Rectorii tuturor universitatilor de stat din Iasi s-au unit public pentru a transmite un mesaj de sustinere clar cu privire la crearea A8 - autostrada care leaga Moldova de Transilvania.
Este convingerea noastra ca, alaturi de autostrada A7 care asigura conectivitatea pe axa Nord-Sud, autostrada A8 de la Iasi la Targu Mures reprezinta o componenta strategica pe axa mediana Est-Vest, fara de care dezvoltarea economica a Regiunii Nord-Est a Romaniei si atenuarea uriaselor decalaje fata de celelalte regiuni ale Uniunii Europene nu sunt posibile. Acest punct de vedere este sustinut si de prezenta acestor doua obiective majore de investitii pe coridoarele de transport TEN-T CORE, precum si de includerea lor in Master Planul General de Transport al Romaniei”, au precizat reprezentantii celor cinci universitati in scrisoarea deschisa.
Prof.dr.ing. Dan Cascaval, rectorul Politehnicii iesene, a subliniat ca era momentul ca universitatile sa isi afirme din nou implicarea in viata sociala si economica a orasului si ca in demersul lor nu exista nicio valenta politica, ci o dorinta reala a tuturor ca acest obiectiv de investitii sa fie dus la bun sfarsit.
Documentul care va fi trimis la Bruxelles a fost semnat de rectorii Dan Cascaval (TUIASI), Gerard Jitareanu (Universitatea de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara „Ion Ionescu de la Brad”), Tudorel Toader (Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”), Viorel Scripcariu (Universitatea de Medicina si Farmacie), si Aurelian Balaita (Universitatea Nationala de Arte „George Enescu”).
Semnatarii solicita respectarea legislatiei existente - Legea L291/2018 privind aprobarea obiectivului de investitii Autostrada Targu Mures-Iasi-Ungheni, dar si HG 666/2016 - Master Planul General de Transporturi, la finantarea cu prioritate si la demararea executiei integrale a Autostrazii A8.
"Autostrada A8 ar urma sa conecteze si Republica Moldova cu Europa de Vest, insa pana la realizarea sa propriu-zisa ar putea trece mai mult timp. Guvernul s-a schimbat si planurile de finantare nu sunt incluse complet in noile programe de infrastructura.
In noiembrie 2020 s-au facut trei oferte pentru studiul de fezabilitate, insa pana la momentul redactarii acestui articol nu a fost niciuna acceptata.
Singura portiune de autostrada din Moldova, pe langa metrul de drum construit in semn de protest in Suceava, este soseaua de centura a Bacaului. Masoara numai 16 km.
"Vom fi foarte atenti la activitatea celor de care depinde implementarea proiectelor de infrastructura in regiunea Moldovei. Asociatia noastra nu va face niciun compromis politic in legatura cu A8. Mai important este sa trecem Carpatii spre Vest pana in 2030, decat interesele de grup, de partid, sau personale", a afirmst Catalin Urtoi, vicepresedinte "Impreuna pentru A8".
El a adaugat ca orice intarziere a acestui proiect reprezinta "o bataie de joc" la adresa celor peste patru milioane de locuitori care traiesc si muncesc in regiunea Moldovei.
"Autostrada Unirii este un proiect strategic de tara, un proiect care va dezvolta regiunea Moldovei si care va duce la cresterea economiei nationale", au afirmat reprezentantii Asociatiei "Impreuna Pentru A8".