doresc dezorganizarea acestuia si a luptei anti-coruptie. Dar, ceea ce au stricat un numar de politicieni vor repara alti politicieni, care sprijina Justitia. Guvernul PNL va rezolva acest lucru, imediat ce conditiile din Parlament o vor permite”, a subliniat Catalin Predoiu.
SIIJ ramane, momentan, operationala. Aceasta are 5 atributii principale, dupa cum urmeaza:
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri