Se desfiinteaza postul unui economist. In momentul respectiv nu i se ofera un alt loc de munca in firma si i se acorda preavizul legal.
Demisioneaza un alt economist din departament si angajatorul ofera postul persoanei carei i se desfiintase postul anterior si care era in perioada preavizului. Aceasta refuza. Cum i se va inchide contractul de munca in acest caz? Mai beneficiaza de somaj?
Raspuns:
Conform prevederilor art. 76 din Legea 53/2003 – Codul muncii , republicata, decizia de concediere trebuie sa contina, printre altele, lista locurilor de munca vacante la nivelul unitatii si termenul in care salariatul are dreptul sa isi exprime optiunea, in conditiile art. 64 din acelasi act normativ.
Inalta Curte de Casatie si Justitie a statuat in decizia nr.6/2011 faptul ca prevederile art. 76 lit. d) din Codul muncii nu sunt aplicabile si in cazul prevazut la art. 65 din Codul muncii , angajatorului nerevenindu-i astfel obligatia in acest caz sa puna la dispozitia salariatului lista posturilor de munca vacante.
Astfel, Inalta Curte de Casatie si Justitie stabileste ca dispozitiile art. 74 alin. (1) lit. d) din Codul muncii nu se aplica in situatia in care concedierea s-a dispus pentru motive ce nu tin de persoana salariatului, in temeiul art. 65 din Codul muncii .
Totusi, in situatia in care angajatorul a oferit in termenul de preaviz un nou loc de munca, iar salariatul in cauza il refuza, in scris, acest lucru nu influeanteaza motivul initial al concedierii, respectiv reducerea postului ocupat si nici nu intrerupe termenul de preaviz. Astfel, la expirarea termenului de preaviz al salariatului concediat pentru desfiintarea postului, in conditiile art. 65 din Codul muncii , ii va inceta contractul individual de munca in temeiul acestui articol si va beneficia de masuri active de combatere a somajului precum si de eventualele compensatii in conditiile prevazute de lege si de contractul colectiv de munca aplicabi, potrivit prevederilor art. 67 din Codul muncii .
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Este specificat in CIM, la obligatiile angajatorilor: "sa informeze salariatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat, in conditiile legii". As dori un model de document cu toate detaliile obligatorii care trebuie sa existe privind aceasta informare. Sau am putea sa inseram un paragraf in Minuta de informare privind acest aspect? Daca da, va rog, sa imi spuneti exact ce informatii trebuie sa contina pt a fii conform legii.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unui salariat angajat ca sofer distributie marfa in tara va rog sa-mi comunicati daca locul de munca este mobil in contractul de munca? In aceasta situatie ar trebui trecut ca zona toata tara? In baza clauzei de mobilitate se acorda prestatii in natura nu in bani, respectiv telefon, card combusibil, este ok?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Salariatii nostri au program de munca intre orele 09:00 - 17:00. Oricand in acest interval ei pot sa isi ia pauza de masa de 30 de minute. Pe condica de prezenta, la intrare apare ora 09:00 si la iesire 17:00. Pe pontaj apar 8 ore de munca lucrate. In acest caz, am putea avea probleme cu ITM ca nu acordam pauza salariatilor, sau ca ii pontam cu 8h cand de fapt se lucreaza 7,5 ore? Cum ar trebui sa procedam sa ne ferim de eventuale amenzi?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<